FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Är nybliven företagare och kämpar hårt för att hitta kunder, och har skapat mig en site för mitt företag som pysslar med datorsupport åt företagare och en del inom kategorin Webbyrå. Hur som blev texten på framsidan "Webbyrå + IT-Support = Mithon".
Eftersom företaget är rätt nytt så är det ganska lätt att studera trafik som inkommer till siten. Idag noterade jag ett gäng besökare från atrox webbyrå och ett blogginlägg där. Jag blir där uthängd för att ha kopierat deras "koncept" som innebar "Webbyrå + IT-Support = Atrox" enligt bloggförfattaren som jag tog mig tid att slå en signal för att höra hur det låg till och varför dom skrivit som dom gjort. Svaret på min fråga var från en tjej som kallade mig "Lilla gubben" och försökte låta överlägsen, vilket dom garanterat är mot mig då jag är ett enmansföretag och dom betydligt större. Även webbpaket skulle jag ha kopierat från dom. Själv kan jag helt ärligt säga att jag faktiskt inte ens kan minnas deras site, men möjligheten finns säkert att jag sett den då jag givetvis undersöker marknaden och hämtar inspiration från andra som jag antar att dom allra flesta gör. Dock har jag givetvis inte medvetet försökt kopiera något öht och självklart kan jag se likheterna i denna fras som för mig inte ens känns direkt unik. Min fråga till er är givetvis följande: Är det omoraliskt av mig att ha kvar denna text? Atrox hade den före mig och även om det inte finns något juridiskt som hindrar mig från att ha den så anser jag absolut inte att man ska kopiera saker. MEN jag anser även att det är ganska fånigt av Atrox att försöka hänga ut mig på deras site och anklaga mig för att vara oseriöst företag. Skulle bloggförfattaren lyft telefonluren och slått mig en signal istället för att bete sig som en treåring skulle jag garanterat sett helt annorlunda på saken. Sedan tycker jag inte det är en unik fras heller som sagt ... Länkar till siter ifråga finner man ganska lätt via google då jag förstått att det inte är populärt att posta egenreklam på WN ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I längden så tjänar man på att vara unik. Men det är omöjligt att inte visa information på ett sätt som någon annan gjort tidigare. Jag tror inte att du behöver oroa dig för det som hänt, det är ju inte deras grafik eller upplägg på siten du kopierar. Att du har ett liknande upplägg gör inte mycket. Titta på alla webbhotell, alla har nästan identiska upplägg av hotellpaket, svårt att göra det på annat sätt. Men ta helst inspiration från egna idéer istället för att titta på hur konkurrenter gjort, det tjänar du mest på i längden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag försöker bara få en uppfattning om jag gör helt fel som inte ändrar något eller om jag är en omoralisk tjuv? Vilket jag absolut inte ser mig som då jag inte ens var medveten om detta innan jag såg ett gäng referers från deras sida och kollade varför. Sedan känns det olustigt att bli uthängd i någon blogg, oavsett stor eller liten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror inte Katinka Nyberg har den blekaste om vad hon talar om... Det där är ju rent struntprat och jag skulle anmäla inlägget om jag vore du. Det är smutskastning rakt av, vilket kanske också är tanken.
Sedan tycker jag visserligen som Davve att det är bra att erbjuda någonting nytt och unikt men när det gäller just webbhotellpaket så uppvisar många oundvikligen stora likheter.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Hur som har hon iaf ändrat sitt blogginlägg en aning nu. 1) Tagit bort min logotyp. 2) Tagit bort länk till min sida. Fast jag vet inte om dessa två saker gör det bättre dock... Nu finns det inte ens möjlighet för besökare att besöka min site och bilda sig en egen uppfattning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Om "Webbyrå + IT-Support = Mithon" inte är mer än en rubrik kan Atrox ta sig.
Ingen gillar när ett annat företag försöker åka snålskjuts på domännamn och slogans, men när det gäller en rubrik i en presentation så är det meningslöst tro att man är unik. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej igen, ytterligare uppdatering.
Eftersom Atrox väljer att inte plocka bort sitt blogginlägg anser jag att det är min rätt att berätta hela historian i publik form. Jag skrev en kommentar till blogginlägget för att ge min åsikt för ev. besökare och tänkte lämna historian där då jag åtminstone kunde ge min åsikt för dom som läser det. Denna fick jag i mail kommentar på där dom vägrar publicera den. Jag blir i samma mail anklagad för att förstöra deras tryckmaterial genom att jag har stulit deras upplägg och typsnitt(?) för texten som är aktuell... Känner att jag verkligen inte ha sådan här publicitet på internet. Förstår att det kanske känns bagatellartat för er, men för min del känns det som en rätt big deal tyvärr... Dålig publicitet är inget jag behöver, och vill absolut inte att framtida kunder ska hitta sådant här vid en googlesökning när jag faktiskt är oskyldig vilket knappast ev. kunder kanske kommer ta som en självklarhet, utan tro att det större företaget i Stockholm har rätt och lilla jag är tjuv. Bifogade även en länk till aktuell tråd i mailet till Atrox så dom får möjlighet att ge sin åsikt. Hur skulle ni gjort i detta fallet om ni var mig? Tips och råd önskas. edit: Nu har Atrox plockat bort blogginlägget iaf. Anklagar mig fortfarande för att han plankat men det kan jag leva med så länge dom inte försöker smutskasta mig via sin sida. Senast redigerad av MikaelB den 2010-03-31 klockan 19:04 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hoppas Atrox får bättre saker för sig, som att jobba med sina kunder! Är blogginlägget borta är förhoppningsvis skadan också borta, lycka till med ditt företag! Frasen x+y = b kan knappast anses vara unik.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Det var jag som skrev blogginlägget av den anledning att jag tycker att det är tråkigt med folk som istället för att ta fram egna idéer och koncept surfar runt och tar inspiration ifrån andra. Det var också ett snabbt och effektivt sätt för mig att uppmärksamma ägaren på problemet och få en reaktion genom att publicera länk. Jag tycker att lite väl mycket inspiration kommer i från oss om man jämför våra startsidor http://www.mithon.se/ och http://www.atrox.se/. Jag har dock inget intresse av att sänka Mithon och blogginlägget kanske var en lite väl tuff (men dock effektiv) metod. Men jag hoppas att min poäng är tagen och att Mithon i en framtid bygger sin verksamhet och dess webbplats på sina egna idéer så kommer han nog att slippa liknande påhopp. Men om det nu är som killen säger att han inte kände till oss sedan tidigare (trots att vi ligget etta på Google vid sökning på Webbyrå) hoppas jag att han åtgärdar problemet från och med nu. Jag har tagit bort mitt blogginlägg och jag tror säkert att Mithon innerst inne vet om och förstår vad jag menar med likheten. /Katinka |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Du/ni kunde inte ha mailat och påtalat det istället för att hänga ut direkt?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|