FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Bättre att vara på den säkra sidan och se till att man har ordentliga kvitton på allt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett kvitto som visar vad man köpt, när man köpt och för hur mycket man köpt samt OBS det viktigaste personnumret på den man köper av. Naturligtvis behövd det dessutom någon form av kvittens på att säljaren fått sina pengar, helst då en koipa på en bankinsättning/överföring men betalar man kontant så gäller det att få kvittot påksrivet att pengarna är mottagna kontant. Med detta som underlag blir både revisorer och SKM nöjda occh belåtna
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En följdfråga: Om man sedan ska sälja den sak man har köpt av en privatperson. Ska man då lägga på moms om man säljer det till en annan privatperson?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Svaret är nej.
Eftersom vid tidpunkten då du köpte denna inventarie inte fick lyfta momsen så får du heller inte lägga på moms vid försäljning till en privatperson. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Säker på detta? För det är inte jag.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Helt säker.
Ringde skatteverket och frågade eftersom jag själv var nyfiken på att få veta. Om man i stället hade sålt denna inventarie till ett företag i stället för en privatperson så vet jag ej utgången. Men skulle kunna tänka mig att det är samma sak som gäller då också. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är exempelvis ingen moms på begagnade bilar som ägts av privatpersoner.
För övrigt är ett kvitto giltigt i sig självt - det säger ju att du betalat - det bör inte behövas några banktransaktioner för att styrka det. Du kan ju ha lagt ut privata pengar kontant exempelvis.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|