Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Reklamplaceringar av annonser

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-24, 10:28 #11
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by ArreliuS@Sep 24 2005, 10:16
Finns inget mer irriterande en flashreklam som tar upp hela browserfänstret och gör at tman inte kan surfa normalt förrän man klickar på ett litet kryss som finns någonstans i reklamen. Alla denna grod-reklam som studsar runt överallt och allt ljud som spelas hela tiden. Är jag som använder skyldig att stå ut med detta för att jag besöker en sajt som för något år sen inte hade denna reklamen? Knappast troligt.
Nej, rena övergrepp på besökaren, så som du beskriver, har du rätt att skydda dig emot. Det är dock en helt enorm skillnad på att inte tillåta att Macromedia Flash-filer visas och att blockera harmlösa textannonser. Det bästa botemedlet mot de som inte förstår att man inte ska "bruka våld" mot sina besökare är, som Xyzi säger, att inte gå in på den sortens sidor alls.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 11:06 #12
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt
Den som har annonsblockerare och går in på en sida är där olovligt. Den som har kostat på sidan har inte gett tillåtelse att besöka den annat än om man betalar genom att se annonserna.
Anser du att man måste se all tvreklam som visas tillsammans med ett tvprogrammen?

Citat:
Originally posted by -Bengt@Sep 24 2005, 09:04
Det behöver utvecklas sidblockerare mot annonsblockerare, den som inte vill se annonserna ska inte heller se sidan.
Och dagen efter kommer det finnas ett verktyg som tar bort annonserna. Jag ser inte något sätt som sidan skulle kunna kontrollera vad som visas på min skärm. Även om du skulle kolla via Javascript om bilden är laddad och vilken storlek den har så är det bara för browser eller en extension till den att skicka felaktig info till Javascriptet. Med tanke på vad man kan göra i extension till Firefox är det rätt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengt
Detta med "pop-up" är en annan sak då den reklamen inte ligger på sidan ifråga utan oönskat öppnar ett nytt fönster i webbläsaren. Blockering av pop-up är helt OK, alla som begriper något har också slutat med pop-up.
Så det är okej att blocka popups men om någon lägger upp en div mitt på sidan som får samma effekt som en popup så tycker du inte man har rätt att blocka den? Om jag skulle få välja mellan de två anser jag att popupen är snällare mot mig eftersom den öppnas i ett nytt fönster kan jag genom att trycka Alt+F4 eller krysset uppe i hörnet som ser likadant ut som på alla andra fönster direkt stänga den. Annonsen i diven måste jag leta upp ett litet kryss någonstans som oftast är väldigt litet och sen stänga den.

Jag vill också påpeka att jag förstår att det är många som lever på reklamintäkter och att jag själv bara blockar de annonser som jag anser irreterande (tex Flash eller bild annonser som visas ovanpå hela sidan).

hoxon: Som jag skrev tidigare så är mitt tips att visa text annonser eller liknande som inte är irriterande. Det gör att i alla fall jag inte lägger ner tid på att blocka den även om jag kan. Sen kan det vara bra att döpa annons-filerna och mapparna till något annat än ads, annonser, reklam eller liknande eftersom jag antar att de flesta som blockar annonser har ett allmänt filter som gör att sådant inte visas.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 12:09 #13
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WizKid
Anser du att man måste se all tvreklam som visas tillsammans med ett tvprogrammen?
Nej, det är vafritt att se på TV överhuvudtaget. Du kan låta bli att se de reklamfinansierade programmen om du vill.

Citat:
Originally posted by WizKid@
Så det är okej att blocka popups men om någon lägger upp en div mitt på sidan som får samma effekt som en popup så tycker du inte man har rätt att blocka den? Om jag skulle få välja mellan de två anser jag att popupen är snällare mot mig eftersom den öppnas i ett nytt fönster kan jag genom att trycka Alt+F4 eller krysset uppe i hörnet som ser likadant ut som på alla andra fönster direkt stänga den. Annonsen i diven måste jag leta upp ett litet kryss någonstans som oftast är väldigt litet och sen stänga den.
Nej, den typen av dhtml div som du menar anser jag personligen inte ska förekomma. Det hänför jag till det som jag nämnde tidigare, att "göra våld" på besökaren. Det behöver ingen acceptera. Återigen, nu handlar det om att blockera samtliga möjligheter till en reklamfinansiering, att blockera även de mest harmlösa textannonser. Gör man det ska man inte se någonting på sidan, hävdar jag.

<!--QuoteBegin--WizKid[/i]
Jag vill också påpeka att jag förstår att det är många som lever på reklamintäkter och att jag själv bara blockar de annonser som jag anser irreterande (tex Flash eller bild annonser som visas ovanpå hela sidan).[/quote]
Då så, då är vi överens.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017