Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Royalties

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-13, 15:49 #1
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Jag har ett par funderingar angående royalties eller vad man nu kallar det. Det är så att ett företag vill använda ett system jag utvecklat, och betala procent på vinsten. Hur kan man ordna detta? Jag kommer inte att vara anställd eller fakturera med f-skattsedel, utan kommer att få ett antal procent på projektets vinst. Vad bör jag tänka på i detta läge? Och hur redovisar jag detta till skatteverket, och hur mycket måste man skatta på denna typ av inkomst? Tacksam för svar.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-13, 17:48 #2
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Det är för din del säkrare att ta en % på omsättningen istället.

Du bör iallafall i avtal reglera vilka omkostnader som företaget kan belasta vinsten med.
Annars finns risken att än hur bra det går blir det ingen "vinst" när investeringar i diverse är över.
Dunc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-13, 17:55 #3
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Citat:
Originally posted by Dunc@Feb 13 2005, 18:48
Det är för din del säkrare att ta en % på omsättningen istället.

Du bör iallafall i avtal reglera vilka omkostnader som företaget kan belasta vinsten med.
Annars finns risken att än hur bra det går blir det ingen "vinst" när investeringar i diverse är över.
Yep, Håller med "Dunc". Omsättningen är det som gäller. Att krympa redovisad vinst är ingen konst för den händige företagaren. Din samarbetspartner kanske är ärligheten själv, men bara utifall att...

"Better safe than sorry."

Mvh /Stefan
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 10:44 #4
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

Om du inte har F-skattsedel, så ska utbetalaren betala in din skatt och sociala avgifter, så i princip behöver du inte bry dig om det.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 21:43 #5
koalas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Tack för tipsen. Ska se om det går att ordna % på omsättningen, men är inte särskilt optimistisk. Blir lite jobbigt att lista ut hur många % jag ska kräva bara. Har blivit erbjuden "50% av vinsten". Saken är den att jag kan inte på nåt sätt ta reda på hur stor vinsten var. Inte omsättningen heller för den delen. :lol:
Oläst 2005-02-14, 22:11 #6
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Som jag ser det så har du flera olika varianter att fundera på:

1. Sälja rättigheterna. Du säljer rättigheterna till dem för en engångssumma.
Fördel: Du vet vad du får betalt. Du får betalt. Kan ge mer än att ha vinstandel.
Nackdel: Kan ge mindre än vinstandel.

2. Vinstandel. Du ger företaget rätten att använda mot del i vinsten.
Fördel: Om det går bra, tjänar du mer.
Nackdel: Om det går dåligt, tjänar du kanske inget alls. Du kan bli blåst om du inte har insyn vad vinsten egentligen är. Företaget kanske går i konkurs innan du får ut pengarna.

3. Omsättningsandel. Du ger företaget rätten att använda mot del i omsättningen.
Fördel: Omsättningen kan i vissa fall vara mer intressant är vinsten. Iallafall i början när något introduceras och inte ger vinst.
Nackdel: Du kan bli blåst om du inte har insyn. Företaget kan gå i konkurs innan du får betalt.

4. Per enhet. Du ger företaget rätten att använda mot en fast kostnad per tillverkad enhet.
Fördel: Du vet vad du tjänar då det är en fast avgift.
Nackdel: Du kanske inte har insyn. Företaget kan gå i konkurs innan du får betalt.

Företaget som du ger rätten till, ser helst nr 2 som alternativ. De vill helst betala dig om det går med vinst. Då slipper de betala om de inte tjänar pengar.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 23:26 #7
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem

JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem

Anledningen till att dom vill betala dig en del av vinsten är ju antagligen för att dom inte har några pengar. Att dom erbjuder dig 50% av vinsten låter ju väldigt generöst och ganska kortsiktigt... (vem vill lägga ner massor med jobb en längre tid för att sedan ge bort hälften av vinsten?)

Så om du inte får eller vill involvera dig mer i deras verksamhet för att på det sättet få en inblick i vinst/omsättning så skulle i alla fall jag försöka sälja det du har gjort för en engångsumma baseread på det jobb du lagt ner..
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 00:46 #8
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Beroende på bolagsformen kan du ta reda på deras omsättning och vinst. Alla som är tvungna att lämna årsredovisning till Bolagsverket lämnar in uppgifter på det du vill veta. Hos Bolagsveket kan du således få veta det.

Är det en enskild firma, så får du vända dig till skattemyndigheten.

Du kan till och med kontrollera omsättningen på dn. se på många bolag. Gå in på ekonomisidan och välj sedan Företagsfakta. Ligger i högra spalten en bit ner.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 01:13 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Fast företagets omsättning och vinst är väl inte intressant? Avtalet gäller väl en procent av vinsten eller omsättning på den produkt eller tjänst som utvecklats.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 16:32 #10
koalas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Jag bör kanske berätta lite fler detaljer så att det är tydligare hur situationen ser ut. Jag utelämnar dock detaljer som skulle avslöja för mycket.

Jag lade för ett år sedan ner c:a 1-2 veckor på att programmera en PHP-baserad communityliknande sajt, där man fick betala för sitt medlemskap. Allt var automatiserat och fungerade utmärkt. När jag var klar med programmeringen fick jag höra att "det här var egentligen ett testprojekt, och det gick inte så bra som vi hoppats". Innan jag satte igång hade jag blivit förfrågad om jag ville ha en fast summa eller procent på vinsten. Jag sade att jag kunde tänka mig en fast summa, och någon procent på vinsten i framtiden. Detta eftersom det skulle kunna bli en större summa när det började komma in pengar. Vilket det inte gjorde, så jag fick inga pengar. Så vitt jag vet är inte MSN-konversationer juridiskt bindande, och naiv som jag var trodde jag på att jag skulle få pengar när jag var klar med mitt jobb. Dock fick jag ett litet förskott på 1000 kr precis i början på projektet. Till saken hör att jag känt personen som anlitade mig ganska länge, och inte ens reflekterade över att han skulle försöka blåsa mig på pengarna. Jag hoppas fortfarande på det bästa, även om jag i dagsläget känner mig rätt utnyttjad.

Hur som helst är det tydligen så att några stora investerare gått in i projektet. Det görs om en liten aning och kommer sedan att lanseras på nytt. Den här gången med en ordentlig budget på marknadsföringen (har jag fått höra i varje fall). Nu vill han (som jag anlitades av) att jag ska utföra några ändringar, eftersom det ska göras om en aning. Det rör sig inte om många timmars jobb för min del, men frågan är om jag ska lita på att jag kommer få betalt för det. Som sagt har mitt förtroende för personen i fråga blivit mycket sämre på sistone. Bland annat väntar jag även på betalning för ett uppdrag jag gjorde i juli. Har fått hälften av detta.

Kanske är det självklart för er vad jag bör göra i detta läge. Men som sagt, man vill ju inte tro det värsta om sina kompisar...

Tack för alla nya tips, hedberg, JohanH, guran, jonny.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017