FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om jag plockar upp ett mynt eller inte beror på vart jag tappar det. Händer det i en affär så känner jag mig skyldig till nedskräpning och plockar upp det. Annars får det gärna ligga.
Jag tycker normalt att det är lättare att tjäna en ny krona, än att spara en gammal. Det är inte så att jag inte bryr mig om pengar, men det måste till ett antal nollor efter ettan för att jag ska engagera mig. Det är stor skillnad på vara snål och att vara dumsnål. Tid är pengar. Jag ifrågasatte redan som femåring om det verkligen kunde löna sig för Joakim von Anka att spendera tid med att leta efter en gratis morgontidning i stadsparken. Men allt är relativt. Som liten så fick jag 1 öre per insamlad kotte på tomten och det kändes som en bra affär. Å andra sidan var jag kortare då, så det var inte lika lång sträcka att böja sig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
|
Citat:
Eurons valörer i mynt är: 1c, 2c, 5c, 10c, 20c, 50c, 1€, 2€ Sedelvalörerna tycker jag dock väldigt mycket om: 5, 10, 20, 50, 100, 200, 500 50-öringar har inte så stor betydelse för den enskilde, men de gör större skillnad än man tror när det kommer till hela Sveriges ekonomi. På frågan vad jag gör med om jag tappar en krona. För det mesta plockar jag upp den. Undantaget om jag måste ligga på alla fyra och rota under en butikshylla eller liknande. Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-09-21 klockan 04:12 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
|
Jag är uppfostrad av min mormor och har det inpräntat i min ryggmärg att det är en synd att förfara pengar eller mat.
Dvs jag plockar upp slanten oavsett hur litet värde den betingar. Samma sak med mat, jag är uppfostrad att aldrig lämna något på tallriken, det är synd, så det gör man inte. "Tänk på de fattiga barnen i afrika" var en vanlig fras för att få mig att äta upp på tallriken... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag låter den ligga kvar, det finns nog folk som behöver den bättre.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() On-Topic: Plockar upp större valörer, kronor/50-öringar endast vid parkeringsautomaten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag hatar också 50-öringar men skulle plocka upp en krona. Jag har mina mynt lösa i fickan. Tappar jag en 50-öring hemma brukar min dotter hitta den och bli överlycklig
![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Administratör
|
Det brukar bero på om det finns folk i närheten, och hur konstigt kronan hamnar. Rullar den iväg flera meter tänker jag inte springa efter liksom.
Har jag på mig byxor som brukar hasa ner så böjer jag mig inte ner efter kronan. Min buttcrack kostar mer än så =)
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag skulle nog ta upp den. Pengar är alltid pengar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Självklart plockar man upp 1kr.
Om det tar 10 sekunder att plocka upp den -> 360:-/h skattefritt så det är ganska välbetald arbetstid. Motsvarar en månadslön på ca 110000 beroende på var man bor... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |