Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Länkningar, hur gör djur?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-13, 20:34 #11
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Flitig postare

Aha, nu förstår jag WN:s medlemsmentalitet!

Det är helt OK att "testa fulingar" och "bli ertappad", men bara om företaget inte heter Jajja.....aja baja så det kan vara.

/Patrik Berggren

PS ... inget emot dig FredrikMH, man gör det som fungerar, detta mest riktat mot övriga "ryggdunkare" ...
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 20:35 #12
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by FredrikMH@May 11 2009, 16:06

Webmaster Tools visar alla länkar för dina egna sidor ....
Ett tips.

Sysslar du med tester, bry dig inte om några Google verktyg som Analytics, Webmaster Tools ...

/Patrik Berggren
Oläst 2009-05-13, 20:54 #13
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Citat:
Originally posted by MrWize@May 13 2009, 19:34
Aha, nu förstår jag WN:s medlemsmentalitet!

Det är helt OK att "testa fulingar" och "bli ertappad", men bara om företaget inte heter Jajja.....aja baja så det kan vara.

/Patrik Berggren

PS ... inget emot dig FredrikMH, man gör det som fungerar, detta mest riktat mot övriga "ryggdunkare" ...
Fast det är väl ändå en rejäl skillnad på att "testa" dessa metoder jämfört med att sälja den värsta blackhat SEO man kan tänka sig paketerad som en långsiktig och tillförlitlig SEO-metod till ovetande småföretagare så att de riskerar att få sin webbshop exkluderad från Google i åratal?

Jag är inte så insatt i nämnt företags metoder så att jag kan påstå att de hamnar under den senare gruppen förvisso. Men från vad jag sett av kommentarerna gällande både dom och de flesta andra SEO-företag här liksom på internationella sajter så är det just det klagomålet som kommer fram.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-14, 11:04 #14
Flitig postare

Flitig postare

Vad tror du FredrikMH har gjort testerna för?

Om du kikar in feworks-siten så ser du att planer på att sälja seo finns ...

Och, nej, jag tycker inte det är någon skillnad HUR man gör det. Alla gör det, mer eller mindre, även de som säger att "de inte gör det".

Tror du företag har tid att vänta i något år för att få en bra ranking? Knappast! därför kör jag, andra som sysslar med seo, seo-företag etc. med de metoder som fungerar.

Hittar man något som fungerar hyffsat bra och man har ett sätt att skala upp det hela för att få rejäla resultat i förhållande till nedlagd tid, så kör man tills det brister.

Det handlar om ROI, för både seo-företag OCH deras kunder. Vägarna till bra/hög ROI kan ibland vara lite "krokiga".

Många säger att t ex bookmarkingsiter inte fungerar, jag säger att de fungerar. Allt beror på hur stort man kan skala upp det hela. Vi snackar nu inte om "ett användarkonto" på delicious eller liknande utan kanske om 10, 100 eller 1000 eller fler!

Det är vad som skiljer "amatörer" från "proffs", i vilken skala man lyckas bygga upp sitt system.

Ha det
Patrik Berggren
Oläst 2009-05-14, 12:52 #15
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Nu filosoferar du om händelserna långt i förväg MrWize.

FeWorks säljer inte SEO-tjänster till andra företag. Inte heller har vi planer på att göra det inom en snar framtid. Om vi skulle göra det så hade det varit en alternativ inkomstkälla för ett fåtal kunder, inte någon massiv försäljning med överflödande av kunder så vi är tvugna att ta till snabba och kortsiktiga metoder för ge våra kunder ett resultat.

Eftersom SEO, mer eller mindre dominerar mitt yrke så vill jag veta vad som fungerar och vad som inte fungerar, och allt där omkring. Precis som jag redan har förklarat. Du har lyckats snubbla över toppen på ett isberg av allt det jag hållt på med genom åren och drar direkt egna slutsatser.

Du har fel MrWize, om du bygger en seriös webbplats som du har i avsikt att driva i många år framöver så använder du inte tveksamma metoder för att bygga upp projektet. I så fall får man ställa sig frågan om det är värt att förlora allt arbete och tid man lagt ner.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-14, 18:29 #16
Flitig postare

Flitig postare

ursäkta mig ... jag tyder bara enkla uppgifter.

- Du testar
- Du skriver att du tänkt börja sälja SEO under 2008

Du har gett mig den informationen, inget jag "bara tagit ur luften".

Ha det
Patrik Berggren
Oläst 2009-05-14, 22:11 #17
Administratör

Administratör

Citat:
Originally posted by MrWize@May 14 2009, 10:04
Vad tror du FredrikMH har gjort testerna för?

Om du kikar in feworks-siten så ser du att planer på att sälja seo finns ...

Och, nej, jag tycker inte det är någon skillnad HUR man gör det. Alla gör det, mer eller mindre, även de som säger att "de inte gör det".

Tror du företag har tid att vänta i något år för att få en bra ranking? Knappast! därför kör jag, andra som sysslar med seo, seo-företag etc. med de metoder som fungerar.

Hittar man något som fungerar hyffsat bra och man har ett sätt att skala upp det hela för att få rejäla resultat i förhållande till nedlagd tid, så kör man tills det brister.

Det handlar om ROI, för både seo-företag OCH deras kunder. Vägarna till bra/hög ROI kan ibland vara lite "krokiga".

Många säger att t ex bookmarkingsiter inte fungerar, jag säger att de fungerar. Allt beror på hur stort man kan skala upp det hela. Vi snackar nu inte om "ett användarkonto" på delicious eller liknande utan kanske om 10, 100 eller 1000 eller fler!

Det är vad som skiljer "amatörer" från "proffs", i vilken skala man lyckas bygga upp sitt system.

Ha det
Patrik Berggren
Jag skulle nog helt enkelt säga att det är vad som skiljer seriösa aktörer från oseriösa aktörer och kortsiktighet från långsiktighet. Det funkar ... tills det går käpprätt åt helvete och man kan hoppas att man tjänat vad man investerat i bygga sin internetverksamhet på sin rätta plats.

Om någon gör detta för egen räkning eller att de berättar om riskerna för kund är det väl upp till dom kan jag tycka. Men när man undanhåller sådan information från en kund och riskerar hela dess välmående internetverksamhet blir det en helt annan sak. Jag hoppas förvisso att Google straffar precis all Black hat SEO då den försämrar kvalitén i sökindexet, liksom kortsiktigt gör det svårare för de långsiktiga seriösa aktörerna.

Jag skulle vilja påstå att din, liksom en bra mängd andra SEO-aktörers, attityd gällande arbetsmetoder är anledningen till att många tekniskt kompetenta företag inte vågar anlita SEO-konsulter alls, då förtroendet för hela branschens förmåga inom tillåten optimering är otroligt låg.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-14, 22:19 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Problemet är väl att det är svårt att sälja långsiktiga lösningar när det finns många som utlovar mätbara resultat inom en snar framtid. Tyvärr är det ofta sådant som biter bäst på den som inte är särskilt insatta i ämnet.
Oläst 2009-05-14, 23:39 #19
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Jag skulle nog helt enkelt säga att det är vad som skiljer seriösa aktörer från oseriösa aktörer och kortsiktighet från långsiktighet. Det funkar ... tills det går käpprätt åt helvete och man kan hoppas att man tjänat vad man investerat i bygga sin internetverksamhet på sin rätta plats.
Skulle vara kul och veta vilka du anser vara seriösa. Jag kan nästan garantera att det går att gräva fram en del skit bakom "de som anses vara seriösa", om man skrapar lite djupare under ytan

Citat:
Originally posted by -Clarence@May 14 2009, 22:11
Jag hoppas förvisso att Google straffar precis all Black hat SEO då den försämrar kvalitén i sökindexet, liksom kortsiktigt gör det svårare för de långsiktiga seriösa aktörerna.
Innan vi börjar diskutera Whitehat, Greyhat, Blackhat eller vilken hatt du vill kanske vi alla bör ha samma synsätt på vad de olika eptitetn är. Annars blir det svårt att föra en diskussion runt de bitarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Jag skulle vilja påstå att din, liksom en bra mängd andra SEO-aktörers, attityd gällande arbetsmetoder är anledningen till att många tekniskt kompetenta företag inte vågar anlita SEO-konsulter alls, då förtroendet för hela branschens förmåga inom tillåten optimering är otroligt låg.
Utveckla detta lite mer är du snäll, så jag slipper läsa mellan raderan och "koppla fel".

Att ta sig upp till "en viss nivå" i google görs lätt och enkom med on-page optimeringar. Vill du ta de sista, viktiga placeringarna, krävs det off-page optimeringar. DÄR! misslyckas de flesta för de FÅR INTE de "naturliga inlänkarna" som behövs, eller det kan ta ÅR innan de har kommit upp till den nivå som behövs för att ta sig till toppen.

ALLA i seo-branschen vet detta och det är rent barsnligt, eller rent av strutsaktigt, att INTE tala om det öppet. Det är DEN debatten jag alltid eftersträvat, för "alla" i seo-branschen gör det på ett eller annat sätt, skapar (o)naturliga länkar till sina kunders webbplatser.

/Patrik Berggren
Oläst 2009-05-15, 01:06 #20
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Jag håller med dig Partrik om att det går inte att ta bra placering i sökmotorn inom en rimlig tid utan att använda onaturliga inlänkar eller att använda ett kapital som få besitter.

Vill man köpa bra placeringar i Google för några ynka tiotusentals-kronor så kommer man också få länkar som inte är naturliga. Det går inte att komma ifrån och det är först när kunderna accepterar detta som branschen kommer ändras.

Jag ber om ursäkt att FeWorks.se inte har uppdaterats sedan 2007. Men jag skrev också att jag testade för egen kunskap. Det var du som drog kopplingen och förutsatte...
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017