Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mobiltbredband - wowa, vilken ska man ta?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-20, 11:32 #11
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
Det smidigaste är om du har en 3G lur är att du ringer din leverantör och be dom lägga på en tjänst som ger dig mobilsurf obegränsat. Detta är en tilläggstjänst som inte har bindningstid. När du inte ska använda tjänsten så ringer du in till supporten och plockar bort den.

Då tänker jag mig att du använder din mobil som ett modem. Fungerar klockrent! Dessutom klarar en 3G lur att ta emot samtal/sms samtidigt som den agerar modem.

Telenor har t.ex. Mobilsurf för 59 kr per månad som tillägg för obegränsad med surf.
Se mer info på: http://telenor.se/privat/mobiltelefoni/all...5-3616-P45-5468
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 11:33 #12
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Jag har precis haft liknande problem och kom fram till att 3 kontantkort passade mig bra. Allt annat än någon typ av fastpris tycker jag är, inte bara väldigt -98, utan riktigt dumt, efter flera års användande av "vanligt bredband" har man dålig koll på vilka mängder trafik som verkligen skickas/tas emot (eller det hade iaf jag) och att helt plötsligt sitta och stänga av bildvisning eller tveka inför att gå in på en sida för att det kanske blir för mycket trafik, det låter sig helt enkelt inte göras. Och vid vanligt användande ,det kan vara nån uppdateringsfunktion som går igång, det kan vara en fil som bifogats, man köper nåt album på ITMS eller lyssnar på radio eller kollar på TV så blir det enorma mängder trafik (och, jag är helt enkelt, vid min ålder, ovillig att lära om ett beteende som har rotat sig ganska djupt ganska snabbt)

Sen har jag personligen inga problem med kontantkort, snarare tvärtom, även om jag inte utnyttjar anonymiteten till att ladda massa skit (för övrigt kan dom väl vid allvarliga förseelser koppla ihop betalande kort med IP/"mobilnummer") så gillar jag att det aldrig kan bli något snack om att man övertrasserat nån trafikgräns, dom säljer inte vidare några uppgifter till andra företag osv...

För övrigt använde jag en 3G mobil till mitt bredband första veckan, vilket självklart gav en lägre hastighet (till följd av blåtandsanslutning såväl som att den inte har stöd för HDSPA) vilket faktiskt fungerade över förväntan, hastigheten räcker mer än väl för surf och mottagningen var överlägsen den jag får med modemet, så det kan vara något att tänka på. Mitt problem var att jag inte hade någon 100%igt fungerande laddare till den mobilen, och då kunde jag lika gärna köpa ett modem som en laddare för 200 spänn (...jaja...intresseklubben noterar, jag vet.....men i princip kan man ju köpa ett 3Kontantkort och ha med sig, om man har en 3G mobil...var vad jag ville ha sagt)
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 11:59 #13
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Mycket flitig postare

Skulle satsa på Telenor fast pris.

Tele2 stryps efter visst antal gig. Tele2 har för nån 100hundring oxå och det är oki om man surfar lagom och inte laddar....

Jag skulle ta Telenor där dom håller på att bygga 4G som kommer att bli ruskigt snabbt 150MIb/s

http://www.telenor.se/allemansratten/

Då säger jag upp fasta telefonen som ingen använder....
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 12:12 #14
rille77s avatar
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Medlem
rille77s avatar

Har kört 3 i ett par månader nu och det har hittiills funkat klockrent, kan vara lite segt ibland om man har taskig mottagning.
Från den plats jag mest användr det så funkar det faktiskt bättre än min gamla adsl fån telia.

Körde surf med mobilen som modem förut innan jag skrotade min fast lina och det var inga problem det heller.
rille77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 12:12 #15
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Om du bara använder det X ggr i månaden så kanske det är bättre att lägga på data tjänst på din telefon?
Hoppade på det när tele2 körde 1GB för 39kr/mån, tror tele2 tar mer idag för de.

Men då kan man ju använda nallen som modem, och då har man kostnaden där istället.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 13:05 #16
weirdbyte weirdbyte är inte uppkopplad
Medlem

Medlem

Ja, att ha mobilen som mobil är kanske roligare. Ska kolla mina cd-skivor och usb-kabel då jag kommer hem idag efter jobb

Förresten, är det många av er som använder enbart mobilt-bredband över fast? Varför då? och då kör ni väl inte nätverk därhemma?
weirdbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 14:29 #17
rille77s avatar
Medlem

Medlem
rille77s avatar

Kör bara med 2 mobila bredband, har en router där jag petar i modemet så får alla datorer åtkomst till det.

Anledningen till det är att det blev billigare än adsl abonemanget som jag hade förut, körde adsl och kompletterade med mobilt ett tag men så märkte jag att det mobila fungerade bättre så då var det bara att skrota adsl och skaffa ett mobilt till med router.

Jag jag behöver 2 st
Oläst 2009-05-20, 14:41 #18
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by rille77@May 20 2009, 14:29
Kör bara med 2 mobila bredband, har en router där jag petar i modemet så får alla datorer åtkomst till det.

Anledningen till det är att det blev billigare än adsl abonemanget som jag hade förut, körde adsl och kompletterade med mobilt ett tag men så märkte jag att det mobila fungerade bättre så då var det bara att skrota adsl och skaffa ett mobilt till med router.

Jag jag behöver 2 st
Vad har du för router och funkar det bra? ska koppla ihop 3 datorer osäker på kvalitén...
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 15:02 #19
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av rille77
Jag jag behöver 2 st

Varför behöver du två? Pga nån teknisk anledning?

Citat:
Ursprungligen postat av rille77
har en router där jag petar i modemet så får alla datorer åtkomst till det.
Vad för sorts router har du klarar av ett 3g modem? Modemet kopplas väl till en USB-port?
weirdbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 15:16 #20
rille77s avatar
Medlem

Medlem
rille77s avatar

2 olika routers
http://www.tre.se/templates/BroadbandShop/...242&color=34240
http://www.tre.se/templates/BroadbandShop/...876&color=33878

Finns en uppsjö till på marknaden, behöver man mer avancerade så finns det för at koppla in skrivare etc med har ingen adress i huvet bara men pricerunner och prisjakt finns det en del på.

Jag behöver kunna ha datorerna "hemma" uppkopplade samtidigt som jag är ute och reser och måste vara uppkopplad och det blev som sagt billigare och funkade bättre än telia adsl
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 3 (0 medlemmar och 3 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017