FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle kanske vilja säga att allt inte är riktigt så svart/vitt som många vill få det till. Det handlar såklart om hur man gör det. Det drogs nån liknelse om en bil (ovanligt)...man skulle också kunna säga då att jag köper en bil till dig som jag vet att du är på jakt efter, som har varit svår att hitta, hjälper dig fixa till den och sen säljer den vidare till dig.
Eller, att det är som med alla affärer, man satsar på att köpa något som man tror att man kan "förädla", skapa ett mervärde till, och göra pengar på. Jag har gjort vad du frågar efter 2 ggr, självklart med öppna kort och i kommunikationens förtecken, där det ena resulterade i en av mina mest lönsamma domänaffärer och det andra rann ut i sanden då kunden inte var intresserad (vilket var helt i linje med vad som var överenskommet från början)...så..."jakten" kan börja... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vi kan väl resonera om att göra samma sak med företagsnamn, regga ett företagsnamn på samma grunder som du reggar ett domännamn, dvs att du tror att du kan tjäna pengar på att vara-snäll-och-regga-namnet-på-dig-själv-så-du-kan-sälja-det-vidare-med-fet-vinst.
Skillnaden är att det kostar betydligt mer pengar att göra det och därför är det inte intressant för domän-kaparna, de måste dessutom betala in pengarna som väl är från en tusenlapp för KB/HB till 100 000 SEK för AB och då blir det inte lika roligt längre. Pga att domännamn är "billiga" i förhållande till den skada man kan åstadkomma så uppstår denna okynnesmarknad. Är du seriös med dina argument om att du reggar något för att du är snäll och vill alla väl så kan du väl regga AB med de namn du reggar som domän så har du ett komplett "paket" som du kan sälja till hugande spekulanter, annars tycker jag dina argument är rent skitsnack. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vi kan väl resonera om att göra samma sak med fastigheter...mark....naturtillgångar...nej, men vänta...we´ve been there...
Resonerar du så när du pratar med aktieinvesterare också, att om dom inte kan tänka sig att köpa upp ett HELT företag, så innebär det med automatik att den aktiehandel dom bedriver är av ondo? det är självklart så att det är roligare att investera i en aktie som kostar 100 kr i inköp som sen går upp till 5100kr, än en aktie som kostar 100 000 kr som går upp till 105 000 kr, och kan jag sedan förädla "varan" med den kompetens jag skaffat mig genom åren och istället få 10100 kr är det såklart ännu bättre. Självklart handlar alla investeringar om att maximera vinsten i förhållande till insatsen, den ekonomiska såväl som den tidsmässiga (vi behöver väl inte argumentera om svårigheterna i, rent administrativt, att göra det du tar upp med ab/företagsnamn) Handlar inte ditt företagande också om att du är bättre på någonting jmf. med någon annan, och erbjuder denna usp mot betalning? ska jag ha dåligt samvete för att jag skapar produkten innan jag erbjuder den till försäljning? eller för att jag skapar en unik produkt som kunden, oavsett om det bara är en, vill ha/behöver? om jag tar patent på något som du MÅSTE ha i ditt företagande, ska jag ha dåligt samvete DÅ...är jag ond då? Sen finns det självklara och absoluta avarter inom domänhandel, men jag tycker, igen, inte att det med automatik är fel, det är väl som alltid, som man själv vill bli behandlad behandlar man andra. Det är du som säger "skada"...skulle jag som företagare önska att jag alltid hade ett oändligt antal valmöjligheter när det gäller dom tjänster och varor jag behöver köpa in, självklart, men jag önskar att arbetsgivaravgifter och löner heller inte behövde betalas in/ut, man får helt enkelt inte alltid som man vill, ibland finns det EN leverantör av en specifik tjänst. Skulle jag som företagare nånsin sätta mig i en situation där jag var så beroende av en enda leverantör, oavsett om det gäller tjänster eller varor, att jag stod och föll med den leverantören, nej, låt marknadskrafterna råda och skit i att köpa in domänen då. Det Coca Cola och Absolut sysslar med är ju bara ett slags maniskt kontrollbehov, eller ett överutvecklat maktutövande, det finns ju ingen av dessa domänhandlare du pratar om som faktiskt kan åstadkomma nånting, det absolut enklaste hade ju varit att bara ignorera dom tills dom "dör". det är en maktkamp helt enkelt, på vissa nivåer en orättvis sådan, på andra en mer jämn, men jag kan inte på något plan uppröras över det på det sättet du gör. Vill man sen ha ett slags "rättviseperspektiv" (med hänvisning till inledningen på mitt inlägg) på det hela där man tycker synd om företag som Coca Cola, Absolut, Volvo, så har jag svårt för att göra det också, dom fördelar dessa företag skapat sig på vägen är säkerligen på många sätt välförtjänta (vilket jag argumenterat för tidigare) men jag är också ganska säker på att deras utnyttjande av dessa fördelar många gånger drabbat enskilda individer såväl som större/mindre grupper, och jag har därför svårt att tycka synd om dom. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Citat:
När någon investerar i aktier så tillför man ett värde. De som betalar för nyemitterade aktier tillför likviditet och riskkapital till bolaget i fråga. De aktieägare som köper en aktie av en tidigare aktieägare tillför en andrahandsmarknad för aktier. Ett domän-troll (de som spekulerar i domännamn) hindrar någon som har seriösa avsikter att registrera ett domännamn och ökar kostnaden för den seriöse utan att tillföra något som helst värde. En andrahandsmarknad för domäner saknar helt värde då den inte tillför marknaden något av värde utan enbart är en belastning för densamma. Om man har seriösa avsikter med ett domännamn så bildar man helt enkelt ett bolag där domänen/domänerna ingår och bolaget byggs upp med en seriös verksamhet som senare kan säljas vidare om så önskas. Det kanske inte finns en direkt lag som gör domänhandel olaglig, men det är inte olagligt att vara otrogen mot sin make/maka heller, men det innebär inte att det är helt OK för det. De flesta människor anser att det är förkastligt. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-12 klockan 21:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag håller i princip med dig Conny men vill inte se allt lika svart och vitt som du gör. Det finns allvarliga negativa konsekvenser av aktiehandel (och annan form av spekulation i varor och valutor) också. Dessutom så finns det faktiskt ett värde i andrahandsmarknaden för domännamn. Den tvingar indirekt fram kvalitet. De som spekulerar i domäner vill givetvis inte sälja billigt och då krävs det att köparen har en bra plan för domänen ifråga (om denne nu inte ser det som en ren investering i sig). Men, visst, jag har också blivit irriterad både en och tio gånger på domäner som jag varit intresserad av men som ligger parkerade samt sådana som NN och andra snappat.
Otrohet sker varje dag, såg en undersökning där det framgick att ett av tio barn har fel far (antingen i USA eller Sverige, kommer inte ihåg nu). Att folk köper domäner i spekulationssyfte händer också varje dag. Vad man själv tycker om det är egentligen mindre intressant. Ska man nödvändigtvis gå efter någon skala så har bara vårt levnadssätt i västvärlden skördat många människoliv direkt och indirekt vilket jag personligen ser som betydligt värre.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-09-12 klockan 22:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Citat:
Citat:
Enligt min synpunkt så ska all affärsverksamhet bygga på att leverantören tillför kunden ett värde. Med det menar jag ett förädlingsvärde. Vid en domänhandel så har jag inte sett något adderat värde över huvud taget, kan du beskriva det för mig och alla andra som undrar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Värdet för kunden är ju att han får köpa den domänen han vill ha?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Citat:
Frågan kvarstår vad en andrahandsmarknad (läs e.g. domän-troll) för domäner tillför kunden för mervärde jämfört med att få behovet av domännamn tillgodosett direkt av en registrar eller ordinarie webbhotell? M.a.o. vad skulle är det för mervärde jag får om jag som kund köper en domän av kalle-domän-troll jämfört med att köpa det för 99 SEK av Binero, eller från Loopia, FS-Data, Sajthotellet, AdMax, Dataphone,... eller något annat webbhotell eller godkänd registrar? Ingen har lyckats förklara det för mig, så jag vill gärna veta. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-13 klockan 06:42 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|