Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Anlitas: Vem kan kontrollera/verifiera php, mysql, css hemsida/databas??

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-21, 09:30 #21
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Om du tror att jag som plattsättare lurar mina kunder om dom inte vet något om plattsättning så lever vi uppenbart i olika världar. En kund som 18 år och en kund som är 58 år är lika mycket värd för mig och jag behandlar inte dom olika för deras kompetens. Då hjälper jag dom så gott jag kan och kommer med tips.
Om du tror att jag som it-konsult lurar mina kunder om dom inte vet något om IT så lever vi uppenbart i olika världar. En kund som 18 år och en kund som är 58 år är lika mycket värd för mig och jag behandlar inte dom olika för deras kompetens. Då hjälper jag dom så gott jag kan och kommer med tips.....

Du fattar poängen va?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-21, 11:49 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tror det i praktiken fungerar så att lika barn leka bäst. Är man smart, driftig och seriös själv så lockar man snart också till sig liknande personer. Visst kan man hamna snett någon gång ändå men man lär sig oftast av sina misstag.

StateCollapse, jag tycker fortfarande du har en ganska skev och trist bild av hur verkligheten ser ut men som du själv säger lönar sig alltid ärlighet i längden. De flesta är de facto ärliga och sköter sig. Jag tror du hakar upp dig på några få personers negativa erfarenheter utan att ta hänsyn till alla positiva sådana. Le mot livet så ler livet mot dig

I slutändan gäller det också att man får vad man betalar för (därmed inte sagt att dyrast är bäst men de allra billigaste alternativen bör man kanske undvika om man har möjlighet) och att kunskap krävs oavsett vilken bransch man ger sig in i. Är man inte någorlunda insatt kommer man aldrig att lyckas såvida man inte har överflödigt kapital eller en god dos tur.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-01-21 klockan 12:13
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-21, 22:29 #23
LarsAgerstrand LarsAgerstrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 40
LarsAgerstrand LarsAgerstrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 40
Här var det livat,

Som beställare är man utelämnad till chans eller till någon form av trippelkontroll av kontrollen charad då man ska hyra in någon för ett jobb.
Jag kan inget om branschen men jag antar att det är som alla andra branscher, dvs priset man betalar Kan spegla resultatet men det kan lika gärna vara omvänt.

Många som är insatta i datorer oavsett vad det gäller programmering, animering eller annat verkar tycka att man ska lära sig lite för att ha koll på vad man beställer osv.
Hela poängen med att leja ut ett arbete är att man inte Ska behövs lägga tid och energi på att sätta sig in i ett arbete.

Jag beställer regelbundet animeringar i andra projekt och det är samma sak, jag vet inte vad som är rimligt att betala för den eller den filmen och jag har inte tid att sätta mig in i detta heller.

Jag ska göra en kontroll av det arbete jag beställt, troligtvis lutar det åt att jag gör två av varandra oberoende utvärderingar vilket borde sätta press på de som kontrollerar och jag får ett bättre resultat. Så är iaf min tanke.
LarsAgerstrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-21, 22:43 #24
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av LarsAgerstrand Visa inlägg
Många som är insatta i datorer oavsett vad det gäller programmering, animering eller annat verkar tycka att man ska lära sig lite för att ha koll på vad man beställer osv.
Hela poängen med att leja ut ett arbete är att man inte Ska behövs lägga tid och energi på att sätta sig in i ett arbete.
Jag menade inte alls att du skulle bli en mästerprogrammerare, långt ifrån. Det enda jag menade var att man har stor nytta av ha viss insikt i det hela vilket inte tar särskilt mycket tid eller energi. Det är självklart valfritt liksom allting annat i livet. Det är bara en fråga om vad man vill prioritera.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-22, 09:13 #25
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Du fattar poängen va?
Ja, nu när du förklarade på ett tydligare sätt så verkar vi ha samma ståndpunkt i hur vi behandlar våra kunder.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-22, 10:35 #26
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Ja, nu när du förklarade på ett tydligare sätt så verkar vi ha samma ståndpunkt i hur vi behandlar våra kunder.
Det var inte riktigt vad jag menade....

Jag tror inte det är någon skillnad på en plattsättare och en IT-konsult på hur man behandlar kunder, där i mot finns det ju såklart stolpskott i alla branscher...

I it-branschen tror ju tex varenda tomte som kan lite html att dom är "experter" och på nätet kan alla bli rika (och lurar på kunder vilken skit som helst). Men tvärtom så tror jag inte att "vanligt folk" som har tex kaklat några gånger att dom är kakelexperter och startar en kakelfirma. För att sedan hänga på kakelforum och tro att dom vet bäst om allt och alla andra (riktiga och utbildade plattsättare).

Så på det sättet kanske du har delvis rätt om att IT-brunchen är lite "svårare"

Det är bara ett litet exempel jag har inget i mot plattsättare :-)

Senast redigerad av Ara den 2010-01-22 klockan 10:49
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-22, 10:55 #27
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Men tvärtom så tror jag inte att "vanligt folk" som har tex kaklat några gånger att dom är kakelexperter och startar en kakelfirma. För att sedan hänga på kakelforum och tro att dom vet bäst om allt och alla andra (riktiga och utbildade plattsättare).
Jag är nybörjare inom kakelsättning. Har arbetat i kanske två år och man kan aldrig säga att man kan allt. För det finns mer och mer att lära sig.

Att starta en firma och börja kakla är inget för mig då jag inte har den kundkretsen som behövs vid starten och sedan har jag inte heller 10-15 års erfarenhet inom yrket. Så jag tillhör amatörerna än så länge

Kakelsättare som är självlärda är oftast duktigast, varför vet jag inte. Jag har själv en utbildning i grunden som jag sedan fick utveckla med lärlingstimmar att jag fick vara med en äldre man som hade arbetat ungefär 20 år inom branschen.

Men men. Nu återgår vi till trådens topic.

Jag skulle rekommendera Lars att bli kompis med en utvecklare. Då underlättar allting när man ska anlita människor till att bygga en hemsida. En kompis kan man då lita på till 100% att han inte går bakom ryggen på en.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-22, 11:22 #28
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Jag är nybörjare inom kakelsättning. Har arbetat i kanske två år och man kan aldrig säga att man kan allt. För det finns mer och mer att lära sig.

Att starta en firma och börja kakla är inget för mig då jag inte har den kundkretsen som behövs vid starten och sedan har jag inte heller 10-15 års erfarenhet inom yrket. Så jag tillhör amatörerna än så länge

Kakelsättare som är självlärda är oftast duktigast, varför vet jag inte. Jag har själv en utbildning i grunden som jag sedan fick utveckla med lärlingstimmar att jag fick vara med en äldre man som hade arbetat ungefär 20 år inom branschen.

Men men. Nu återgår vi till trådens topic
EXAKT, samma sak i IT-brunchen.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-23, 13:12 #29
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
Det finns ingen direkt fördel med att skriva dålig kod. Den blir svårare att hantera när projektet växer och kräver oftast fler rader. Det här tycker jag är ett starkt argument för att ignorera de som verkar tro att folk medvetet är ute efter att "lura på" någon annan dålig kod. Det handlar helt enkelt inte om det.

Som jag tolkar det är det bästa sättet att hitta en person som kan granska ett arbete är att hitta den mest erfarne personen inom ett specifikt område. Precis som inom plattläggning lär man sig nämligen med tiden, och, självlärd inom bl. a. PHP som jag är, jag anser att det finns ytterst få personer som kan göra samma typ av arbete flera gånger och inte lära sig av sina misstag.
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-23, 14:26 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Jag skulle rekommendera Lars att bli kompis med en utvecklare. Då underlättar allting när man ska anlita människor till att bygga en hemsida. En kompis kan man då lita på till 100% att han inte går bakom ryggen på en.
Hehe, det där funkar inte särskilt bra i praktiken. Någon man blivit "kompis" med för att bygga en hemsida kan nog vara mindre att lita på... Vem blir kompis med någon för att köpa ett hus eller en bil? Tänker man efter lite själv, har ett tydligt kontrakt och spelar sina kort väl så löser sig det mesta alldeles utmärkt för bägge parter och ingen blir lurad, precis som i alla andra branscher.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-01-23 klockan 14:28
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017