FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
EDIT: För de som inte orkar läsa innantill: den är inte ens 10% av vad cPanel är på linux. Senast redigerad av Westman den 2011-03-12 klockan 22:21 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag kör nästan uteslutande linux/bsd och ingen av de 20 windows servrar jag har eller ansvarar för använder en kontrollpanel. Är inte en favorit så windows är endast de saker/kunder som behöver och vill ha specifikt windows av en eller annan anledning. Sedan så går det faktiskt att använda cpanel på en lastbalanserad miljö. inte per default (dock är detta i alpha och hush hush hos cpanel). Men det finns ett flertal som använder det i olika former av lastbalanserade och HA miljöer. Men flertalet hotell som är poppis i sverige kör på något sätt "server per server" hosting för sin shared hosting. Alltså X antal kunder per hårdvara (eller vps i vissa fall) och sedan flyttar vpser eller kunder emellan hårdvara om så behövs. Så hos alla dessa hade cpanel varit förträffligt för kunderna. Alla dessa egenutvecklade paneler är ofta väldigt grötiga eller dåliga på andra vis. Sedan så bör man peta lite i cpanel innan man kör det i produktion men det är bara min åsikt :P. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
|
Citat:
Fördelen med en egen kontrollpanel om man lyckas göra den bra och inte grötig som du säger, är att man har dels mer och bättre kontroll och integration på ens tjänster och dels kan göra speciallösningar som andra webbhotell normal inte kan erbjuda, samt man kan få bättre ekonomi när man slipper årliga licensavgifter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Den förtjänsten äts upp av att utveckla egen. Om den inte gör det så spenderar man för lite på sin utveckling. Speciellösningar dock är en annan sak där har du rätt men det är sällan det är något som är så special att det inte finns till tex cpanel som plugin redan ![]() Men jag har tyvärr inte sett en enda kontrollpanel hos svenska hotell som jag gillat. Och jag har testat er också ![]() Dock är detta ofta en smaksak på vissa bitar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
|
Citat:
Men har du provat vår nya som blev klar för några månader sedan? Alla berömmer den så långt jag vet. En annan grej, har cpanel plugin för att administrera memcache slots? Samt stöder cpanel att köra nginx eller lighttpd istället för apache? Eller stöder cpanel att hantera php-fpm pooler? Senast redigerad av Danielos den 2011-03-13 klockan 22:49 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
allt annat finns eller kan göras moduler för att hantera. Finns moduler till i princip allt. Och gällande priset så för 35 servrar som du gav exempel på så kostar det snarare 50-60,000kr. För dessa pengar får du inte mycket till utveckling. Jag har dock inte testat er nya panel om ni lagt in något helt nytt. Dock börjar vi komma ifrån kärnan som fanns i posten ![]() Ontopic.. Jag tycker att priset allt för ofta jämställs med utrymme/bandbredd man får på hotell som GROVT översäljer. Alla dessa med 100-10,000 gigabyte utrymme.. Ingen behöver det och det finns alltid kryphål i avtalet som tillåter hosting företagen att stänga av kunder som nyttjar utrymmet. Att ha bra marginaler som kund förstår jag, det vill man alltid. men en kund som kanske använder 0,1 till 1 gigabyte behöver inte 100 gigabyte utrymme. Och samtidigt så översäljs det för mycket eller görs för stora subventioner som slutar i försämrad kvalitet. På dessa punkter går de svenska hotellen i frammarch och vill bli som amerikanerna ![]() Kvalitet före kvantitet föredrar många. Hur kan man få mätt det så det går att prisjämföra på det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Prisfrågan är svår, vad jag dock tycker är gemensamt för de svenska hotellen är att man betalar mer för mindre än på de utländska. Oftast är det "man får vad man betalar för" dock funkar detta uttrycket inte alls på webhosting.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
Chatsupport anser jag mest vara ett budgetalternativ. Sitter hellre i 5-10 minuter telekö hos Binero/loopia och får svar på mina frågor direkt än sitter 10 minuter i en chat med One och får ett svar var 4:e minut. Det är lättare att "passa" en telekö och man blir effektivare när man då kan göra annat samtidigt. Chatsupport känns inte så aktuellt 2011 anser jag. Dessutom så svarar flera av de större webbhotellen blixtsnabbt nuförtiden på epost förutom kanske under den värsta tiden på dagen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
chat är mycket billigare och man kan få direktsvar om företaget har tillräckligt med support personal. Angående pris som Dampi skrev. Vad menar du med att man får mindre i sverige? mindre utrymme/trafik? Du kan inte använda detta som variabler då det är en sjuk marknad numera med dessa idiotiska överförsäljningar. Kvaliteten är riktigt usel emot vad som kunde ha erbjudits. Tyvärr så är kvalitet svår att mäta. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|