FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Känns lite långsökt att tro att anledningen till att det inte är lika många .nu-domäner (dryga 100 tusen .nu, 80% från Sverige, i jmf med över 280 tusen .se) registrerade som .se skulle bero enbart på priset. Niue har inte 8 miljoner invånare.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Sämre service och mer pengar var orsaken till att vi på Loopia började aktionen mot NIC-SE och IIS-Stiftelsen. Under 2004 så har NIC-SE’s servis rasat samtidigt som dom har sitt bästa år ekonomiskt sedan verksamheten började.
Vi förstod att all överflöde av pengar tyvärr orsakade att fokus från driften av .SE gick över till andra ”projekt”. I England så har dom löst detta problem genom att all överskott (vinst) går till ombuden. Det viktiga är alltså att den organisation som har hand om driften av .SE koncentrerar sig på själva driften och inte på en massa annat som inte är _direkt_ relaterat till dig och mig som domänägare eller ombud. Att reglera domännamns spekulationer med en hög prissättning fungerar inte, detta ska regleras genom avtal. Om en spekulant vill så kan den ändå köpa många domännamn till dagens pris 160kr. Priset ska alltså inte fungera som medel för att försöka reglera detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Varför? Det är mina pengar som domänägare, jag tycker det är mer rimligt att man slopar hela ombudsskiten och öppnar upp för alla att registrera direkt mot nic.se, och webhotell kan starta reseller account istället. Överskottet skall användas till utveckla .SE inget annat! VAd Nic.se behöver omgående är ett helt nytt intranät. Mot ombuden, mot domänägarna och mot sin egen personal. Och jag håller inte med att om servicen har sjunkigt 2004, såhär kassa har Nic.se alltid varit. Sparka VDn med omedelbar verkan. Mer service för pengarna! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Nykomling
|
Exemplet med England fungerar väldigt bra, ombuden får inga stora utdelningar utan priset justeras hela tiden neråt. Målet är alltså inte att ombuden ska bli ”rika” på systemet utan att pengarna inte ska skapa ett problem som idag uppstått med NIC-SE och IIS. Fokusen från .SE har hamnat i skuggan av alla andra projekt.
NIC-SE borde införa standard så som EPP för hantering av domännamn. Detta är en standard som dom flesta stora topdomäner använder sig av och en standard som redan är framtagna och utvecklade. Dom bör inte bygga egna hemmagjorda ”buggiga” system som i slutändan blir ett lapptäcke av script och program som inte går att underhålla på ett enkelt och kostandseffektivt sätt. Som ombud så är vi i kontakt med NIC-SE dagligen, under 2004 har vi märkt att servicen sjunkit och har genom att dokumentera många av dessa händelser lyckats bygga en lång lista med alvarliga fel som inträffat under 2004. Det första IIS och NIS-SE måste göra är att sänka priserna för att enbart ha pengar över till fokus av .SE. Steg två, att bättra kvalitén och kommer nog som resultat av fokusen på enbart .SE. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ombuden´s roll bör som sagt ses över, vissa vill ha servicen som ombud ger och andra inte. Det handlar om att ge kunderna VALMÖJLIGHETER och inte låsa fast dem vid 1 alternativ... Javisst bör Nic.se köpa in ett nytt system av någon aktör, helt klart. Och som sagt, förr hade vi det största jäkla problemet någonsin, att maria på domänavdelningen skulle göra en bedömning om man skulle få det ansökta domännamnet eller ej, dagens problem är så pass små jämfört med dåtidens tycker jag men det är fortfarande otroligt kasst. Som sagt, ut med VDn och IIS. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Såg att NIC-SE hade en jobbannons ute där dom sökte utvecklare... någonting kanske händer i framtiden ändå! =)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har aldrig förstått ombudens roll. Eftersom allt kan skötas automatiskt så kan registering från vem som helst ske direkt mot NIC-SE.
Ni som gnäller på priset och att NIC-SE tjänar pengar, så verkar det mer som om att ni vill att det skall kosta lite att registera en domän, så att ni kan lagra på er domäner som ni i er tur vill sälja vidare till högstbjudande. Det går således att tjäna pengar i det ena fallet, men inte i det andra. Tvärtom borde det vara förbjudet att sälja domäner i andra hand. Det förfarandet hämmar utvecklingen av idéer. Det finns massor med folk som har idéer men inte kan utveckla dem tack vara att någon vill ha 50.000 kr för det passande namnet eller något liknande. Vem är villig att starta sin hemsideidé med att punga ut tiotusentals kronor? Jag gissar att alla tonåringar i Sverige gärna gör det. Har jag en mycket bra idé och vet att den är kommersiellt gångbar, ja då skulle t.ex. 50.000 kr vara en liten summa, men det förutsätter dock att pengarna kan skaffas fram. Tyvärr, är det inte så många personer som har råd att göra den chansningen eller risktagandet. Om idéen är ideell, ja då blir det ju oerhört dyrt med 50.000 kr. Försäljning i andra hand kan vara okej om t.ex. jag har köpt en domän för att jag skall använda den, men jag utvecklar aldrig min idé. Då kan det vara okej att sälja den. Dock skall priset vara endast de utgifter jag har haft för den. Det kan vara registeringsavgiften plus det antal år jag har betalat för domänen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Fri konkurrens - låt marknaden prissätta saker (allt från domäner till bilar), det skall inte regleras.... och det är bullshit rakt av att du påstår att man inte kan starta upp en verksamhet för att ett domännamn är upptaget, du kan starta en politiksajt av namnet wjeiofwejf.se, du behöver inte politik.se det är innehållet som gör att besökarna kommer inte domännamnet... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag startade upp min nuvarande verksamhet med whoxhosting.net , försök stava till det du om du bara hör adressen nämnas ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|