Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sälja en idé?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-11, 22:51 #11
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Medlem

Ja, jag har funderat på varför inga andra har genomfört idén.

Kan de uppfatta det som om det inte är något problem?
Kan de vara olagligt?
Är det för dyrt?
Tar det för lång tid?

Men jag förstår fortfarande inte varför? Det kan ju faktiskt vara så att ingen har tänkt på det? Relativt ovanligt, men man ser ju att det poppar upp saker som ingen har tänkt på...i alla fall inte på att lösa.

Idag så finns det inte miljoner av den här typen av sajt. I Sverige så kanske vi har max 20-30 väl etablerade (ren uppskattning).

Hur som helst. Jag vet inte riktigt fortfarande vad jag ska göra med idén. Jag har inte månader av gratis tid att sitta och utveckla idén. Jag vill inte bara ge bort den heller.

Det tar ju inte tid att designa och programmera en sajt (behöver i alla fall inte ta lång tid) problemet är just INNEHÅLLET på dessa sajter. Det tar desto längre tid att framställa.
chris77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 22:56 #12
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Om det inte framgick av mina inlägg så tycker jag ju att du i det här läget inte har någonting av värde och därmed inget du borde skydda. Jag tror att det bästa för dig skulle vara att skriva en bra sammanfattning över den nya funktionen, förslag på implementation och värdet den ger besökarna - detta för att marknadsföra dig som person.

Är det inget mål för dig så kan du ju alltid försöka att kontakta en etablerad sajt och förklara läget - du har en bra idé, vill inte genomföra den själv och undrar om du får presentera den för dem. Har du tur går de med på att ge dig en symbolisk summa om de genomför idén, men med 99% sannolikhet har de redan haft idén och då gör du bara bort dig
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 23:42 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Det finns många idéer som aldrig realiseras för att de inte ger tillräckligt mervärde elelr inte är nödvändiga för att applikationen ska fungera. idéerna kan mycket väl vara oerhört eleganta tekniska lösningar som ger 10 gånger högre prestanda, men om det inte märks för användarna så tar man inte med de idéerna i applikationen i alla fall. Jag har jobbat 20 år med systemutveckling och det är 1000-tals idéer som jag aldrig tagit med i slutprodukten fast många av dem var tekniskt bättre och säkrare lösningar, men tiden är alltid en kritisk resurs som spelar en viktig roll.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-12, 01:21 #14
Medlem

Medlem

Ja, jag tror jag skiter i allt ihop.

Men det är verkligen en lösning på ett problem som jag är ganska säker på skulle generera fler besökare.

Det är inte av "tekniskt värde" utan mera åt "användar värde".

Men som sagt var. Jag skiter i det. Tack för alla svar dock!
chris77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 07:43 #15
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Reg.datum: Nov 2005
Min erfarenhet av arbetslivet är att det alltid finns en massa bra idéer och man det är alltid tacksamt om man uttrycker dem, MEN de är knappt värda någonting om man inte kan genomföra dem själv (eller kan sätta någon på det).

På mitt förra jobb tex skickade jag ibland ut mejl och skrev dokument med idéer, fick ofta positiv respons men det hände inget och jag gjorde heller inget. På mitt nya jobb så ser jag till att inte komma ut med en idé om jag inte kan genomföra den själv och det är en helt annan sak!

Som Conny precis skrev, tiden är alltid knapp och företag prioriterar alltid. Amerikanen har mycket rätt också.

Jag tror tex mkt av min egen framgång ligger i att jag bara kör. Jag är en usel designer, halvkass programmerare, ganska dålig marknadsförare...men jag får många idéer och jag implementerar dem i väldigt hög grad. Rent statistiskt lyckas man till slut, men kanske inte alltid med de sidor man trodde på först.

So-so idea * So-so execution * Antal ggr man de facto genomför idén = $$$

...är bara en annan typ av affärsmodell.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 11:44 #16
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Finns väl tre sätt att kapitalisera på en teknisk lösning av detaljkaraktär:
1: Stäng kod och ide, patentera (eller skydda på annat sätt) och sälj licenser. Kräver tid o pengar för utveckling, skydd och marknadsföring.
2: open source: Du lägger ut färdig kod, till allmänheten. Du får inget betalt, men stiger i aktning och kan kanske få lite konsultpengar och ett rykte som ger dig fördelar.
3: Implementera lösningen själv i en egen produkt(sajt), som kommer att slå världen med häpnad och du blir rik.
4: Sälj hela iden med kod och allt för en engångssumma.
Alla tre sätten kräver att du utvecklar en fungerande prototyp (kod), minst, och vissa kräver mycket mer än så.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 13:02 #17

Citat:
Originally posted by Magnus_A@Nov 13 2008, 12:44
Finns väl tre sätt att kapitalisera på en teknisk lösning av detaljkaraktär:
1: Stäng kod och ide, patentera (eller skydda på annat sätt) och sälj licenser. Kräver tid o pengar för utveckling, skydd och marknadsföring.
2: open source: Du lägger ut färdig kod, till allmänheten. Du får inget betalt, men stiger i aktning och kan kanske få lite konsultpengar och ett rykte som ger dig fördelar.
3: Implementera lösningen själv i en egen produkt(sajt), som kommer att slå världen med häpnad och du blir rik.
4: Sälj hela iden med kod och allt för en engångssumma.
Alla tre sätten kräver att du utvecklar en fungerande prototyp (kod), minst, och vissa kräver mycket mer än så.
Det finns ytterligare ett sätt att kapitalisera idéer. det är genom ren ídékonsulting.

Om man tar på sig uppdrag åt företag där ens uppgift är promblemidentifiering, problemlösning eller att ta fram idéer åt kunden så kan man få konsultarvode för sitt idékläckande.

Fördelar är att man inte behöver "värdera" sina idéer och det blir ganska informellt och enkelt att ta betalt för sina idéer.

Nackdelar är att om du kommer på an idé som är värd miljoner elelr miljarder för kunden så får du bara betalt för ditt lilla konsultarvode.

Men som tydligt har visats tidigare i denna tråd så är idéer utan implementation/bevis/prototyp inte så mycket värda.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017