Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Travelturkiet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-20, 13:45 #21
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Nov 2009
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
Det är allmän vetskap att man inte skall ha 100 olika kategorier i ett nytt forum.
Måste vara ett påhittat skämt. Flashback har närmare 80 kategorier och fler lär det säkert bli men sedan dyker väl säkert en kommentar upp i tråden här "Du vet väl att det är en ganska stor skillnad på ditt forum och Flasback Forum?"

Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
Men du som var proffs på forum enligt den andra tråden kanske inte håller med.
Proffs kan jag inte kalla mig. Ser man på kategorin "Platser i Turkiet" så finns det en del underforum där inne och dessa tänkte jag inte ha till en början för det blev så fruktansvärt mycket och när forumet kom upp och jag startade mina kampanjer för forumet så fick jag påtryckningar av väldigt många att helst ska det finnas dom mest populäraste orterna där så att man inte blandar allting i en och samma kategori och sedan blir det pannkaka av allting.

Ska man söka till exempel på "Side" ja då får söka i "Platser i Turkiet" helt enkelt och då kommer flera hundra trådar upp kanske. Istället förenkla allting igenom att bara ha en kategori som heter "Side" då behöver man inte söka så mycket. Jag gillar inte att blanda in sött och salt.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-01-20 klockan 13:48
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-20, 13:49 #22
fooztrs avatar
fooztr fooztr är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Flitig postare
fooztrs avatar

Jag har inte påstått att vBulletin är open-source.

Citat:
Ursprungligen postat av terbon Visa inlägg
När blev vBulletin open-source?
fooztr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-20, 13:59 #23
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av fooztr Visa inlägg
Jag har inte påstått att vBulletin är open-source.
Om man läser ditt inlägg igen:

Citat:
Ursprungligen postat av fooztr Visa inlägg
Använd inte någon open-source forum som finns att ladda ner, jag själv tycker det ser så oseriöst ut, eller med andra ord, fattigt.
Så tror jag att han uppfattade det som att vBulletin är open-source då jag har köpt det.

Däremot håller jag absolut med dig. Varken PunBB eller PhpBB är något att hänga i julgranen. Det finns en funktion som jag saknar i båda dessa forum till exempel "Soft delete", att kunna radera inlägg/tråd men fortfarande kunna se det som administratör och moderator.

Jag har kört både PunBB och PhpBB och om snabbt ska överlägga det så är PhpBB bättre. Jag hade ett helvete med att få in moderatorer i kategorier, få dessa att synas som till exempel "Nyheter om xx" modereras av Kalle. Istället stod det admin på alla kategorier, att det modereras av admin. Detta bråkade jag med i cirka två månader och sedan la jag ner skiten och körde med vBulletin.

Men som jag sa tidigare, jag ska inte byta forum-leverantör eller hur man säger utan jag ska fortsätta med vBulletin men nedgradera med till en tidigare version, alltså 3.8.4 då jag har arbetat mer med den och kan ändra style lättare eftersom i 4.0 så har all style flyttats till SyleVars och nu är jag totalt handlingsförlamad när det är så. Därför vill jag gå in i "Huvudsaklig CSS" som det heter när man är inne i administrationspanelen och klickar på "Stilar och mallar".
Oläst 2010-01-20, 14:20 #24
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Jag har inget negativt att säga om vBulletin - det är mycket potent

Men jag undrar om man inte ibland stirrar för mycket på vad man kan göra och kanske glömmer ett forums viktigaste funktion - mycket folk som skriver många intressanta inlägg. Det tror jag är mycket viktigare än hur många olika funktioner det finns och/eller varje användare har tillgång till. Min erfarenhet är att de flesta inte använder dem.

Jag tog en titt på ett forum som en av ungarna hänger på - kattforum.se (visade sig vara phpBB) och det kanske inte ser så väldigt spännande ut men oj vilken aktivitet! Få kategorier och mycket inlägg - det är vad man som besökare vill se. Tomma kategorier är nog det mest avtändande som finns. Kanske är det "Horror vacu", skäcken för tomrum, som gör att vi gärna flyr från sådana ställen.

Visst, man kan ha massor med kategorier om de är fyllda - men varje tom kategori är en pina. Jag tror att du missade ordet "nytt" i Wojts inlägg. Det står: Det är allmän vetskap att man inte skall ha 100 olika kategorier i ett nytt forum.
Eftersom du tog upp Flashback så kan jag meddela att det startade inte med alla dessa kategorier och man skapar nya först efter ordentlig genomgång - de vet att inaktiva kategorier är forum-killers

Varför inte göra om "board" till kategorier och därmed starta med 6 kategorier. När de har ett par hundra trådar var så kanske det kan vara dags att dela upp dem. Då vet man även vilka kategorier som är intressanta för besökarna. Som det nu är finns risken att någon alltid kommer att gapa tom.

Hyr in "användare" eller börja skriva inlägg själv i ett par olika användarnamn! Det anses väl inte snygg men används nog oftare än man tror, eller?

Varför låta du de posta meddelande till dig (som inte syns) om vad de vill ha på sidan? Det är väl bättre att de postar dem i forumet. Du skriver att du tar emot 10-30/dag och det skulle ju ge runt 140 inlägg i veckan! Verkar inte så smart att slänga bort de inläggen.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-20, 14:57 #25
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Jag tog en titt på ett forum som en av ungarna hänger på - kattforum.se (visade sig vara phpBB) och det kanske inte ser så väldigt spännande ut men oj vilken aktivitet! Få kategorier och mycket inlägg - det är vad man som besökare vill se. Tomma kategorier är nog det mest avtändande som finns. Kanske är det "Horror vacu", skäcken för tomrum, som gör att vi gärna flyr från sådana ställen.
Någonstans måste man börja och ett forum är alltid ett eko i början. Om det finns ett tomt forum, inga inlägg eller trådar, då får väl någon börja annars blir det aldrig något. Sedan vet jag med mig själv att det tar ett bra tag innan det blir aktivitet i ett forum det sker inte bara pang direkt utan det måste sprida sig som vågor.

Sedan går det inte att göra lika mycket förändringar i PhpBB som i Vbulletin utan att gå in och pilla i HTML-koden vilket tar en jäkla tid eftersom jag inte har kompetensen till att göra detta så därför valde jag vBulletin av den anledningen att det mesta sköts igenom administrationspanelen.

Citat:
Hyr in "användare" eller börja skriva inlägg själv i ett par olika användarnamn! Det anses väl inte snygg men används nog oftare än man tror, eller?
Påstår du att dom användarna som är registrerade på mitt forum än så länge är användare som jag själv har skapat? En användare är en bekant till mig och en användare har jag skapat själv för att se hur ändringarna blir för en registrerad användare. Den tredje personen känner jag inte och inte den fjärde heller.

Jag skulle aldrig någonsin skapa hundra användare och posta i mitt forum för att få det att verka som ett "stort forum".

Citat:
Varför låta du de posta meddelande till dig (som inte syns) om vad de vill ha på sidan? Det är väl bättre att de postar dem i forumet. Du skriver att du tar emot 10-30/dag och det skulle ju ge runt 140 inlägg i veckan! Verkar inte så smart att slänga bort de inläggen.
Vad ska jag göra tycker du, posta en notis i forumet och be användarna posta inlägg i forumet för att skapa aktivitet istället för att posta e-postmeddelande till mig?

En del kanske vill vara anonyma av olika orsaker, vad vet jag? För min del har jag kontakta den ansvarige för ett flertal forum och givit tips och förslag istället för att posta i forumet av olika anledningar.
Oläst 2010-01-20, 15:02 #26
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Måste vara ett påhittat skämt. Flashback har närmare 80 kategorier och fler lär det säkert bli men sedan dyker väl säkert en kommentar upp i tråden här "Du vet väl att det är en ganska stor skillnad på ditt forum och Flasback Forum?"

Proffs kan jag inte kalla mig. Ser man på kategorin "Platser i Turkiet" så finns det en del underforum där inne och dessa tänkte jag inte ha till en början för det blev så fruktansvärt mycket och när forumet kom upp och jag startade mina kampanjer för forumet så fick jag påtryckningar av väldigt många att helst ska det finnas dom mest populäraste orterna där så att man inte blandar allting i en och samma kategori och sedan blir det pannkaka av allting.

Ska man söka till exempel på "Side" ja då får söka i "Platser i Turkiet" helt enkelt och då kommer flera hundra trådar upp kanske. Istället förenkla allting igenom att bara ha en kategori som heter "Side" då behöver man inte söka så mycket. Jag gillar inte att blanda in sött och salt.

Menar du att Flashback är nytt?

Flashbacks forum har funnits många år.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-21, 08:26 #27
fooztrs avatar
Flitig postare

Flitig postare
fooztrs avatar

jag skrev fortfarande inte att vbulletin var opensource, däremot så drog jag kanske alla forum över samma gräns.

Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Om man läser ditt inlägg igen
fooztr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-21, 09:24 #28
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
@StateCollapse du har ju frågat efter feedback, då kan du ju inte börja klaga och klanka ner på vad folk skriver/tycker...

Sen ska du nog lyssna på vad Wojt säger, ett nytt forum med massor av kategorier är dömt att misslyckas (jag vet). Och om du kommer ihåg började även flashback med väldigt få kategorier...
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017