Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rak på sak: Hur laglig är en "torrent search engine"?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-13, 22:30 #21
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Reg.datum: Jun 2004
tankafett fick väl problem med lagen har jag för mig? och därmed stängde ner?
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-12-13, 23:45 #22
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Japp. Om SJ driver tågstationen i syfte att låta folk deala knark. Annars inte. Om 50 % av alla varor som passerar tågstationen visar sig vara knark, så kan jag lova dig att SJ får problem med ordningsmakten.

Är det verkligen så svårt att se skillnaden?
SJ klarar sig nog, det blir kanske värre för Jernhusen som äger de svenska stationerna efter att SJ sålt dem :P
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-12-14, 10:28 #23
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Alto Visa inlägg
Som att någon dealer knark på en sj tågstation.. Ska då så fall gripa sj för knarkbrott?
Till att börja med är det inte SJ som äger stationerna. Det är i många fall Jernhusen eller kanske Trafikverket.

Oavsett så är det en underlig liknelse. Det skulle snarare vara så att någon står med ett plakat och pekar ut var langaren håller till.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-12-14, 14:10 #24
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Till att börja med är det inte SJ som äger stationerna. Det är i många fall Jernhusen eller kanske Trafikverket.

Oavsett så är det en underlig liknelse. Det skulle snarare vara så att någon står med ett plakat och pekar ut var langaren håller till.
Är det inte Banverket som äger de flesta järnvägsstationer, alla spår och det som tillhör dem?

Edit: Nej, ursäkta. Banverket har tydligen ersatts av Trafikverket. Jag var inte riktigt uppdaterad.

Senast redigerad av pelmered den 2010-12-14 klockan 14:14
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-12-14, 14:30 #25
Supermoderator

Supermoderator

Det är Jernhusen som äger Stockholms centralstation och en del byggnader i närheten - vet inte riktigt hur det ser ut i resten av landet. Men om det är intressant får vi starta en ny tråd om det. Nu försöker vi hålla oss till ämnet.
Gammal 2010-12-14, 14:50 #26
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Om du ska starta ett sådant projekt skulle jag föreslå följande åtgärder. Jag anser personligen att du då bör ha ryggen hyfsat fri; men inom juridiken är inget någonsin 100 procnet säkert.

- Förbjud piratkopiering i användarvillkoren
- Lägg till möjligheten att anmäla en torrent
- Ta bort torrents som inkräktar på upphovsrätten så snart du får kännedom om dem
- Lagra inga torrents eller annan likvärdig information själv - länka till torrentfiler hos andra källor
Punkt 3 tycker jag är intressant.
HUR ska man verifiera detta?
Om man själv laddar hem innehållet och det visar sig att anmälaren hade rätt och materialet var skyddat av upphovsrätt så begår man ett brott.
Enda lagliga sättet är att bara lita på anmälarens ord(?) vilket inte känns särskilt vettigt...

*EDIT stvning

Senast redigerad av Conth den 2010-12-14 klockan 14:53
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-12-14, 19:09 #27
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Punkt 3 tycker jag är intressant.
HUR ska man verifiera detta?
Om man själv laddar hem innehållet och det visar sig att anmälaren hade rätt och materialet var skyddat av upphovsrätt så begår man ett brott.
Enda lagliga sättet är att bara lita på anmälarens ord(?) vilket inte känns särskilt vettigt...

*EDIT stvning

Varför är det så svårt att förstå konceptet om uppsåt inom lagstiftning? . Laddar du ner en fil från din sökmotor eller server för att kontrollera om den är olaglig, så har du inte uppsåt att bryta mot upphovsrätten. Äger du en torrenttracker så är det alltså helt ok för dig att ladda ner en fil för att kontrollera om den bör tas bort, även om det innebär att du råkar få ner en upphovsrättsskyddad film. Ditt syfte har ju inte varit att nyttja eller att sprida upphovsrättsskyddat material. Ditt syfte har ju varit att kontrollera att din tjänst inte missbrukas.

Inom lagstiftningen så är det alltså minst lika viktigt VARFÖR du gör någonting som VAD du gör. Fel som du begår i god tro och med goda avsikter kan fortfarande få konsekvenser för dig själv och andra (du kanske måste betala in missad skatt, radera den olagliga filen från din dator, eller lämna tillbaks ett stulet föremål som du har köpt i god tro), men det är sällan olagligt. Observera att goda avsikter inte är ett försvar i sig. Du får inte heller ha varit oaktsam eller vårdslös.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-12-14, 20:05 #28
Supermoderator

Supermoderator

Det bör dessutom vara skillnad på att driva en tracker och att upplåta plats för torrentfilerna i sig, antar jag.
Gammal 2010-12-14, 20:28 #29
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Varför är det så svårt att förstå konceptet om uppsåt inom lagstiftning? . Laddar du ner en fil från din sökmotor eller server för att kontrollera om den är olaglig, så har du inte uppsåt att bryta mot upphovsrätten. Äger du en torrenttracker så är det alltså helt ok för dig att ladda ner en fil för att kontrollera om den bör tas bort, även om det innebär att du råkar få ner en upphovsrättsskyddad film.
Intressant. Har du någon källa/länk/prejudikat till detta? Har svårt att tro att det är så enkelt som du säger. Sedan tycker jag att det är förståeligt att "uppsåt" är problematiskt eftersom det är väldigt svårt att bevisa utan tankeläsning... om det inte finns väldigt tydligt uttalat att man har brottsligt uppsåt vilket torde vara mycket ovanligt

Sedan är det inte helt enkelt, även OM du har rätt i att en person som driver en torrent sajt i praktiken har frikort att ladda hem vad som helst lagligt. Rent administrativt blir det naturligtvis väldigt tungt att ladda hem och kontrollera "allt" som någon anmäler. Sedan lär det inte alltid vara helt lätt att avgöra vem/vilka som har rättigheter till ett verk (oftast är det givetvis självklart)

I praktiken innebär detta ett krav på admin att hellre fälla än fria (som ofta sker på YouTube) för att undvika stämningar
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-12-15, 02:39 #30
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Det bör dessutom vara skillnad på att driva en tracker och att upplåta plats för torrentfilerna i sig, antar jag.
bör - ja

men jag tvivlar på att man i en rättssal kommer förstå eller bry sig om skillnaden mellan en tracker och ett index.
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017