Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Borde man inhandla en MacBook pro?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-07, 15:27 #21
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Köpte du disken förmonterad eller köpte du en separat och slängde i? Det senare är rekommenderat då du får välja SSD själv sett till vad som ger mest prestanda per slant och du behöver inte betala Apples överpris.

Undrar förresten vad det är för diskar Apple slänger in?
Köpte med Apples SSD från fabrik. Jobbet pröjsade så det blev enklast så

Hade jag köpt själv hade jag nog försökt ge mig på att sätta dit en själv. Även om priserna gått ner så känns det fortfarande dyrt att lägga på SSD hos Apple. Även om jag med facit i hand kan tycka att det är värt även det priset, skillnaden är otrolig!

Vet inte vad det är för disk som sitter i, står bara "Apple SSD TS128B" i systeminfon.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 15:28 #22
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Bättre att fråga en Toyota-ägare som inte är färgad av något läger?
Om det är en Toyota du ska köpa, så ja. Precis som du säger, man kan ju egentligen bara uttala sig om vad man själv har, och har haft.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 16:58 #23
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

I augusti 2010 gick jag över helt till Apple! Köpte mig en iMac 27 tum. Perfekt dator.
Det enda som är jobbigt är att lära sig hur allt fungerar, men det går snabbt. Har en del snabbkommandon som jag ej lärt mig än, men det kommer.

Det som är så jävla bra med Apple är att allt är så pass bra ihopsyncat. Installerar hårdvara (skrivare m.m.) är så enkelt på apple att det går inte ens jämföra med PC.

Skulle installera 4 skrivare som vi har på kontoret på ena PCn, 2 av 4 är installerade och det tog tid (med drivrutinerna m.m.) dom andra 2 kan jag inte ens hitta med PCn.

Slog på macen, inom omloppet av sekunder så hitta den alla 4 skrivare (och fax) och hämtade drivrutinerna automatiskt. Behövde inte göra ett skit.

Ganska skönt. Snart blir det en iPad 2!
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 18:08 #24
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Ska jag vara ärlig så har jag använt mac regelbundet de senaste fem åren. De första 4,5 åren har jag dock varit rätt skeptiskt mot just mac. Alltid föredragit windows. Men nu senaste halvåret så har jag funderat seriöst på att gå över helt nästan! Det enda som sätter stopp är ekonomin.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 20:48 #25
hejs avatar
hej hej är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
hej hej är inte uppkopplad
Medlem
hejs avatar

Reg.datum: Nov 2009
Jag använde Windows fram till 2007. Då var väl insatt i OS:et, men trivdes så där. Sedan bytte jag till Linux (Ubuntu) på heltid. Gillade det, men tyckte det var för tekniskt och krångligt så fort man ville göra något lite mer avancerat (läs: pilla i terminalen).

Efter ett halvår köpte jag min Macbook och har sedan dess aldrig tittat tillbaks. Jag älskar operativsystemet, programmen, utseendet, själva datorn (hur snygg är den inte egentligen?)

Min Macbook inköptes hösten 2008. Medan den inte klarar av allt lika galant som en ny MBP gör, är den fortfarande snabb (inte segare än när jag köpte den). Fantastiskt. Jag har aldrig stött på en PC som funkar lika bra, om inte bättre, efter 2,5 år. Och det bästa för oss web junkies: min dator sover bara (jag slår igen locket på natten och när jag går/åker till skolan). Så fort jag öppnar locket och skriver in lösenordet är jag uppkopplad. Det går på 2 sekunder.

Du kommer inte bli besviken om du byter, men däremot rekommenderar jag dig att ha ett öppet sinne. Allt är inte lika som i Windows, vissa saker kommer du kanske irritera dig på till en början. Men sedan vänjer du dig och uppskattar de istället.
hej är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 21:20 #26
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Det ena utesluter ju inte det andra. Jag är både osx och win7-användare. Är inga problem att skifta, och man vänjer sig snabbt.
Oläst 2011-03-07, 21:45 #27
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Jag har periodvis använt Mac även om jag mestadels numera sitter på PC.Men vill ändå hävda att det inte är så smidigt med OSX som man alltid hör.

På jobbet kan vi bara lyckats installera scanningfunktionen på skrivaren på en dator. Min win7 burk då alltså. Visserligen slutade skrivaren att fungera och krävde lite pill, men det gick bra att scanna iaf

Fläktarna låter inte speciellt mycket i min dator, inte heller flera av mina kollegors, medans en av dem har en riktigt högljudd MBP. Faktiskt har två stycken identiska datorer, varav en är tyst och en högljudd. Ingenting jämfört med min första laptop från Compaq dock.

Trots allt funderar jag dock på att min nästa dator ska blir en iMac eller MBP.

Tips till alla som funderar på att köpa MBP, se till att få den med glossy skärm. Upplevelsen blir mycket trevligare.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 22:04 #28
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Jag kör både Win7 och os x, det senare sedan årsskiftet på en mb 15". Tur man har extern skärm för 15" är på tok för lite när man ska jobba med programmering, då ska man ha minst 2 stora skärmar

Tycker os:en är likvärdiga, själva macbooken är snyggare än pc-laptops enligt mig, men sen får man ju gå runt med en likdan som alla andra förvisso.

Snart kommer även en ny revolutionerande sak, fullskärmsläge för applikationer, då kommer det slå win7 med hästlängder.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 23:04 #29
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

nosnaj - Kan du förklara för mig vad du menar med "fullskärmsläge för applikationer"? Massor av mina applikationer kan köras i fullskärmsläge... I Windows. Förstår inte.
Oläst 2011-03-08, 10:17 #30
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem

MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
Om det är en Toyota du ska köpa, så ja. Precis som du säger, man kan ju egentligen bara uttala sig om vad man själv har, och har haft.
Och om man älskar det man har kan man inte uttala sig om det man inte har? Den person som inte hyser agg mot PC eller Mac kan möjligtvis svara men dessa människor är otroligt ovanliga tyvärr.

Åsikter från nån fanboy oavsett läger är värda lika mycket som tillverarens eget reklammaterial.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017