Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Råd om mitt webbhosting behov

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-23, 23:59 #11
Ixzat Ixzat är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2007
Ixzat Ixzat är inte uppkopplad
Nykomling

Citat:
Originally posted by Jonas@Jul 23 2009, 15:49
Dom flesta VPSer erbjuder en kontrollpanel, för att kontrollpanelen skall fungera så installeras oftast det du behöver.

På vilket sätt växer du ur? Utrymme, Databas, Resurser eller Utvecklings synpunkt?

Är det resurser så är inte VPS ditt val direkt, utan ta istället steget till egen server. Eftersom VPS har begränsade resurser som du delar med flera andra.

I andra fall så kan VPS vara rätt för dig.
Hur pass stor skillnad är det resursmässigt mellan att ligga som en vanlig webhotelskund mot att sätta sig på ett litet vps paket?

Borde inte vps:en ligga lite bättre till det?
Ixzat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-24, 00:46 #12
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Ixzat
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Dom flesta VPSer erbjuder en kontrollpanel, för att kontrollpanelen skall fungera så installeras oftast det du behöver.
På vilket sätt växer du ur? Utrymme, Databas, Resurser eller Utvecklings synpunkt?
Är det resurser så är inte VPS ditt val direkt, utan ta istället steget till egen server. Eftersom VPS har begränsade resurser som du delar med flera andra.
I andra fall så kan VPS vara rätt för dig.
Hur pass stor skillnad är det resursmässigt mellan att ligga som en vanlig webhotelskund mot att sätta sig på ett litet vps paket?
Borde inte vps:en ligga lite bättre till det?
Skillnaden kan vara liten och den kan vara stor, det är svårt med definitioner... Fördelen med VPS är att om det är en vettig virtualiseringslösning i botten kan man alltid utöka resurserna allt eftersom det behövs, ända upp till prestanda motsvarande dedikerad server.
Oläst 2009-07-24, 06:47 #13
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jonor
Citat:
Ursprungligen postat av Stenlandet
www.servage.net - Har obegr. med bla. databaser. Du får även ha hur många domäner du vill ha. Och du har hela 700GB att röra dig på, endast strax över 1000kr per år. Använder dom själv. Funkar utmärkt.
Alltså. Du vet att de översäljer sin kapacitet väldigt mycket va?
Ifall du använder mer utrymme eller trafik än de tycker är rimligt så kan du bli avstängd omedelbart.
Finns massor av liknande amerikanska hosting företag. Ett exempel är Blue Host. De erbjuder obg trafik, domäner, email, databaser.
Så man ska passa sig för de som översäljer för mkt trafik/utrymme.
Servage har å andra sidan enorma mängder bandbredd och hårddiskkapacitet. Dessutom är det ett tyskt företag, så man får bättre åtkomsttider än på en amerikansk host.

På grund av risk för egenreklam tänker jag inte säga mer än så.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-24, 06:47 #14
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Citat:
Originally posted by Xamda@Jul 24 2009, 00:46
Skillnaden kan vara liten och den kan vara stor, det är svårt med definitioner... Fördelen med VPS är att om det är en vettig virtualiseringslösning i botten kan man alltid utöka resurserna allt eftersom det behövs, ända upp till prestanda motsvarande dedikerad server.
Men skall man upp resursmässigt till en dedikerad server, så lönar det sig oftast med att köpa en istället, med tanke på prissättningen idag.

Men för att ge svar på Ixzat, många webhotell idag stänger av en när man förbrukar "onormalt" med resurser (One, mfl), trots att man kanske har lite högre tryck än vissa. En vps kan lösa detta behov på sätt då man kan kontrollera vissa resurser bättre.

Ett annat behov som Fredrik-s har, att man kan driva sitt eget "webhotell" åt sig själv. Du har "maskinen", och kan därmed lägga upp konton mm för dina siter.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-24, 09:32 #15
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Men skall man upp resursmässigt till en dedikerad server, så lönar det sig oftast med att köpa en istället, med tanke på prissättningen idag.
Det är förvisso sant om man börjar få ordentligt med trafik eller behöver mycket beräkningskapacitet. Fördelen är ju att den virtuella servern kan uppgraderas från pytteliten (och antagligen billig) ända till likvärdig med dedikerad. när man närmar sig dedikerad-nivån kan man ju köpa sig en dedikerad och flytta sin virtuella dit så har man inte behövt betala en massa i onödan....
Oläst 2009-07-27, 00:59 #16
retypejonas retypejonas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
retypejonas retypejonas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Alternativ:

1. Börja använda tabellprefix i databaserna...

2. Byta till annan shared hosting med frikostigare villkor. Gör kanske inte så mycket om du inte förbrukar så mycket kräm utan bara vill ha massa databaser, om dom översäljer och har en tendens att stänga av tunga användare.

3. Skaffa en vps som är helt managed.

4. Skaffa en vps med kontrollpanel och läsa på lite grundläggande linux/serverkunskap,
retypejonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-28, 16:10 #17
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Reg.datum: Jan 2004
Vill du ha kontona på samma kontrollpanel eller varsitt konto som du hanterar genom en gemensam kontrollpanel?

Rent spontant känns det som du letar efter ett resellerpaket med bra vilkor...

Har du haft Cpanel som kontrollpanel någon gång?
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-28, 22:42 #18
mynameisfredriks avatar
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mynameisfredriks avatar

Citat:
Originally posted by Fredrik-s@Jul 23 2009, 14:57
Hej,
Jag tycker att jag börjar växa ur Bineros Webbhotellskonto privat, rättare sagt jag har två sådana konton. Med två konton tycker jag att det lätt blir rörigt, på vilket konto jag har olika sidor.
Det jag har kännt som saknats är obegränsat med MySQL-databaser. För övrigt gärna utrymme på minst 5GB och 50GB trafik / månad, men även en bra kontrollpanel, lätt överskådlig och lätt att även kunna sköta domäner.
Jag har läst lite om VPS:er. Men det kuggar för mig eftersom jag själv inte har kunnandet att installera olika applikationer och optimera en virituell server. Finns det support på något ställe som erbjuder VPS att installera alla nödvändiga applikationer som finns åt en?
Så min fråga vad ska jag ha för något och vart finns den tjänsten jag efterfrågar?
Jag kan rekommendera http://www.easycgi.com/
har fungerat för mig innan och nu, kanske värt att titta på.

supporten fungerar bra med, med mig i alla fal vet inte om andra
mynameisfredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-28, 22:46 #19

Är inte hastigheten några problem så skaffa en VPS som enbart tuggar MySQL, och kör externa anslutningar till den.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017