Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

TPB Rättegången

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Friande 102 68.00%
Fällande 48 32.00%
Antal röster: 150. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-23, 11:58 #201
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Håller med jomper. Problemet idag är inte fildelning eller "integritetskränkande" lagar utan att filmbranschen inte levererar det kunderna vill ha. Både musik- och spelbranschen har fattat detta och speciellt spelbranschens intäkter ökar ständigt sedan man lanserade tjänster som Steam, Xbox LIVE Marketplace, Playstation Network och Wii Store. Musikbranschen börjar ju komma med olika tjänster såsom Spotify.

Men filmbranschen? Visserligen finns tjänsteutbudet i USA men i Sverige är det pinsamt dåligt. Folk vill inte vänta flera månader/år för att en film skall släppas i Sverige om man samtidigt kan ladda ned filmen en dag efter att den har släppts i USA via bittorrent.

TV4 motiverar den sena sändningen av Lost med att det tar sådan tid att få materialet från USA och att sedan översätta. Det där är ju ren bullshit. Jag kan utan problem få fram senaste Lost med svensk undertext bara några dagar efter sändningen i USA.

Om branschen hade uppfyllt kundernas krav hade sidor som TPB inte existerat.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-23, 12:55 #202
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Håller med jomper. Problemet idag är inte fildelning eller integritetskränkande lagar utan att filmbranschen inte levererar det kunderna vill ha. Både musik- och spelbranschen har fattat detta och speciellt spelbranschens intäkter ökar ständigt sedan man lanserade tjänster som Steam, Xbox LIVE Marketplace, Playstation Network och Wii Store. Musikbranschen börjar ju komma med olika tjänster såsom Spotify.

Så du tror inte att spelbranschens intäkter ökar p.g.a. att vi går in i ett helt nytt samhälle där i princip alla har en spelkonsoll av det ena eller andra slaget, vidare att det till dessa konsoller är "omöjligt" (dom flesta kör iaf sina konsoller ochipade) att kopiera material, och där just dessa tjänster du pratar om fortsätter på just den linjen.

Liknande utveckling, självklart med ett ekonomiskt incitament som grund, har ju faktiskt tagit oss från stenkakan via kassetten, till LP skivan, CD´n osv, och distributionsindustrin och innehållsindustrin har alltid gått hand i hand, av förklarliga skäl...det här handlar inte om vad man KAN göra, det handlar om vad man BÖR göra...

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Men filmbranschen? Visserligen finns tjänsteutbudet i USA men i Sverige är det pinsamt dåligt. Folk vill inte vänta flera månader/år för att en film skall släppas i Sverige om man samtidigt kan ladda ned filmen en dag efter att den har släppts i USA via bittorrent.
TV4 motiverar den sena sändningen av Lost med att det tar sådan tid att få materialet från USA och att sedan översätta. Det där är ju ren bullshit. Jag kan utan problem få fram senaste Lost med svensk undertext bara några dagar efter sändningen i USA.
Om branschen hade uppfyllt kundernas krav hade sidor som TPB inte existerat.
Om branschen hade uppfyllt kundernas behov ? Som någon redan sagt, det går inte att konkurrera med gratis, det går helt enkelt inte, det råder en oförmåga att sätta saker i ett sammanhang, det chockerade uttalandet om 65.000 kr för en översättning under rättegången är också ett utfall av samma oförmåga, och sen den något skeva uppfattningen att bara för att något finns där så har jag absolut och fullständig rätt till det (det är en jävla skillnad på att vilja ha något, och att ha rätt till det)...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-23, 13:28 #203
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

förutom den ekonomiska biten när det gäller att betala, så finns det ju en annan aspekt, vad skulle ni säga är lättast, att gå in i en butik, ta en vara och gå ut eller att ställa sig i kö, ta fram sitt kort, slå in sin kod...det kommer alltid att vara enklare att inte göra rätt för sig, därför måste det komma att handla om vad man bör/får göra och inte vad man kan göra...
Oläst 2009-02-23, 13:29 #204
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Nej skärp dig!

Var har jag påstått att musikindustrin är ond eller att det är OK att ladda ner musik gratis?

Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 22 2009, 23:58
Citat:
På vilket sätt har jag gjort musikbranschen till någon ond skapelse. Berätta gärna, tack.
Mitt svar (blir en fråga) som ger svar på alla dina frågor:
Säg att du hade startat en bolag som utvecklar spel till xbox. Du har jobbat arslet av dig 10 timmar per dag i 5 år till utvecklingen av detta spel. Du har satt priset till 399 kr per spel.
Tycker du inte att du har rätt att sätta det pris du vill?
Om sen folk tyckte att ditt sätt att sälja spelet och priset du begär är förlegat och säger f*ck you vi laddar ner spelet gratis frå TPB tills du sänkt priset till det vi tycker är det rätta...
Skulle du tycka det vore ok och acceptera det?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-23, 13:37 #205
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 23 2009, 05:54
Jag har sett piratpartiet stå och jämföra dagens piratkopiering av musik med bibliotek.
Piratpartiet menade på att när bibliotek kom en gång i tiden så skrek författarna att
- Nu kommer vi inte kunna sälja några böcker längre när folk kan gå till biblan och läsa allt!
En viktig skillnad är ju att upphovsmannen faktiskt får ersättning när boken eller CD-skivan lånas ut av biblioteket. Deras jämförelse stämmer inte riktigt, alltså.

Här i Helsingborg finns det digitala böcker, ljudböcker osv som man lånar över internet. Upphovsmannen får ersättning per utlån, och antalet "samtidigt utlånade exemplar" är begränsat. Det sista kan man ju tycka är lite märkligt, men det har ju givetvis med just ersättningen att göra.

Vi kan tom låna spel till vissa spelkonsoller på biblioteket! Men fortfarande får upphovsmannen ersättning.
Oläst 2009-02-23, 15:29 #206
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
Micke_Ns avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by gummianka@Feb 23 2009, 10:45
Sen blir det ju än mer intressant när det gäller TPB, när/om man väljer att kalla dom tjänsteleverantör, och därmed ger dom en slags legalitet som företag, samtidigt som dom ju onekligen (och bevisligen?) rör/t sig i periferin av vad som är lagligt och tillåtet...
Jag tror det är just detta många hakar upp sig på. Någon kommer med en ny tjänst/teknik som driver utvecklingen framåt. För att driva utvecklingen framåt måste man nog många gånger gå in på ny mark som kan tyckas vara en gråzon och det behöver inte betyda att något skulle vara olagligt. Anfall är bästa försvar, sägs det ju men det känns som om film och musikbranshen alltid försöker vidhålla "det gamla" tills det tvingas ändra sig av tekniska skäl.

Alla företag måste hänga med när det är teknikskifte. De som inte gör det går under förr eller senare.

Liknelserna går ju att göra hur många som helst har vi sett. Men som ni alla kanske känner till fanns det ett företag som hetter Facit som gjorde manuella skrivmaskiner och räknesnurror. De trodde inte på den digitala tekniken som Texas Instument tog fram för att göra digitala miniräknare. Det slutade med att ingen ville ha Facits stora klumpiga maskiner.

Miniräknaren fyller 40år
http://www.va.se/nyheter/2007/10/15/minira...40-ar/index.xml

” Kanske finns anledning att erinra om hur det gick för Facit. Att utnyttja tekniken verkar vara en bättre framgångsmetod än att sätta sig på tvären.”
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-23, 15:45 #207
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Jag har sett piratpartiet stå och jämföra dagens piratkopiering av musik med bibliotek.
Piratpartiet menade på att när bibliotek kom en gång i tiden så skrek författarna att
- Nu kommer vi inte kunna sälja några böcker längre när folk kan gå till biblan och läsa allt!
En viktig skillnad är ju att upphovsmannen faktiskt får ersättning när boken eller CD-skivan lånas ut av biblioteket. Deras jämförelse stämmer inte riktigt, alltså.
Det är bara svenska författare som får ersättning. Om du lånar en Stephen King bok på bibblan så får han inte ett öre...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-23, 16:38 #208
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Citat:
Originally posted by -Anders Larsson@Feb 23 2009, 13:37
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
- Nu kommer vi inte kunna sälja några böcker längre när folk kan gå till biblan och läsa allt

Det är bara svenska författare som får ersättning. Om du lånar en Stephen King bok på bibblan så får han inte ett öre...
Där ser man, det var lite oväntat. Jag står korrigerad.
Oläst 2009-02-23, 17:15 #209
Elker Elker är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2009
Elker Elker är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2009
Jag var faktiskt och såg rättegången, under förhöret med Fredrik Neij och Gottfrid Svartholm Warg. Väldigt intressant, sjukt kul också.

Hursomhelst så verkade det som (jag är ingen juridisk expert) att åklagarens bevis mot TPB aldrig var giltiga. T.ex. påpekade försvaret att bara för att filen finns på TPBs sida och visar X antal seeders/leechers betyder inte det att den laddats ner via TPB, då många torrenter använder fler trackers än en.

Jag tror på friande dom i tingsrätten, men vi får se hur det går i hovrätten och HD.

Väldigt intressant dock!
Elker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-23, 22:34 #210
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Micke_N
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Sen blir det ju än mer intressant när det gäller TPB, när/om man väljer att kalla dom tjänsteleverantör, och därmed ger dom en slags legalitet som företag, samtidigt som dom ju onekligen (och bevisligen?) rör/t sig i periferin av vad som är lagligt och tillåtet...

Jag tror det är just detta många hakar upp sig på. Någon kommer med en ny tjänst/teknik som driver utvecklingen framåt. För att driva utvecklingen framåt måste man nog många gånger gå in på ny mark som kan tyckas vara en gråzon och det behöver inte betyda att något skulle vara olagligt. Anfall är bästa försvar, sägs det ju men det känns som om film och musikbranshen alltid försöker vidhålla "det gamla" tills det tvingas ändra sig av tekniska skäl.

Alla företag måste hänga med när det är teknikskifte. De som inte gör det går under förr eller senare.

Liknelserna går ju att göra hur många som helst har vi sett. Men som ni alla kanske känner till fanns det ett företag som hetter Facit som gjorde manuella skrivmaskiner och räknesnurror. De trodde inte på den digitala tekniken som Texas Instument tog fram för att göra digitala miniräknare. Det slutade med att ingen ville ha Facits stora klumpiga maskiner.

Miniräknaren fyller 40år
http://www.va.se/nyheter/2007/10/15/minira...40-ar/index.xml

” Kanske finns anledning att erinra om hur det gick för Facit. Att utnyttja tekniken verkar vara en bättre framgångsmetod än att sätta sig på tvären.”
Jämförelser och liknelser i all ära (jag använder själv säkerligen min beskärda del "and then some") men det innebär också, om man fastnar där, att man missar det unika i "situationen", att man utifrån 1 "original" kan skapa en oändlig mängd identiska kopior, men att det för rättighetsinnehavaren handlar om att täcka upp kostnader för dom ursprungliga produktionskostnaderna, och gärna med en viss vinst.

Jag tror att egentligen alla förstår att dessa ursprungliga kostnader finns, man har inga problem att förstå det när det gäller ett företag som SAAB t.ex,och att om ingen betalar för det dom producerar så går det inte, och jag tycker snarare att det handlar om ett paradigmskifte än ett teknikskifte, alla ursäkter och förklaringar om varför det är okej att fildela (här i betydelsen "olaglig fildelning") handlar ju om att rättfärdiga varför "någon annan" ska betala, medan det hittills har varit en självklarhet ATT man gör det.

Detta gäller ju även det du menar skulle vara att motsätta sig den tekniska utvecklingen, utvecklingen att man inte behöver betala för sig ? absolut, i övrigt så har väl den tekniska utvecklingen, av såväl "format" som innehåll, skett just hos dessa företag, det är ju inte produkten som är dålig.
Även om det är svårt för 20 åringar att förstå så är dom ju inte först med vare sig att vilja ha, eller skaffa sig, material som släpps exklusivt i Japan te.x, om något så har man väl tagit bort möjligheten till just "exklusiva" släpp (säger jag utan att lägga någon värdering i det)
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017