FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Okey, så vad är alternativet till Borg då klein? Skyddstullar på alla utländska biltillverkare? Nu vill jag inte försvara den sittande regeringen då jag anser att de har gjort ett flertal misstag den senaste tiden. Regeringen skall INTE skydda privata företag.
Det är väl knappast "lågkonjunktur" för att ett av sveriges många industriföretag sparkar 10% av sin arbetsstyrka i sverige. Lågkonjunktur är det för att inflationen är skyhög, börsen går åt helvete och att oljan kostar dubbelt så mycket som för 2-3 år sedan. Du borde ta och justera din radar lite klein. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Njao, ökad arbetslöshet följer ju också av en lågkonjunktur även om man inte kan dra några slutsatser av en enskild händelse på det viset....
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Nej det är väl tyvärr riktigt tartare. Politiker vill bli omvalda (även om det inte direkt verkar så med den nuvarande sittande).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Nja, regeringen ska visst skydda privata företag i vissa unika lägen där konsekvenser är av den magnituden att det annars väsentligt negativt påverkar landets ekonomi, säkerhet eller integritet. Det finns säkert fler väldigt specifika omständigheter som skulle kvalificera.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Typ som när USA köpte upp vår bilindustri? Dvs när Ingvar (1990, saab) och Göran (1999, volvo) satt vid spakarna. Jag är skeptisk till att vi har några så kritiska företag i sverige att världsmarknaden tar sämre hand om dem än sveriges regering. Det är inte som att jag är överdrivet nöjd med servicen som erbjuds av te.x. SJ.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Kul att skylla på Anders Borg att Volvo säljer dåligt med bilar. Jag har en kompis som jobbar natt på Volvo och en dag hade Volvo sålt 6 bilar... I HELA VÄRLDEN. Om trenden skulle hålla i sig året runt skulle de bara ha sålt 2190 bilar i hela världen på ett år.
Skyll inte på Anders Borg. Skyll på de som väljer annat bilmärke än Volvo (exempelvis jag, som kör Saab). Att folk nu får lämna jobbet beror på att de säljs för få bilar och att de, rätt logiskt, sitter på för stor personal. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
ja skyll helst på "de dumma amerikanerna", det är ju pga den vikande amerikanska marknaden som de måste dra ner.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
|
Citat:
Klein kanske vill att Anders Borg skall införa lagar i Sverige att man måste köpa Volvo och inget annat bilmärke? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Citat:
Att arbetslösheten har gott ner, bero nog mycket på att 2006 började högkonjenturen, allisen fick väl mycket kredit för vad andra hade gjort. Klart att Volvos varsel kommer ge ringa på vatten, vänta till i höst. Det är bara vissa branscher som är känsligare än andra, visa regioner är känsligare än andra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Citat:
Bara att första tecknen på en lågkonjentur var här, det är allt. |
||