Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Partners, investerare eller jobba för att sälja?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-21, 21:07 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Originally posted by Pippilotta@Nov 21 2008, 10:47
Vilket bra svar!
Tack!
Vårt "problem" är att lagret binder för mycket kassa..
Vi jobbar nu på att få lagret omsatt flera ggr med att öppna en outlet i anslutning till vårt lager.
Mer än en veckas lagerhållning har vi absolut och jag inser att det är där fokus måsta läggas nu.
Finns det ngt slags vettigt nyckeltal för hur stort lagervärde man har i förhållande till omsättningen.
Dilemmat i denna bransch är ju att inköpen fort sker halvårsvis i förväg och att man inte alltid kan få löpnade leveranser av en kollektion utan en gång och no more-det gör att det vid ett tillfälle på våren o ett på hösten är proppfult på lagret och mindre fullt i kassan:-)
Ska man mao leta leverantörer som kan leverera under hela året istället o frångå det i branschen traditionella arbetssättet?

Inser att en tätare inventering behöver göras för att se att lagret inte ökar i förhållande till fsg men det är en knepig balansgång:-)
Eftersom jag inte kan din branch som jag förmodar har med kläder att göra så kan jag bara ta nyckeltal från stora väkända börnoterade H&M som exempel (siffrorna är dock lite gamla 2002/2003 min källa är Börsguiden 2004:1):

Soliditet: 76%
Omsättning/anst: 1,8 MSEK
Rörelsemarginal (snitt 4 år): 15,2%
Räntabilitet eget Kapital (snitt 4 år): 29,2%

lite osäker siffra då jag tar den direkt ur minnet:
Lageromsättningshastighet: 26 ggr/år

Jag känner till att klädesbranchen ofta har problem med detta att man måste beställa kollektioner halvårsvis i förväg, vilket jag tycker är sjukt lång tid. Det hinner hända mycket på ett halvår. Jag tror det skulel avar värt ett försök att hitta mer flexibla leverantörer där det går att göra beställningar under hela året med betydligt kortare leveranstider. Det kan vara värt ett högre pris.

Jag vill dock backa på min rekommendationom postförskott, vi har ju debatterat det en del på forumet så det brukar inte vara bra att använda pga stor returprocent och outlösta paket samt långsam betalningsrutin hos posten.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 21:15 #12

Citat:
Ursprungligen postat av Kocken
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotta
så får man söka sig utomlands vilket ju resulterar i större inköp för varje leverans.
Jag förmodar att ni får betala frakt vid mindre ordrar, men i bland kan det vara "billigt" att betala dyrt och köpa mindre artiklar och betala frakten. Speciellt om man snabbt behöver få upp likviditeten.
Något sånt här borde de gå att räkna lite grovt:
Summa kronor halvårsinköp * aktuell bankränta = lagerkostnad
Lagerkostnad - ((ett eventuellt högre pris på produkterna)+(antal frakter halvår * fraktkostnad )) = kostnad för att få upp likviditeten. Kostnaden kanske går att kompensera med att höja priserna lite.
Jag skulle vilja addera en viktig kostnad och det är hyran för själva lagret som en del av lagerkostnaden.

Jag känner tyvärr inte till hur stor den kostnaden är i detta fall men om man kan omsätta lagret oftare så behöver man inte ha lika stor hyreskostnad per plagg per vecka. Om man kan omsätta lagret dubbelt så ofta som nu så blir hyreskostnaden hälften för varje plagg. Vilket i sin tur ökar vinsten och förbättrar likviditeten.

Om lagret kostar 10 000 SEK per månad och man får plats med 100 plagg så blir kostnaden per plagg 60 SEK om man har dem i lager i snitt 6 månader.

Kan man minska lagerhållningen till 1 månad så blir hyreskostnaden 10 SEK/plagg samt att man har kapacitet att sälja 600 plagg per 6 månadersperiod vilket blir en samamnlagd besparing på 600*50 => 30 000 SEK per 6 månadersperiod.

Samma sak gäller kapitalkostnaden: Om man betalar 100 SEK per plagg i inköp så binder man 100 * 100 => 10 000 SEK per halvår dvs en kapitalkostnad på 750 SEK per halvår i snitt, denna kostnad är lika stor om man omsätter lagret 6 gånger oftare men kostnaden kan fördelas på 6 gånger så många plagg.
Oläst 2008-11-21, 21:38 #13

Citat:
Originally posted by Pippilotta@Nov 21 2008, 13:41
tack Kocken för tips om direktbetalning-det har vi inte funderat på faktiskt men pf tog vi bort för ett tag sedan då det kostade för mkt arbetstid och gav för många grå hårstrån med alla som inte begriper att det antagligen inte kommer manna från himlen innan de behöver lösa ut det de uppenbarligen inte har råd med.
3-6 månaders förbrukning i lager är den nuv bistra sanningen för iaf 50 % av alla de artiklar vi har hemma så jag tycker vi har blivit ruskigt duktiga på att pussla med åren för att klara kassan:-)
Målet är att hitta leverantörer med andra villkor men eftersom många grossister i barnbranschen i sverige är så ovilligt inställda till flugan på nätet så får man söka sig utomlands vilket ju resulterar i större inköp för varje leverans.
Trist men sant.

Ang slattar magnus så tror jag att man säljer olika strl på nätet och i fysiskt butik av den enkla anledningen att många mor- och farföräldrar fort föredrar inköp i butik och då köper de minsta strl när barnen är små.
Sedan när föräldrarna vackert får handla själva säljer vi det större strl på nätet..:-)
Om du har möjlighet att ha en "fysisk" butik så kan den vara som "täckmantel" för alla inköp så dina illvilliga leverantörer inte vet att du gör störst affärer på internet. Eftersom du har så stor omsättning som 9 Mkr så är det säkert inga problem att starta ett ytterligare dotterbolag till "Pippilotta AB" som kanske heter "Pippilotta Barnkläder AB". Ännu bätre kanske att ha ett helt annat namn på butikens bolag så det inte går att koppla samman dessa lika lätt.

Har du ett moderbolag som AB så kan du använda kassan från det bolaget att stoppa in i dotterbolaget och då får du en tillgång i moderbolaget som är lika med aktiekapitalet i dotterbolaget. Likviditeten påverkas ju inte i "koncernen".

I moderbolagets balansräkning blir det bara en liten omflyttning mellan tillgångskontona.

Sen kan ju moderbolaget köpa plagg från dotterbolaget utan att leverantörerna kan säga så mycket om det. Blir lite mer administration, men du kan ju göra en veckovis/månadsvis samlingsfaktura från moderbolaget till dotterbolaget så det blir enkelt att administrera.
Oläst 2008-11-22, 13:19 #14

Ett sätt att få ned kapitalbindningen kan vara att även om beställningarna sker på 3-6 månaders basis så borde det gå att få leveranserna veckovis/månadsvis och därmed att fakturering sker veckovis eller månadsvis.

Framförallt så frigörs även lagerutrymme så ni kan utöka ert sortiment och därmed möjliggöra ännu högre försäjning utan att det egentligen kostar er mer i vare sig kapitalbindning eller lagerhyra. Visst arbetskostnaden ökar troligen, men den kan man justera upp vid behov, det är svårare med lagerlokalen.
Oläst 2008-11-24, 21:03 #15
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Medlem

Stort tack Conny för ditt engagemang och dina många kloka svar!
Inser att vi behöver jobba mkt mer att få ner lagervärdet och få tätare leveranser där det är möjligt.
Läser och räknar och läser och räknar:-)

Vårt största problem är att många leverantörer har bristfälllig lagerhållning själva så det brukar alltid bli irriterande restnoteringar för långa perioder även om vi beställt i tid-som sagt barnbranschen är en märklig bransch på många sätt.
Jag har i många år innan jobbat med försäljning i andra branscher och där stod säljarna på kö för att komma in-här får man leta med lupp under alla stenar för att hitta leverantörer som inte kräver att man har en butik "på gatan" för att få sälja deras varor:-) Trodde inte mina öron första gången jag fick höra detta men det är mycket mycket vanligt bland leverantörerna i Sverige med denna syn.

På onsdag slår vi upp dörrarna till vår fysiska butik o vi kommer att ansöka om att starta dotterbolag för detta. En följdfråga blir ju då hur man gör med lagret som ju nu finns i nuv AB-köper dotterbolaget lager av AB till butiken eller ska man göra det i separata inköp o leveranser?
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 21:07 #16
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Nov 21 2008, 22:38
"Sen kan ju moderbolaget köpa plagg från dotterbolaget utan att leverantörerna kan säga så mycket om det. Blir lite mer administration, men du kan ju göra en veckovis/månadsvis samlingsfaktura från moderbolaget till dotterbolaget så det blir enkelt att administrera."

Sorry Conny ser att du redan hade svarat på den frågan:-)
Tack än en gång.
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-25, 00:04 #17

Citat:
Originally posted by Pippilotta@Nov 24 2008, 22:03
Jag har i många år innan jobbat med försäljning i andra branscher och där stod säljarna på kö för att komma in-här får man leta med lupp under alla stenar för att hitta leverantörer som inte kräver att man har en butik "på gatan" för att få sälja deras varor:-) Trodde inte mina öron första gången jag fick höra detta men det är mycket mycket vanligt bland leverantörerna i Sverige med denna syn.
Ja du är inte ensam, samma typ av problem hade Ingvar Kamprad när han startade sitt IKEA. De etablerade möbeldistributörerna och tillverkarna i Sverige vägrade leverera till honom. Så han tvingades köpa från Polen och andra länder för att över huvud taget få köpa möbler.

De ångrar sig säkerligen bittert idag!
Oläst 2008-11-25, 11:14 #18
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Jag har med stort intresse följt denna diskussion, många kloka tankar har framkommit och många bra råd, varav jag också suger i mig en del av dem som en svamp. Jag har på senare tid tänkt att det skulle vara trevligt med någon utbildning eller liknande i just företagande och marknadsföring. Själv har jag hela tiden kört varianten learning by doing, men har insett att det kan vara trevligt att också läsa sig till en del saker så man inte behöver göra alla misstag själv innan man lär sig :-)
Tips på utbildningar och bra böcker mottages gärna, men skippa Alla redaktionen böcker och Bo lunden böcker för dem känner jag redan till.

Pippilotta, jag kan bara säga dig att djurbranschen och barnklädesbranschen verkar vara väldigt lika gällande väldigt mycket. Fast jag tror djurbranschen har betydligt större problem med att verkligen få täckning för sin fraktkostnad. Det är ett stort problem för vår del, vilket gör att jag alltid råder andra med likviditetsproblem att kontrollera att de verkligen täcker sina kostnader vad gäller frakten. Själv har jag stora problem med det, och håller just nu på att sanera butiken på produkter som kostar för mycket att frakta för att det ska vara riktigt lönsamt. Det där med att inte få handla känner jag väl till liksom tanken på en fysisk outlet.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-25, 23:27 #19

Citat:
Originally posted by SweCat@Nov 25 2008, 12:14
Jag har med stort intresse följt denna diskussion, många kloka tankar har framkommit och många bra råd, varav jag också suger i mig en del av dem som en svamp. Jag har på senare tid tänkt att det skulle vara trevligt med någon utbildning eller liknande i just företagande och marknadsföring. Själv har jag hela tiden kört varianten learning by doing, men har insett att det kan vara trevligt att också läsa sig till en del saker så man inte behöver göra alla misstag själv innan man lär sig :-)
Tips på utbildningar och bra böcker mottages gärna, men skippa Alla redaktionen böcker och Bo lunden böcker för dem känner jag redan till.

Pippilotta, jag kan bara säga dig att djurbranschen och barnklädesbranschen verkar vara väldigt lika gällande väldigt mycket. Fast jag tror djurbranschen har betydligt större problem med att verkligen få täckning för sin fraktkostnad. Det är ett stort problem för vår del, vilket gör att jag alltid råder andra med likviditetsproblem att kontrollera att de verkligen täcker sina kostnader vad gäller frakten. Själv har jag stora problem med det, och håller just nu på att sanera butiken på produkter som kostar för mycket att frakta för att det ska vara riktigt lönsamt. Det där med att inte få handla känner jag väl till liksom tanken på en fysisk outlet.
Nu vet jag ju inte hur du tar ut fraktkostnaden, men om du bakar in den i priset på alla produkter så du kan ha en någorlunda jämn lönsamhet i alla produkter. Så blir det enklare att hålla koll på lageromsättningen för varje enskild produkt. Sen kan du justera in kostnaden för längre lagerhållning för vissa prdukter i priset.

Målet är att du ska ha en optimal lagernivå för varje produkt med en för företaget jämn lönsamhet i relation till sysselsatt kapital (kapital som du binder i olika inköpta produkter). Då spelar det mindre roll vilka produkter du säljer, alla har lika stor lönsamhet i relation till sysselsatt kapital.

Vad är då avkastning på sysselsatt kapital?
Jag hämtar lite inspiration från Börguiden version 2004:1.

(Resultat efter finansnetto+finansiella kostnader)/genomsnittligt sysselsatt kapital

genomsnittligt sysselsatt kapital är ekvivalent med Balansomslutning-Ej räntebärande skulder

Exempel från samma Börsguide på företagens avkastning på sysselsatt kapital:

Fenix Outdoor: 17,9%, soliditet 57%.
Hennes & Mauritz: 46%, soliditet 76%.
JC: -11,4%, soliditet 64%.
Lindex: 15,7%, soliditet 54%.
New Wave group: 16,8%, soliditet 38%
RNB Retail and brands: 5,4%, soliditet 26%.
Wedins skor: -22%, soliditet 18,6%

Som den vaksamme an se så mår inte alla företag så bra även om de är börsnoterade. Jag vill rekommendera att ha minst 35% soliditet (det är optimalt med 35% på lång sikt) och ha minst 15% avkastning på sysselsatt kapital, likviditeten bör var aca 200%, då har man ett företag med en sund ekonomi.
Oläst 2008-11-26, 12:58 #20
SweCats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SweCats avatar

Att baka in fraktkostnaden i priset är en ganska känslig fråga som kan slå tillbaka rätt illa.

I djurbranschen som jag tillhör är 99% av alla företag enbart hobby. De bjuder alltid på fraktkostnaden till kunden eller tar ut max 49 kr i frakt oavsett om frakterna egentligen kostar mellan 50-300 kr.

Detta fungerar bra så länge de är små, men när de växer får de problem med lönsamheten och lägger ner. Men nya öppnar hela tiden. Dessa företag håller också väldigt låga priser, eftersom deras dröm egentligen inte är att driva företag utan att kunna köpa billiga saker till sitt djur. Att då försöka driva ett professionellt företag och ha högre priser pga att fraktkostnaden ska bakas in gör att du får väldigt få kunder vilket leder till dålig lönsamhet. Kundern är också mycket priskänsliga eftersom många har väldigt dålig ekonomi, så hittar de en billigare vara någonstans så köper de hellre där oavsett kvalité och servicenivå. Som sagt djurbranschen är knepig.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017