Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

får jag ta foton på polisen utan att de tar min mobil??

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-11, 15:31 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
tartareandesire:
"..hjärndöda lojalitet som finns inom militären.."

Ursäkta?..
Militärer förväntas alltid lyda order och håller ofta varandra om ryggen oavsett vad som hänt. Det märks inte mycket av detta för just Sveriges del eftersom vi inte är inblandade i särskilt många konfliktsituationer men det hände ju i exempelvis Sudan (tror jag, eller var det Tchad?) att ingen vågade / ville säga ifrån när man hanterade fångar på ett allt annat än humant sätt förrän media fick reda på vad som hänt. Israeliska soldater har inte fått tala med media om brott som begåtts mot civila osv. osv. Det måste verkligen till en lagändring och man måste ibland vara tillåten att förråda sitt land om det är befogat. De flesta länder i världen använder sig fortfarande av tortyr (inte Sverige men USA och Israel får väl ändå räknas som så kallade "civiliserade" länder). Att man ger sig ut i krig för sitt land hur fel man än anser att de har är vansinnigt och hjärndött, ja.

Poliser håller ofta varandra om ryggen på ett liknande sätt även om det inte handlar om lika extrema situationer i vårt land.

Det finns (en minoritet, /eftersom man måste vara noggrann in i minsta detalj för att vissa inte ska läsa in allt möjligt mellan raderna/, ifall det undgått för alla att det är en sådan vi talar om, de flesta poliser sköter sitt jobb helt utmärkt) en del poliser som inleder en konversation när de stoppat någon som om denne vore en grov brottsling och det är inte särskilt lyckat. Detta är vanligare när det gäller invandrare och där är det extra olyckligt då det redan finns ett utbrett polisförakt bland vissa grupper där. Dessa poliser förvärrar bara situationen och är rent samhällsfarliga.

En gammal klasskamrat till mig, helsvensk och som aldrig någonsin blivit dömd för ett brott, blev stoppad av två poliser på en station och medtagen till polisstation för förhör. Han var tvungen att klä av sig för att de ville kolla droger men släpptes senare eftersom de inte hittade något. Under hela tiden vägrade de tala om varför de tagit in honom (möjligtvis för att han hade "fel" tröja på sig) och de bad inte ens om ursäkt.

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-11 klockan 15:44
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-11, 01:44 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Xamda, du har helt fel när du säger att man inte får begära advokat, det får man ALLTID kräva, och polisen kan inte neka dig att prata med din advokat, innan du svarar på polisens frågor.

Man behöver inte alls vara delgiven misstanke om brott för att åberopa advokat, var har du fått det ifrån, det är ju helt vansinnigt fel.

Det är inte alls brottsligt att vägra svara på polisens frågor, man har rätt att inte göra det. Det är inte heller en försvårande omständighet som kan göra att man blir dömd för något brott om man inte vill svara på polisens frågor. Du har npog sett för mycket på firm elelr amerikanska polisdeckare, för där blir ju folka misshandlade och inlåsta bara för att de svarar fel på olika frågor eller inte svarar alls, så funkar det intye i verkligheten, även om det finns rötägg inom den verkliga polisen oxo.

När man kör bil måste man kunna identifiera sig, annars kan polisen ta in dig för identifiering! Man måste dessutom ha ett giltigt körkort med sig, det räcker inte med att man har det hemam i byrålådan.

Poliser likväl som andra myndighetspersoner får inte uppträda hotfullt mot oskyldiga människor. Då kan man klaga hos Justiotieombudsmannen (JO) om man anser sig illa behandlad.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-11 klockan 01:52
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-11, 20:38 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Xamda, du har helt fel...

När man kör bil måste man kunna identifiera sig, annars kan polisen ta in dig för identifiering! Man måste dessutom ha ett giltigt körkort med sig, det räcker inte med att man har det hemam i byrålådan.
Jag ler lite när jag läser det här. Till att börja med är jag mer benägen att tro på Xamda som har utbildning och erfarenhet i det han skriver om.

Dessutom är du inte alls skyldig att ha ett giltigt körkort med dig. När du framför fordon där framförandet kräver körkort behöver du kunna identifiera dig. Du behöver inte ha med dig körkortet. Du behöver inte ens ha ett fysiskt körkort; exempelvis får du ett intyg om godkänt förarprov som gäller ett tag från provtillfället i väntan på att ett körkort ska utfärdas och skickas hem till dig.

Polisen har inga problem att verifiera din behörighet att framföra olika fordon om du har möjlighet att legitimera dig, exempelvis med ID-kort eller pass.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-12, 00:13 #4

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag ler lite när jag läser det här. Till att börja med är jag mer benägen att tro på Xamda som har utbildning och erfarenhet i det han skriver om.

Dessutom är du inte alls skyldig att ha ett giltigt körkort med dig. När du framför fordon där framförandet kräver körkort behöver du kunna identifiera dig. Du behöver inte ha med dig körkortet. Du behöver inte ens ha ett fysiskt körkort; exempelvis får du ett intyg om godkänt förarprov som gäller ett tag från provtillfället i väntan på att ett körkort ska utfärdas och skickas hem till dig.

Polisen har inga problem att verifiera din behörighet att framföra olika fordon om du har möjlighet att legitimera dig, exempelvis med ID-kort eller pass.

Att man måste ha giltigt "körkort" eller "...bevis på att körkort utfärdats..." när man kör bil, få ju varje person lära sig när man tar körkort.... Det räcker inte alls med att bara ha ett ID-kort med sig. Däremot kan en enskild polisman vara "snäll" och låta det passera, men enligt lag så måste det vara med, det fick i alla fall jag lära mig de tre gånger jag tagit körkort MC, Bil respektive Buss. Dvs jag har även utbildning på det området, samt att jag har haft körkort sedan 1981 MC, 1984 Bil och 1989 Buss. Vidare har jag kört buss på deltid mellan 1989 och 1996, så nog har jag erfarenhet oxo.

Resten är bara att läsa innantill...

Enligt körkortslagen 1998:488 (http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/19980488.htm)
Citat:
2 kap 1 § - ... får köras endast av den som har ett gällande körkort för fordonet
1 § /Träder i kraft I:2009-10-01/ Personbil, lastbil, buss, motorcykel, moped klass I, terrängvagn och motorredskap klass I får köras endast av den som har ett gällande körkort för fordonet. Har släpfordon kopplats till en bil ska föraren ha körkortsbehörighet även för släpfordonet. Lag (2009:189).
För övningskörning gäller bestämmelserna i 4 kap.
Citat:
3 kap 15 § - Skyldighet att medföra körkort
Ändrad 2001-07-03 gm SFS 2001:571, ikraft 2001-10-01
Ändrad 2009-03-24 gm SFS 2009:189, ikraft 2009-04-01, överg.best.
15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig
1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-12 klockan 03:41
Oläst 2009-10-12, 06:23 #5
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Resten är bara att läsa innantill...
Enligt körkortslagen 1998:488 (http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/19980488.htm)
Enligt svaret på http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=14481 skall du undantas från straff om du genast kan identifieras... Så det är lite som att gå mot röd gubbe. För det mesta har polisen förhoppningsvis bättre saker för sig.

Google hittade förresten även denna referens: http://www.geocities.com/motorcity/s.../utankort1.htm

Du har ju själv klarat dig från påföljd när du stoppats utan varesig giltigt körkort eller giltig legitimation.

Senast redigerad av jonny den 2009-10-12 klockan 06:27
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-12, 14:56 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Xamda, du har helt fel när du säger att man inte får begära advokat, det får man ALLTID kräva, och polisen kan inte neka dig att prata med din advokat, innan du svarar på polisens frågor.
Det är fascinerande att du inte orkar läsa vad jag skriver, men att du orkar skriva långa kommentarer om det.

Du kan alltid begära advokat, försvarare eller tandläkare. Skillnaden är vad du kan få. Om du inte är misstänkt för brott har du inte heller rätt till försvarare (advokat eller inte, försvarare behöver inte alls vara advokat) och polisen kan neka dig en hel del :-).

Citat:
Man behöver inte alls vara delgiven misstanke om brott för att åberopa advokat, var har du fått det ifrån, det är ju helt vansinnigt fel.
Felformulerat av mig, jag menade att om du inte är misstänkt har du inte heller rätt till försvarare. Man behöver däremot inte vara delgiven, men det är i de allra flesta fall i samband med delgivningen av brottsmisstanken som delgivningen av rätten till försvarare sker och det är också då som de allra flesta misstänkta väljer att begära försvarare. Rent tekniskt kan du dock begära försvarare innan ett förhör t.ex. om det dessförinnan framgår att du är misstänkt.

Att det är som jag säger nu framgår av SOU 1926:32 s. 49.

Citat:
Det är inte alls brottsligt att vägra svara på polisens frågor, man har rätt att inte göra det. Det är inte heller en försvårande omständighet som kan göra att man blir dömd för något brott om man inte vill svara på polisens frågor. Du har npog sett för mycket på firm elelr amerikanska polisdeckare, för där blir ju folka misshandlade och inlåsta bara för att de svarar fel på olika frågor eller inte svarar alls, så funkar det intye i verkligheten, även om det finns rötägg inom den verkliga polisen oxo.
För att vara en så intelligent individ i andra sammanhang tycker jag det är märkligt att du förefaller få en sådan psykologisk blockering vad gäller frågor som har med polisen att göra. Då låter du precis som snorisarna jag nämnde innan som vrålar "respekt" oavsett omständigheter.

Det finns flera omständigheter där du är skyldig att svara på frågor. En av dem är om man vill identifiera dig när du framför motorfordon.

Jag skrev dessutom att det självklart är en omständighet som gör att situationen uppfattas som försvårande om du uppträder bångstyrigt. Det är inte förbjudet och straffsanktionerat, men självklart kommer det ta längre tid om du vägrar svara på frågor och om du uppträder allmänt störigt mot polisen. Det trodde jag vem som helst förstod. Att detta beteende sedan inte vägar särskilt tungt i en eventuell rättegång, det är väl naturligt, det kan ju finnas en uppsjö anledningar till ett sådant beteende, men att tro att det inte påverkar hur du blir bemött av polisen på gatan, det är väl ganska naivt...?
[/QUOTE]

Citat:
Detta har varit korrekt, men det finns inte en enda människa i detta land som något av de tio senaste åren som blivit bötfälld för att inte haft med sig körkortet om de i stället haft annan godtagbar identitetshandling med sig ety det då går utmärkt att styrka behörigheten på annat sätt.

Dessutom har lagen ändrats för några dagar sedan:

Föraren ska inte dömas till straff,
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189).

Citat:
Ursprungligen postat av rhuse Visa inlägg
Hubbert: Nu vill jag också vara med och rätta, i de flesta amerikanska filmer/serier så är det domare som beslutar om husrannsakan på åklagares uppmaning. (ett ämne jag faktiskt är väl insatt i).
Helt riktigt, men jag är inte övertygad om att detta förhållande gäller i alla USA:s delstater, men det är så det brukar gå till i USA, medan det i Sverige är så att förundersökningsledaren (som kan vara polis i enklare fall och åklagare i övriga fall) fattar detta beslut utom i de fall där det föreligger "fara i dröjsmål" - d.v.s. om det kan skada syftet med husrannsakan att vänta, då får vilken polisman som helst fatta detta beslut själv.

Citat:
Precis som ConnyWesth skriver så har man alltid rätt att ha en advokat närvarande även om man inte är delgiven brottsmisstanke men han har också fel i att vägra svara på polisens allmänna frågor inte gör att du ser mer suspekt ut i polisens ögon för det gör man även om det inte kan användas som "bevis" i en rättegång. (tror ni missförstod varandra lite där, Xamda och Conny, så jag ville försöka klara upp det).
Åter igen, bara om man är misstänkt, inte annars. Ett vittne har t.ex. ingen rätt till försvarare (advokat).

Citat:
OT: Är det inte så att närstående till åtalad, liksom åtalade själva, inte behöver svara på frågor vid en rättegång? Har för mig att närståede som t.ex. mamma eller fru aldrig kan dömas för domstolstrots.
Vissa närstående är befriade från skyldigheten att vittna, det är korrekt.

Citat:
För övrigt tycker jag att det bara är löjligt att inte svara på polisens frågor hur lite "respekt" de än visar dig. De försöker ju göra sitt jobb och även om just den här polisen inte är världsbäst på det så tjänar ingen på att du sätter dig emot.
Exakt min åsikt.

Citat:
Jmf. USA där de som är inne på sin "third strike" eller riskerar dödsstraff känner att det inte spelar någon roll längre och släpper alla hämningar. Eller det faktum att gisslantagare som börjar tappa hoppet brukar döda så många de kan.
Jag är benägen att hålla med dig. Hårdare straff i alla lägen löser absolut inte alla problem, de skapar i stället fler. I USA har man närmare en procent av befolkning inlåst i fängelser... Det är säkert mycket produktivt. Eller något.
Oläst 2009-10-11, 09:16 #7
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

kw_wasabi: Du har fel för som jag skrev i mitt första inlägg så saknas det fakta för att vara säker på att de inte får ta hand om mobilen. Om en person är tagen i förvar så har polis etc. rätt att ta hand om föremål som personen har tills dess att förvaret upphör. De har dock ingen rätt att titta i plånboken/mobilen etc. i det läget utan medgivande.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-11, 12:41 #8

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
kw_wasabi: Du har fel för som jag skrev i mitt första inlägg så saknas det fakta för att vara säker på att de inte får ta hand om mobilen. Om en person är tagen i förvar så har polis etc. rätt att ta hand om föremål som personen har tills dess att förvaret upphör. De har dock ingen rätt att titta i plånboken/mobilen etc. i det läget utan medgivande.
Om det finns beslut om husrannsakan så får polisen gå in och kolla innehålet i plånbok och mobil.
Oläst 2009-10-11, 13:10 #9
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Värt att notera att beslut om husrannsakan kan tas av en enskild polisman om det anses finnas "fara i dröjsmål".
Det är inte som man ser i amerikanske serier där det måste vara ett papper från en åklagare.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-11, 15:09 #10
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Om det finns beslut om husrannsakan så får polisen gå in och kolla innehålet i plånbok och mobil.
Jag vet, menar du att jag har fel? Med tanke på trådstarten så borde det vara klart att det inte fanns beslut om husrannsakan gällande Nabil och att det svårligen kunde bli fråga om "fara vid dröjsmål" då han inte ens var i förvar eller gripen som jag tolkar det.

Senast redigerad av Westman den 2009-10-11 klockan 15:11 Anledning: Rättstavning
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017