Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Royalties

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-16, 00:37 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Du ska skriva ett avtal med uppdragsgivaren innan du lyfter ett enda finger till. Dessutom skulle jag kräva att gamla skulder regleras innan arbetet påbörjats.

Saknas avtal så bör de inte heller ha någon rätt till det du har skapat, det är du som är upphovsmannen och har upphovsrätten. Du bör således kunna vidta rättsliga åtgärder. Framförallt om bolaget kommer igång och tjänar stora pengar på det hela - då kan du säkerligen hitta en jurist som hjälper dig mot en andel av vinsten.

Med tanke på vad som hänt tidigare så är det inte intressant med en del av vinsten. Mot parten kan ta alla intätker och investera i än det ena och än det andra eller betala ut det som lön till sig själv för att nolla vinsten och då får du x % av ingenting, vilket blir ingenting.

Istället bör du få x% av intäkten från detta projekt eller möjligen x kr per medlem på sidan eller liknande.

Har du råd, så kolla med en juridiskt kunnig person så att avtalet blir korrekt.

Jag har en bekant som varit nära att bli av med sitt bolag till följd av en kund som vägrade betala för att det inte fanns något avtal - han har lärt sig sin läxa.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-16, 06:09 #12
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Muntligt avtal är lika bindande som skriftligt avtal enligt svensk lag. Men det är alltid att föredra att ha något på pränt i den händelse att något skulle gå åt pipan. Då har bägge parter samma papper att luta sig tillbaka på.

Om det gäller större affärer (läs: större belopp) så är det värt att lägga några kronor på att någon jurist kollar över avtalet alternativt utformar det.

Det finns många fallgropar och många avtal skrivs tyvärr i lite väl naiv ton.

Enligt mitt synsätt så skrivs inte ett avtal för att tala om hur det skall fungera.
Det skrivs för att tala om vad som händer om det inte fungerar.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-16, 08:40 #13
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Procent av vinsten är som tidigare påpekats ett problem eftersom man utan allt för konstiga boföringstrix kan minska vinsten en hel del. Ska man ha procent av vinsten känns en andel i företaget mer rimligt (så man som aktieägare får möjlighet att påverka bolaget).
Procent av omsättningen funkar dock utmärkt.

Oavsett så är det där med insyn inget problem. I alla avtal jag varit inblandad i där man betalat med procent av omsättningen så har det funnits en klausul om att den som skall ha procent av omsättningen har rätt till insyn i såväl bokslut som bokföring. Och då kan man verifiera summorna.

Lite OT, men det har pratats om det förrut; om man tror att man kanske blir blåst så ska man kanske inte göra affärer med just den kunden...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-16, 12:43 #14
Supermoderator

Supermoderator

Sista poängen var väldigt kraftfull. Jag var för något år sedan inblandad i ett litet projekt för en webbproduktion där jag fick cirka 10% av utlovad betalning och den andra inblandade uppdragstagaren inte fick någonting alls. Jag kommer aldrig mer att involvera mig i ett projekt med den uppdragsgivaren oavsett vad jag blir lovad i ersättning.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-28, 21:37 #15
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Originally posted by jonny@Feb 16 2005, 13:43
Sista poängen var väldigt kraftfull. Jag var för något år sedan inblandad i ett litet projekt för en webbproduktion där jag fick cirka 10% av utlovad betalning och den andra inblandade uppdragstagaren inte fick någonting alls. Jag kommer aldrig mer att involvera mig i ett projekt med den uppdragsgivaren oavsett vad jag blir lovad i ersättning.
Tack för alla råd, jag tog till mig dem och har meddelat att jag inte kommer att lyfta ett finger innan gamla skulder reglerats osv. Ser fram emot att höra svaret på mitt mail (usch vad långt det blev).
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 03:21 #16
datakonsult datakonsult är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2005
datakonsult datakonsult är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by guran@Feb 14 2005, 11:44
Om du inte har F-skattsedel, så ska utbetalaren betala in din skatt och sociala avgifter, så i princip behöver du inte bry dig om det.
Fel det där om f-skatten.
Uppdragsgivaren är ansvarig för att skatter och avgifter kommer till staten men vem som betalar kan man komma överens om. Visas f-skatt / eller bara skrivs på fakturan att sådan finns så slipper updragsgivare ansvaret
datakonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017