FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Nykomling
|
Visst kunde jag ha mailat, men om jag inte hade provocerat hade aldrig debatten dykt upp. Och jag tycker att det här med kopiering på nätet är en viktig fråga. Och just det här fallet var ett rätt så solklart case. Mina kollegor trodde först att det var någon arg kund som drev med oss. /Katinka
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-04-01 klockan 10:39 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag lämnar konflikten därhän.
Däremot har jag synpunkter på hur MickeB ska bygga upp sitt koncept. Jag tycker det är rätt vanligt med företag som har "Webbyrå + IT-support = [Företagsnamn]" jag har i vart fall sett minst ett 20-tal såna företag, så konceptet är definitivt inte unikt på något sätt. (och Atox var definitivt inte först med det konceptet på något sätt). Och det är där som min synpunkt kommer in. Försök hitta ett mer unikt upplägg så du (MickeB) har något som gör just ditt koncept helt unikt, en kombination som absolut ingen annan har. En elevator pitch som ingen annan har, det är den elevator pitch som gör att alla som känner till ditt företag kommer att änka på när de kommer i en situation där behovet upptäcks, då ska ditt företag poppa upp i den personens huvud. Ett enkelt sätt att göra det är att se till vilken brach dina kunder finns inom, har du någon specifik branchkunskap exempelvis: "Webbyrå + IT-Support för Snickare" "Webbyrå + IT-Support för Korvkoisker" "Webbyrå + IT-Support för Taxibolag" "Webbyrå + IT-Support för [Whatever]" "Webbyrå + IT-Support för [Whatever] i Töreboda" (ännu mer specifikt) "Webbyrå + IT-Support för [Whatever] i Töreboda i stoleken 1-9 anställda" (xtra ännu mer specifikt) "IT-support och webbyrå för Snickarföretagare i Töreboda" Självfallet är ovan koncept säkert upptagna redan men det är här du måste jobba vidare med just ditt koncept så du hittar ditt kundsegment och som gör dig till världsmästare för just detta kundsegment. Ingen konkurrent ska kunna vara bättre än dig på ditt koncept, du ska vara "Värdsmästare".... Det är när kunden känner igen sig i din beskrivning och känner att de hittat ett företag som ser kundens behov och har en specifik lösning för dem som du har störst chans att bryta igenom "bruset" av alla "webbyråer med IT-support"... Så länge du fortfgarande kan hitta andra konkurenter inom ditt koncept sså bör du smala av ditt kundsegment ännu mer, tills du blir unik, världsmästare för just detta kundsekment. Om du har en kund som du gjort uppdrag åt så börja med att tänka på vad du kan göra för den kunden som gör att de väljer dig och inte något annat företag. Varför valde de dig? Fokusera på det som gjorde att de valde dig och förstärk din profil inom det området. Sen är en ganska grundläggande grundprincip att fokusera på vad som du är bra på och förbättra det. Du kommer alltid att råka ut för människor som ser dig som en konkurrent och vill svärta ner dig, du ska bara strunta i dem, jag vet ingen som tjänat på att gå i polemik med konkurenter. Människor som läser elaka kommentarer är: - endera inte dumma utan fattar att kritiken är obefogad - Är dumma själva och tror på allt de läser (dem skulle du troligen aldrig fått som kunder ändå) - Upptäcker ditt företag tack vare att du omnämns i olika artiklar och blogginlägg och blir nyfiken och vill kolla vad du har att erbjuda . . . Publicitet i sig är ofta bra även om det är rent råskäll man utsätts för. Du kan aldrig hindra något att uttrycka sina personliga åsikter, vi lever i ett fritt land... Dessa åsikter är inte ämnade att vara en marknadsföring av ditt företag, de är .... personliga åsikter..... Fokusera på vad du använder din personliga energi till, strunta i vad mäniskor säger som inte kommer med nyanserade och konstruktiva synpunkter. Däremot ska du lyssna på och reflektera över all kritik som är nyanserad och konstruktiv, det är det som gör dig unik och så småningom är det det som gör DIG till en VINNARE. ÄLSKA KONSTRUKTIV OCH NYANSERAD KRITIK Det är DIN genväg till framgång!!! Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-01 klockan 09:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag har aldrig heller sagt att det inte finns likheter för att klargöra, likheter är dock som många nämnt ovan extremt svårt att inte få med när man försöker jobba i en bransch med 1000 tals andra som gör exakt samma sak. Jag kan också säga igen att jag inte medvetet kopierat något från någon annan. Är tillräckligt gammal på Internet för att avsky att man kopierar saker och har själv råkat ut för det. Vill också tacka alla som gett mig tips angående min verksamhet, tar åt mig av allt! Särskilt ditt långa inlägg Conny. Ett unikt koncept är givetvis bra och allt du säger är jättebra, just nu fokuserar jag på att skaffa mig en lagom kundkrets att börja jobba med, säkerligen gör jag massor fel och kunde gjort saker bättre. Men fram tills för ett halvår sedan var jag anställd sedan många år tillbaks och liten eller ingen erfarenhet av att driva eget. Framtiden får utvisa hur det går! Med detta inlägg sätter jag punkt från min sida och hoppas jag slipper ha sådana här diskussioner igen. Ha en riktigt glad påsk nu alla! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För övrigt är uttrycket "lilla gubben" rätt intressant för du själv är knappt torr bakom öronen sett ur mitt perspektiv och med det menar jag att det mesta är relativt och som sista visdomsord ger jag dig: man måste vara beredd att ta lika mycket som man ger utan att gå överstyr. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|