FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import. | |||
Friande |
![]() ![]() ![]() ![]() |
102 | 68.00% |
Fällande |
![]() ![]() ![]() ![]() |
48 | 32.00% |
Antal röster: 150. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#181 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det jag egentligen menade bara att även om min livserfarenhet lärt mig att oavsett hur konstiga idéer man har, så finns det alltid åtminstone någon annan som tycker likadant, så betyder inte det per automatik att motsatsen gäller, därför bör den som utgår från sig själv som referens för 6 miljarder människor kanske lyfta blicken från naveln lite (detta gäller inte minst om man är under 25, hade du varit äldre och inte lagt så mycket tid på navelskådning så hade du säkert varit med på att det faktiskt fanns en musikmarknad innan Napster, allt detta har, hittills iaf, byggt på att man betalar för sig..)...om du tänkte ett steg till så kommer du säkert på väsentliga skillnader mellan t.ex. video, bibliotek och fildelning. Helt plötsligt så har det blivit accepterat att ta saker utan att betala för sig, samtidigt så lever vi i den djupaste ekonomiska krisen i moderna historia (som väl skulle kunna kallas en slags studie på att man förlorar pengar), vi ser detta primärt på saker som helt enkelt inte går att införsaffa utan att faktiskt betala för sig (fastigheter och bilar) men du menar att detta inte drabbar film och musikindustrin ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har inte läst all inlägg så ledsen om det redan tagits upp.
Men borde inte Youtube också hamna inför en rättegång? Eller beror det vem som är ägaren? Varför inte ställa hela Kinas regering inför rätta? Jag menar inte att TPB har rätt bara att det finns andra som också gör fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om jag tankar hem en film som jag vet att jag ALDRIG skulle ha köpt har filmindustrin inte förlorat en krona på det, utan istället tjänat 2.65:- (om jag bränner den på en dvd-skiva).
Samt att jag måste betala 2.65:- för varje dvd-skiva jag använder till backup eller lagring av mina privata semesterbilder. Jag vet inte hur mycket filmindustrin får betalt när filmerna visas på tv, men jag tvivlar på att de får mer än 2.65:- per tv-tittare. Så de tjänar antagligen mer på att jag tar hem filmen än att jag väntar på att den kommer på tv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Däremot saknar jag fortfarande en bra förklaring till varför det drabbar någon ifall jag laddar hem en film som jag ändå aldrig skulle ha köpt. Gärna med hänvisning till någon "grundläggande ekonomisk teori/princip". (och jag ser fortfarande inte att du stödjer saab genom att köpa deras aktier, utan detta stödjer bara nuvarande aktieägare) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
...och det grundläggande problemet är den ursprungliga tanken att ha tillgång till något utan att betala för det, denna princip (att man betalar för sig) gäller och är accepterat överallt annars i samhället, och detta är ju inte på något sätt begränsat till faktiska materialkostnader, jag tror inte att det är någon här t.ex. som jobbar gratis... Detta var ju överhuvudtaget inte tekniskt möjligt för 15 år sedan, och är möjliggjort i ett samhälle byggt på denna ursprungliga princip, så att tillåta någon under 50 att ens försöka göra det till en "generationsfråga"...ja... ..är det sedan så att vi/ni strävar mot ett samhälle där pengar och ekonomi inte är det primära incitamentet så föreslår jag att ni börjar arbeta gratis, och på så sätt kanske kan se konsekvenserna av ert agerande på ett tydligare sätt... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Hela processen tar lite tid men såpass akut behov av att se på en film har du väl ändå inte att du inte kan vänta tills den är färdigkopierad, eller hur? Sedan behöver du faktiskt inte sitta och titta på procenträknaren när datorn jobbar, du kan göra annat då. Men visst, det är alltid lättare att ha en seedbox uppe 24/7 för att hålla uppe sin ratio på den därade invite-only trackern så att man skall lätt kunna ladda hem de senaste releaserna... Men vänta lite nu, är det verkligen lättare än de legala alternativen? Nja, skulle jag säga, men ansträngningen motiveras enkelt genom att man slipper betala för sig. Alla lagliga alternativ är i regel enklare att använda sig av än piratkopierade dito, bara för att gemene svensson skall kunna använda sig av tjänsten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du glömmer en grej, först ska man hitta nån som kan sälja den filmen du vill se. De kommersiella tjänsterna har noll och intet i utbud tyvärr, om man inte vill se det som ligger på top 10 i videobutiken dvs.
Tro mig, jag har försökt använda kommersiella tjänster några gånger, både för musik och film. De är för dåliga. Spotify är det första som faktiskt funkar för mig - och se där, plötsligt betalar jag mer för musik än någonsin i hela mitt liv! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För att fortsätta på diskussionen, ja, det är säkert inte ens 10% av musikbranschen som tjänar sina pengar på just skivförsäljning. Pengarna som "branschen" tjänar kommer bland annat från: Rättigheter att använda musik i film och andra produktioner som reklam STIM- och IFPI ersättning för tex radio och tv, men även Swebus Express och din lokala pizzeria Kassettersättning, en avgift för att ersätta upphovsmän för den lagliga privatkopiering Merchandise och konserter är absolut en stod del Uppdragsjobb, som jinglar, reklamljud och datorspelsmusik Om du dessutom räknar in, som du skrev, hundratusentals, i branschen, antar jag att du räknar in varenda musiker som sitter hemma och klinkar och aldrig drar in några pengar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Säg att du hade startat en bolag som utvecklar spel till xbox. Du har jobbat arslet av dig 10 timmar per dag i 5 år till utvecklingen av detta spel. Du har satt priset till 399 kr per spel. Tycker du inte att du har rätt att sätta det pris du vill? Om sen folk tyckte att ditt sätt att sälja spelet och priset du begär är förlegat och säger 'f*ck you' vi laddar ner spelet gratis frå TPB tills du sänkt priset till det vi tycker är det rätta... Skulle du tycka det vore ok och acceptera det? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|