FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kollade upp detta med e-faktura bara för någon dag sedan i ett uppdrag och Nordea har en tjänst för företag för e-faktura som kostar 250 SEK i startavgift, 20 SEK per månad och 3,50 SEK per faktura.
Tjänsten funkar bara företag till företag men man borde kunna snacka med sina leverantörer och säga att: - Vi kommer att gå över till e-faktura vid nästa årsskifte och vill ni fortsätta att leverera till oss så vill vi att ni levererar era fakturor enligt detta format. Fleroch fler går över till elektronisk fakturaantering så på några års sikt så kommer vi dit oavsett om vi vill eller inte. VISMA/SPCS har en EDI-växel för fakturahantering. Anslutningsavgift 1000-1500 spänn eller nåt sånt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det jag tänker mig är ett system där du scannar in fakturorna och dessa hamnar i nån kö som t.ex. heter "Obehandlade fakturor". Du loggar sedan in i programmet och börja att gå genom fakturorna för att godkänna. Där lägger du även in Levnamn, utskriftsdatum, ankomstdatum (samma datum som inscanning), belopp, ocr, förfallodatum. Finns det OCR stöd så är det ju bara att copy paste. På så sätt har jag en klockren översikt på hur mycket $ obetalda vi har, missar aldrig en betalning då man i praktiken skulle kunna lägga in e-post meddelande en dag innan; "Du har X antal fakturor som förfaller imorgon!".
Största problemet jag upplever är precis som Gustav sa, att bläddra bland pärmar och att faktiskt titta på fakturan i efterhand när den ligger hos revisorn. Exempelvis så skickade en lev. en faktura i december och en i Januari. Jag misstänkte att jag hade betalat ett liknandne belopp i dec 09. Fick åka till revisorn leta bland pärmar och konstatera till att jag faktiskt har betalat detta. Hade mitt minne varit sämre så hade det varit körd. Fakturan var på många kr och hade ett nytt faktura nr. Lev. påstår att de precis bytt faktureringssystem... Jag är gärna med i någon utvecklingsgrupp och kan även investera i form av kunskap och kapital. PMa gärna! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det låter som att du beskriver "BasWare Invoice Processing" :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Gällande e-fakturering så släptte Fortnox en modul för detta innan årsskiftet som är gratis att gå med i. Kostar 3,5 kr per faktura om ni använder deras bra bokföringsprogram. Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett par år senare dyker den här tråden upp i mitt lilla huvud. Jag vet att jag hittade den perfekta tjänsten för endamålet men tyvärr slarvat bort länken
![]() Det man gjorde var att ändra faktureringsadress till dem och du fick ett login till webbinterface för attestering och hantering. Någon som råkat komma i kontakt med dem och kan namnet? (skriver i denna tråd istället för att skapa ny då det i princip handlar om samma sak) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
BGC scanning solution ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Mitt fattigmansknep är att ta en bunt fakturor och sedan scanna till pdf och köra OCR scanning i Adobe Acrobat (fullversionen) och sedan ctrl-c, ctrl-v in i Fortnox på alla långa siffror.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Blir så arg att jag inte kommer ihåg tjänsten. Bra prismässigt och underlättade riktigt mycket. Det ingick även kuvert för att posta upp levfakturor till dem, hemsidan var i blå färg om jag kommer ihåg rätt. Det var precis som min beskrivning tidigare, det kopplades genom autogirot och när du efter attest godkänden en faktura för betalning så drogs dessa pengar från det konto som var förvald.
Grrr.. Hoppas jag inte drömt om detta, för isf har jag blottat min affärsidé =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Vi får in tvåsiffrig fakturamängd varje månad, och det är väldigt jobbigt att sköta allt manuellt med internetbanken. Vilken scanner använder du för att omvandla till pdf? Jag läste om fujitsu-scannerna i tråden, sådan? Men mitt mål är egentligen att den automatiskt ska lägga till alla fakturabetalningar till Plusgirot eller t.ex SEB internetbanken? 1. scannar in fakturan 2. klickar lite på datorn för att "automatiskt" få in allt i internetbanken Finns det någon sådan gratis/ganska billig lösning? Tack! mvh |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|