FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej Hopp!
Hur gör man i bokföringen när jag som företagare köper t.ex. en dator av en privatperson. Antar att privatpersonen inte kan ta ut någon moms eftersom han inte har F-skatt? Drar jag av detta som en utgift för företaget? En utgift som inte finns någon moms på Ja, är ganska osäker just nu.... Så lite hjälp på traven önskas om hur man löser detta "smartast"..... :unsure: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Bokför det precis som vanligt men utan moms.
Hela köpesumman ska alltså debiteras kontot som datorn bokförs på. Med reservation för att det finns folk som kan detta bättre än jag ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ok, tack för svaret!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Stämmer bra ztream. Fast skall du bedriva handel med begagnade datorer är det en del saker till som behöver göras.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
I mitt fall gäller det en skrivare som jag ska använda i företaget. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det jag syftade på är att om du skulle börja att sälja begagnade saker yrkesmässig, vilket uppenbarligen inte är fallet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaren från er!
Då vet jag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om man köper från en privatperson, dator, domän eller annat, vilken verifikation skall man helst ha?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Tror Terabyte menar med verifikation är vilket bevis på köpet man behöver. Kvitto är nog bäst, tror jag, men frågan är om en banköverföring och utdrag på det tillräckligt.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|