FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Slackware har ett paketsystem som fungerar fint, jag har sällan eller aldrig haft några problem med det. Filosofin bakom Slackware är inte att släppa paket på löpande band utan istället släppa hela nya versioner och efter det introducera paket endast i form av säkerhetsuppdateringar och liknande. Detta skapar en svårslagen stabilitet.
Det verkar f.ö. dumt att göra den här tråden till ett distributionskrig.
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Någon som vill bli vän med mig över MSN messenger el mirc? behöver lite slackware support då och då. Om någon känner för det är jag bara tacksam.
Vet någon hur man ska komma åt sin burk genom att anänvda nåt dynamiskt namn istället för ip adress? Burken har dynamisk tilldelad ip, så den växlar lite då och då. Tänkte om man kunde använda nåt annat i det lokala nätverket. har prövat "hostname" som jag skrev in i linux men det funka inte. någon som vet? eller är jag ute och cyklar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Nåja, det är inte min mening att skapa distkrig. Jag är medveten att det finns stabilare OS-ar än Fedora, det är inte det den här tråden handlar om. Skulle jag vara ute efter max-uptime och så säkert OS som möjligt skulle jag inte ens välja Linux. Det handlar dock om att autorn ville ha något som var enkelt att administrera. Nu säger ju han att han har kört slack förrut så det är klart en fördel. Objektivt sett är nog inte Slack det enklaste disten och det är inte bara min åsikt. Om det är den bästa linuxdisten tänkter jag inte alls diskutera. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
/Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo det funkar, men kan man inte fixa det mer lokalt? genom namn alias eller likande? så man har ett alias oavsett vilken IP adress man har? någon som förstår mig eller är jag helt ute å cyklar?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är visst ute å cyklar, DYNDNS vilken klient ska man använda sig av? Vill gärna ha en lätt och bra client för automatisk uppdatering av IP
rek? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du har ett LAN med egen DHCP-server (gissar att det är DHCP du använder för ip-tilldelning) bör du kunna antingen reservera en ip som alltid tilldelas macadressen (unikt id för nätverkskortet) på linuxservern eller ställa in en statisk ip i ett intervall som inte delas ut med DHCP.
På så sätt får du en statisk ip och problemet blir mycket mindre. Angående distributioner så har jag fått uppfattningen att Debian är känt för lite högre säkerhet och pålitlighet än andra distributioner. Själv gillar jag inte redhat och har mest kört SuSE. Har en gateway baserad på FreeBSD också.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Har du dynamiska IP som du inte kan rå över så måste du ha någon form av central punkt som vet både vad burken ska heta och vad den har för IP-adress. Om din burk får IP från din ISP som du inte vet vad det är, måste du se till att den "talar om" för någon "central punkt" vad denna IP-adress är. Om din dator som du försöker nå den ifrån, också har dynamisk IP-adress kan inte den datorn vara "central punkt". Eftersom din ip-adress också är okänd kan inte servern raportera in den till dig. Då måste du använda dig av någon annan namntjänst. I så fall är dyndns perfekt. Du kan använda dig av skripter som registrerar ny ip-adress till dyndns varje gång den ändrar sig. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Är det inte så fallet, så bör han till att börja med gå över till statiska adresser och använda sig av 192.168.x.x adresser + NAT. Fast, han har inte nämnt något sådant så jag vet inte. I det fallet är det som du säger, en egen DNS det bästa. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|