Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Partners, investerare eller jobba för att sälja?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-20, 22:17 #1
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Medlem

Hej
Vi funderar sedan en tid på hur och när vi ska ta nästa steg-modell större kliv.
Har jobbat med vår butik sedan hösten 2004 och uppnått en del av våra mål-men mycket finns kvar att göra givetvis-det är väl antagligen därför det fortfarande är lika roligt att gå till jobbet.:-)
Vi har vuxit raskt och ökat från noll till i år förvånansvärda närmare 9 miljoner i år om allt flyter vidare som tänkt. Det som kostar med butik med stort sortiment för att hålla snabba leveranser är självklart lagret. Det suger ruskigt mkt kapital som vore skönt att ha på banken istället:-)

Med välplanerade inköp och planering av leveranser går det ju att hålla en hygglig likviditet med egna medel men det är lite meck ibland.
Leveranser kommer tidigare eller senare än tänkt och fakturorna hopar sig en månad för att vara klart färre nästa. Allt detta är säkert väl bekant för er som är gamla i gården men hur ska man tänka framåt?
Ska man fortsätta måna om sin bebis och kämpa vidare i de nu aningen mindre tuffa hundåren eller ska man försöka få in kapital-göra kakan snabbt större och kanske få egen större del snabbare och med mindre jobb än 23.5 timme/dygn:-)(Man måste ju hinna sova en kvart och äta en kvart.)
Skämt åsido men visst katten är det inte alltid en dans på rosor att vara en envis entreprenör.

Nåväl-alternativen är så långt jag kommer på:
* Jobba vidare i samma takt och pussla så gott man kan med likviditet och lager och allt annat på egen hand.
* Investerare-antingen i form av partner av ngt slag eller en ren investerare av kapital som vill ha en viss vinst inom en viss tid?
* Sälja-få loss en del kapital och starta en ny cirkus?:-) Något måste man ju göra för att få tiden att gå.
detta kräver ju att vi först kan jobba upp personalen så de kan det vi kan för en investerare lär väl vilja se att ruljangsen går vidare utan oss som startat.
* Gå till banken-be om mera kapital och och starta ett till projekt som kan nyttja samma personal och lager/kontor men ge ett till ben att stå på.

OM man tar in kapital i företaget-är det ngt man gör en gång eller kommer vi komma i samma båt igen om 10 år så vi behöver dela kakan en gång till?
Hur katten har alla andra företag som väl en gång varit små blivit stora-vilket är det mest vanliga om man nu inte lyckats bli så intressant att man noterar sig på börsen?

Tankar, idéer, tips, förslag på partners, investerare eller annat förslag? Skriv gärna några rader-antingen här eller i pm.
Ha d Gunilla
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 07:59 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Det verkar som du har en bra affärsverksamhet som rullar på.

För att ge något riktigt bra råd så behöver man se mer i detalj vad ni har för framtidsplaner (även på det rent personliga planet) men om ni ändå lyckas få verksamheten att rulla på och det enda problem ni ser är likviditeten så är min fundering om ni egentligen bara har för låg marginal eller plockar ut för mycket pengar ur bolaget.

Att ta in externt kapital brukar generellt vara mycket dåligt sätt att lösa problem med. För det första kommer ni få helt andra och mycket hådare krav på er i ledningen av företaget. De nya ägarna vill se mer vinst och ni kommer att tvingas endera rationalisera dvs kicka personal elelr höja priserna eller öka marknadsföringen och då kommer arbetsdygnet bli 37 timmar i stället för 23.5. :-)

Jag skulle fokuser på att försöka höja vinstmarginalen och att planera likviditetetn ännu bättre. Begära längre kredittid av leverantörer så den uppgår till 30 dagar netto hos så många som möjligt.

Korta den kredittid du ger till dina egna kunder så mycet som möjligt, helst genom att få förskott eller postförskott, eller kreditkortsbetalning direkt vid beställning.

Vidare skulle jag försöka hålla max en veckas lager av varje produkt. Om du har osäkra leveranser skulle jag ändå försöka hålla ett lager så att jag gör veckobeställningar i så god tid att lagret aldrig blir riktigt tomt på de produkterna.

Jag skulle tro att det finns utrymme till prishöjningar om du ändå omsätter 9 MKr men jobbar arslet av dig. När du fått ordning på likviditeten så bör du anstäla personal och ändra fokus från att jobba med leveranser till att jobba med styrningen av verksamheten, så att personalen och övriga resurser används på ett optimalt sätt.

Prioritera vilka ordrar du expedierar först, ta alltid de förskottsbetalda (betalt med kreditkort) först, uppmuntra kunderna att betala med kreditkort. Var öppen och skriv att de ordrana prioriteras.

Har ni en ordentlig affärsplan? Om inte så se till att göra en. Det brukar avslöja många brister (särskilt rutiner) som man inte har tänkt på.

Analysera vilka veckor det är svårt för leverantörerna att hålla leveranstiderna och hålla koll på det ned på veckonivå så att om jag behöver 3 veckor för vecka 44, 5 veckor för vecka 45 osv.

Om affärssystemet har stöd för det så se till att utnyttja likviditets och logistikplaneringen som tillhandahålls, annars får du nog ta till Excel eller se om det finns ett annat affrssytem som kan hjälpa dig på traven.

Så småningom när du får allt att rulla utan att behöva lyfta ett handtag själv och känner dig uttråkad, så kan du börja fundera på en avyttring. När verksamheten rullar på av sig själv utan din medverkan och med god lönsamhet så får du ett betydligt bättre pris än annars.

Du bör trimma företaget så ni i alla fall har följande nyckeltal:

Soliditet: optimalt 35%
Likviditet: optimalt 200%
Nettomarginal (efter skatt): minst 15% gärna 25%
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 09:47 #3
Medlem

Medlem

Vilket bra svar!
Tack!
Vårt "problem" är att lagret binder för mycket kassa..
Vi jobbar nu på att få lagret omsatt flera ggr med att öppna en outlet i anslutning till vårt lager.
Mer än en veckas lagerhållning har vi absolut och jag inser att det är där fokus måsta läggas nu.
Finns det ngt slags vettigt nyckeltal för hur stort lagervärde man har i förhållande till omsättningen.
Dilemmat i denna bransch är ju att inköpen fort sker halvårsvis i förväg och att man inte alltid kan få löpnade leveranser av en kollektion utan en gång och no more-det gör att det vid ett tillfälle på våren o ett på hösten är proppfult på lagret och mindre fullt i kassan:-)
Ska man mao leta leverantörer som kan leverera under hela året istället o frångå det i branschen traditionella arbetssättet?

Inser att en tätare inventering behöver göras för att se att lagret inte ökar i förhållande till fsg men det är en knepig balansgång:-)
Oläst 2008-11-21, 11:06 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Det är nog bra att ha ett eget kapital som är tillräckligt stort så att du kan ha det i lagret och slipper låna till det. Ditt problem är kanske att det går för bra och att du växer för fort för att hinna bygga eget kapital i den takt som företaget växer.
Med din omsättning och inriktning så kan en fysisk butik vara ett bra komplement, men det ändrar inte logiken, du måste fortfarande binda pengar i lager. Eller tänkte du skyffla ut hyllvärmarna genom outletten?
Conny pekar på marginalen och det är naturligtvis kritiskt. Har du tillräcklig marginal på dina storsäljare? Vad blir det för effektiv marginal kvar på de hyllvärmare som du eventuellt rear ut?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 11:20 #5
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Nov 21 2008, 08:59
Det verkar som du har en bra affärsverksamhet som rullar på.
För att ge något riktigt bra råd så behöver man se mer i detalj vad ni har för framtidsplaner (även på det rent personliga planet) men om ni ändå lyckas få verksamheten att rulla på och det enda problem ni ser är likviditeten så är min fundering om ni egentligen bara har för låg marginal eller plockar ut för mycket pengar ur bolaget.
Att ta in externt kapital brukar generellt vara mycket dåligt sätt att lösa problem med. För det första kommer ni få helt andra och mycket hådare krav på er i ledningen av företaget. De nya ägarna vill se mer vinst och ni kommer att tvingas endera rationalisera dvs kicka personal elelr höja priserna eller öka marknadsföringen och då kommer arbetsdygnet bli 37 timmar i stället för 23.5. :-)
Jag skulle fokuser på att försöka höja vinstmarginalen och att planera likviditetetn ännu bättre. Begära längre kredittid av leverantörer så den uppgår till 30 dagar netto hos så många som möjligt.
Korta den kredittid du ger till dina egna kunder så mycet som möjligt, helst genom att få förskott eller postförskott, eller kreditkortsbetalning direkt vid beställning.
Vidare skulle jag försöka hålla max en veckas lager av varje produkt. Om du har osäkra leveranser skulle jag ändå försöka hålla ett lager så att jag gör veckobeställningar i så god tid att lagret aldrig blir riktigt tomt på de produkterna.
Jag skulle tro att det finns utrymme till prishöjningar om du ändå omsätter 9 MKr men jobbar arslet av dig. När du fått ordning på likviditeten så bör du anstäla personal och ändra fokus från att jobba med leveranser till att jobba med styrningen av verksamheten, så att personalen och övriga resurser används på ett optimalt sätt.
Prioritera vilka ordrar du expedierar först, ta alltid de förskottsbetalda (betalt med kreditkort) först, uppmuntra kunderna att betala med kreditkort. Var öppen och skriv att de ordrana prioriteras.
Har ni en ordentlig affärsplan? Om inte så se till att göra en. Det brukar avslöja många brister (särskilt rutiner) som man inte har tänkt på.
Analysera vilka veckor det är svårt för leverantörerna att hålla leveranstiderna och hålla koll på det ned på veckonivå så att om jag behöver 3 veckor för vecka 44, 5 veckor för vecka 45 osv.
Om affärssystemet har stöd för det så se till att utnyttja likviditets och logistikplaneringen som tillhandahålls, annars får du nog ta till Excel eller se om det finns ett annat affrssytem som kan hjälpa dig på traven.
Så småningom när du får allt att rulla utan att behöva lyfta ett handtag själv och känner dig uttråkad, så kan du börja fundera på en avyttring. När verksamheten rullar på av sig själv utan din medverkan och med god lönsamhet så får du ett betydligt bättre pris än annars.
Du bör trimma företaget så ni i alla fall har följande nyckeltal:
Soliditet: optimalt 35%
Likviditet: optimalt 200%
Nettomarginal (efter skatt): minst 15% gärna 25%

Conny, vad hade WN varit utan dig. Jag vill ge dig lite feedback och tala om för dig att du är väldigt duktig. Fortsätt så!
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 11:55 #6
Medlem

Medlem

Vi försöker undvika att jobba med priset utan föredrar snabba leveranser, hög service etc men en del lockvaror behövs.
Barnbranschen är mkt säregen-många av de stora leverantörerna i sverige jobbar inte med ngt så banalt som nätbutiker och vägrar leverera.:-)
Det blir den del "slattar" kvar av kollektioner-en del strl som tar tid att "bli av med" på nätet men som kan vara lättare i en fysisk butik så det är väl huvudtanken med butik att ha delar av ord sortiment samt en del klipp för kunden.
Mkt för att undvika onödiga priskrig på nätet som ju redan är en tuff uppgift att hålla kolla på alla kollegors ibland dumpande av kvalitetsvaror.

Vi jobbar med 2.5 i påslag för det allra mesta och har ett par varor som vi medvetet lagt oss lägre på men som vi givetvis skulle kunna höja men då antagligen även tappa trafik och merförsäljning,
Svår avvägning vilket som är mest klokt men en lockande vara kan ju också ses som markandsföring och mycket går på så vis från mun till mun vilket till råga på allt inte kostar nåt:-)
Oläst 2008-11-21, 12:28 #7
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Medlem

Ett av många sätt att förbättra likviditeten är att se över betalsätten.
Vad jag kan se har ni har ni Kreditor och där får ni förmodligen ligga ute med en del pengar några veckor. I en annan tråd här på forumet tyckte jag mig läsa att de kanske inte var helt ovilliga att släppa på tiden de behåller pengarna.
Vi skaffade ganska nyligt direktbetalning genom bank och många gamla fakturakunder verkar använda det i stället.
Postförskott verkar ni inte ha, men det är ett betalsätt som också tär på likviditeten.

Sedan skulle jag snabbt som attan hitta leverantörer som kan leverera hela året. Att handla ett 3-6 månader förbruk på en gång är förödande för likviditeten. Samt att har ni någon (kommande) storsäljare i den stora ordern kommer den snabbt att ta slut och de mer svårsålda produkterna får du så småningom rea ut.
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 12:28 #8

Varför tror du att det är lättare att bli av med udda storlekar och varor i en fysisk butik? Barnen som det ska köpas till där är väl lika stora/långa/korta/tjocka som de som det handlas till på nätet?
Däremot tror jag att en fysisk butik kan sälja andra varor bättre, av typen impulsköp som man plockar på sig utan att tänka så mycket. Tänk värmeljus, servetter och batterier på Ikea.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 12:41 #9
Medlem

Medlem

tack Kocken för tips om direktbetalning-det har vi inte funderat på faktiskt men pf tog vi bort för ett tag sedan då det kostade för mkt arbetstid och gav för många grå hårstrån med alla som inte begriper att det antagligen inte kommer manna från himlen innan de behöver lösa ut det de uppenbarligen inte har råd med.
3-6 månaders förbrukning i lager är den nuv bistra sanningen för iaf 50 % av alla de artiklar vi har hemma så jag tycker vi har blivit ruskigt duktiga på att pussla med åren för att klara kassan:-)
Målet är att hitta leverantörer med andra villkor men eftersom många grossister i barnbranschen i sverige är så ovilligt inställda till flugan på nätet så får man söka sig utomlands vilket ju resulterar i större inköp för varje leverans.
Trist men sant.

Ang slattar magnus så tror jag att man säljer olika strl på nätet och i fysiskt butik av den enkla anledningen att många mor- och farföräldrar fort föredrar inköp i butik och då köper de minsta strl när barnen är små.
Sedan när föräldrarna vackert får handla själva säljer vi det större strl på nätet..:-)
Oläst 2008-11-21, 13:11 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Pippilotta@Nov 21 2008, 13:41

så får man söka sig utomlands vilket ju resulterar i större inköp för varje leverans.
Jag förmodar att ni får betala frakt vid mindre ordrar, men i bland kan det vara "billigt" att betala dyrt och köpa mindre artiklar och betala frakten. Speciellt om man snabbt behöver få upp likviditeten.
Något sånt här borde de gå att räkna lite grovt:
Summa kronor halvårsinköp * aktuell bankränta = lagerkostnad
Lagerkostnad - ((ett eventuellt högre pris på produkterna)+(antal frakter halvår * fraktkostnad )) = kostnad för att få upp likviditeten. Kostnaden kanske går att kompensera med att höja priserna lite.
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017