Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Borg effekten på Svensk ekonomi..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-25, 16:44 #21
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by grazzy@Jun 25 2008, 16:06
Typ som när USA köpte upp vår bilindustri? Dvs när Ingvar (1990, saab) och Göran (1999, volvo) satt vid spakarna. Jag är skeptisk till att vi har några så kritiska företag i sverige att världsmarknaden tar sämre hand om dem än sveriges regering. Det är inte som att jag är överdrivet nöjd med servicen som erbjuds av te.x. SJ.
Det är väl ändå inte regeringen som förvaltar bilföretagen.. Att Ford har en stor kris och volvo har byggt för stora bilar, oljan ligger över $100 faten, antaligen når $200 faten om 2-3 år.. Jag konstaderade bara att lågkonjenturen var här.. Vi får se i höst, då semestrarna är över och då kommer varsel att dugga tättare, det är min progonos av läget, jag kan ha fel.

Antaligen säljs väl Volvo till kineser..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 16:45 #22
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av goose
ja skyll helst på de dumma amerikanerna, det är ju pga den vikande amerikanska marknaden som de måste dra ner.
Å andra sidan kan man väl inte skylla på någon för att Volvo gör skitbilar, förutom på Volvo förstås.
Volvo PV har ju amerikanska ägare som styrt Volvo PV i rikning mot USA marknaden och Ford och satsat hårt på "fel" områden (precis som flera andra biltillverkare i USA) vilket nu gör att det går dåligt.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 16:48 #23
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
nu tolkar vi dina inlägg ganska fritt klein så vad jag läste var att du tyckte att Anders Borg skulle köpt på sig en massa V70 istället för åka BMW

Anledningen att VolvoPV går dåligt är att deras ledning helt enkelt inte har kunnat förutse detta som väl AB Volvo (Lastbilar etc) redan har tagit höjd för. De har förlagt produktion i USA (så de slipper bli straffade av dålig dollar) samt satsat på Asienmarknaden för att kompensera lågkonjunkturen i USA. Sen att det är sämre tider nu och kommer så bli ett tag har väl ingen undgått?
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 16:56 #24
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Volvo PV betalar inte mycket skatt här i Sverige iallafall, de trixxar mest av alla mest med skatten.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 17:10 #25
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by goose@Jun 25 2008, 16:48
nu tolkar vi dina inlägg ganska fritt klein så vad jag läste var att du tyckte att Anders Borg skulle köpt på sig en massa V70 istället för åka BMW

Anledningen att VolvoPV går dåligt är att deras ledning helt enkelt inte har kunnat förutse detta som väl AB Volvo (Lastbilar etc) redan har tagit höjd för. De har förlagt produktion i USA (så de slipper bli straffade av dålig dollar) samt satsat på Asienmarknaden för att kompensera lågkonjunkturen i USA. Sen att det är sämre tider nu och kommer så bli ett tag har väl ingen undgått?
Allting är en tolkningfråga..:-) Staten brukar köpa på sig Volvo bilar, vet en som blev erbjuden att köpa PV60 eller om det var PV833 ( Ialla fall Tgpbil m/43 ), den var låg milare, den hade stått i mobileringsförråd sedan 50 talet, den hade gått ingenting i mil.. ( Tro det var samband man fimpade LV3. ) , tyvärr skrotade dom många valpa pga miljö mupparnas krav. En Volvo valp vore rolig bil att ha.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 17:18 #26
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av goose
nu tolkar vi dina inlägg ganska fritt klein så vad jag läste var att du tyckte att Anders Borg skulle köpt på sig en massa V70 istället för åka BMW
Anledningen att VolvoPV går dåligt är att deras ledning helt enkelt inte har kunnat förutse detta som väl AB Volvo (Lastbilar etc) redan har tagit höjd för. De har förlagt produktion i USA (så de slipper bli straffade av dålig dollar) samt satsat på Asienmarknaden för att kompensera lågkonjunkturen i USA. Sen att det är sämre tider nu och kommer så bli ett tag har väl ingen undgått?
Allting är en tolkningfråga..:-) Staten brukar köpa på sig Volvo bilar, vet en som blev erbjuden att köpa PV60 eller om det var PV833 ( Ialla fall Tgpbil m/43 ), den var låg milare, den hade stått i mobileringsförråd sedan 50 talet, den hade gått ingenting i mil.. ( Tro det var samband man fimpade LV3. ) , tyvärr skrotade dom många valpa pga miljö mupparnas krav. En Volvo valp vore rolig bil att ha.
Miljömuppar? Miljötänkande är bland det viktigaste som finns....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 17:37 #27
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by klein@Jun 25 2008, 16:33
Jag anser att Borg inte klara av stimulera Svensk ekonomi tillräckligt bra. Man har inte gjort skattesäkninngar i den utsträckning man lovade, utan kommit med löjliga löne avdrag på någon 1000:- / mån..

Anders Borg har inte kunnat införa fler skattesänkningar och ekonomiska förbättringar pga den nuvarande högkonjunkturen. Skattesänkningar i en högkonjunktur får ekonomin att överhetta. Man ska därför ta det väldigt försiktigt med skattesänkningar för både företag och privatpersoner under en högkonjunktur. Detta vet Anders Borg.

Men du har helt rätt i att kurvan sakta men säkert börjar pekar nedåt (över större delen av världen - vilket knappast vår regering kan klandras för ). Vad Anders Borg och den nuvarande regeringen verkligen går för får vi se när lågkonjunkturen väl kommer. Det är då som de får utrymme att genomföra lite större förändringar.

Hittills har borgarna skött sig bra ur ett ekonomiskt perspektiv. De har sålt av statliga företag under en högkonjunktur då man får bra betalt. Förhoppningsvis så sänker de skatterna under den kommande lågkonjunkturen för att stimulera ekonomin. Så långt allting gott. Tyvärr så trampar borgarna i klaveret på många andra punkter, vilket innebär att de inte kommer att bli omvalda oavsett landets ekonomiska hälsa vid nästa val.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 18:02 #28
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Vi för trösta oss med att de i alla fall antagligen kommer veta exakt vilka som röstade emot dem
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 18:05 #29
Karmans avatar
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 210
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
Karmans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 210
Försäljningen av de statliga bolagen för att betala av statsskulden är för övrigt hjärndött, i min mening. Pengarna borde delas ut till folket!
Karman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 21:05 #30
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Karman@Jun 25 2008, 18:05
Försäljningen av de statliga bolagen för att betala av statsskulden är för övrigt hjärndött, i min mening. Pengarna borde delas ut till folket!
Nej! Skattelättnare är vad det här landet behöver.

Sänktskatt på bensin, sänkt skatt på arbeteskraft och sänkt skatt på Energi. Bygg fler kärnkraftverk, så får man miljövänligt produktion av EL.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017