WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Sälja en idé? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33191)

chris77 2008-11-11 01:19

Jag har en bra idé på ett par funktioner som kan förändra hur vi söker och använder en speciell typ av sajt (en speciell kategori).

Vad jag kan nu göra är att jag kan starta en liknande sajt och lägga en massa tid på att utveckla den och implementera funktionen på min sajt. Jag blir i alla fall först. Men sedan kommer alla andra sajter (förmodligen) att kopiera min funktioner vilket gör att folk förmodligen inte kommer besöka min sajt.

Så hur "cashar" jag in på denna idé? Jag skulle kunna kontakta de nuvarande sajterna och be om en "finders fee" eller liknande, eller gör man verkligen sådant?

Jag vill verkligen inte bara ge bort idén. Den är enkel att implementera och löser ett mycket specifikt problem som just den här typen av sajter har.

Så vad göra? Några tips och ideér vore bra. Jag skulle kunna vara med att utveckla en sådan sajt redan nu...men jag har ingen lust att göra det själv. Så jag kan gott och väl tänka mig partners från denna sajt...MEN...jag kan nästan garantera att det kommer ta 2-3 dagar sedan har alla andra sajter samma funktioner.

jonny 2008-11-11 05:35

Det sägs ju att idéer i sig inte är värda mycket utan att genomförandet är värt allt. Det är nog mycket svårt att skydda din idé... hitta någon som kan genomföra och kör ett joint venture...

Conny Westh 2008-11-11 10:31

Jag håller nog med Jonny här.

Om idéen är så unik att den är patenterbar så har du ett skydd.

Om inte så är upphovsätten nästa steg.

Oavsett vad du tänkt dig att göra så måste idéen dokumenteras i detalj. Med tydliga datumangivelser på dokumenten så det går att bevisa i efterhand att du kom på idéen vid en viss tidpunkt.

Sen kommer vi till mitt mantra, det finns tyvärr inga genvägar till framgång. Du måste skriva en affärsplan för din idé!!!

Om du ska engagera andra i förverkligandet av din idé så måste du ha tänkt igenom hur genomförandet ska ske och vara den som styr detta arbete, annars kommer du helt tappa kontrollen och andra kommer att ta över idén och du lämnas helt utanför.

I affärsplanen ingår att planera genomförandet och att bemanna ett företag med lämpliga personer som ska inneha olika roller.

En kolosalt viktig sak att hantera är ditt personliga nätverk av människor, har du ett begränsat närverk så är det mycket svårt att genomföra sina idéer, så du måste bygga nätverket mkring dig själv. Välj och vraka och gör aldrig affärer med människor som du inte kan lita till 100% på.

Att skriva en bra affärsplan kan ta 6-18 månader, det finns de som hävdar att det går på 2 dagar men det vill jag se först. Det är mycket diskussioner och stötande och blötande innan alla problem har retts ut.

När du har en komplett affärsplan så kan du eventuellt ta din idé vidare till nästa nivå och det är finansiering.

Någon som ska finansiera utvecklingen av en prototyp vill verkligen inte se ett halvdant oengagerat slafsjobb. De vill se ett engagerat team av flera personer som är samspelta och har en gemensam syn och att de visar ett enormt engagemang och kunskap om området och att de är beredda att fortsätta utveckla idéen till en kommerciellt färdig produkt.

Tänk oxo på att en idé som är lätt att kopiera inte har något värde alls för en investerare. Det viktiga är att idéen är såpass svår att genomföra att endast du kan göra det. Om du kan berätta om din idé till alla som lyssnar, men ingen annan kan genomföra det då har du ett bra skydd i din idé, annars kommer andra att kopiera den rakta av och då har den inget försäljningsvärde efter att du berättat om den.

Om det är en bra affärsplan så kan du kanske få en slant av någon som är intresserad att förverkliga den. men en otestad eller ej genomförd idé har inte alls så stort värde som en förverkligad idé. Men någon tudenlapp kanske du kan få för affärsplanen.

Lime 2008-11-11 11:07

Om du ställer upp i www.venturecup.se finns det finansiärer och jurister som kan hjälpa dig (tror jag) såvida idén är affärsmässig.

Edit: Men då får själva idén vara starten för ett eget företag. Tävlingen är för nya företag.

chris77 2008-11-11 12:28

Tack för alla svar. Tyvärr så bekräftar ni de farhågor jag har.

Det är en teknisk lösning. Jag begriper verkligen inte varför ingen av de stora sajterna använder denna lösning. Den är inte alls svår att implementera. PÅ de stora etablerade sajterna skulle det ta kanske ett par dagar max att programmera in funktionen.

Om jag skulle lägga ner tid (6-8 mån) på en affärsplan och starta upp en egen liknande sajt och implementera den tekniska lösningen så är jag ganska säker på att det skulle ta ett par dagar innan lösningen finns på alla andras sajter.

Den är som sagt var inte svår att implementera.

Magnus_A 2008-11-11 13:07

Varför tar det en stor etablerad sajt två dagar att implementera din lösning och dej själv 6-8 månader?
Så långsam är du väl inte.

Gör som du tänkte först: skapa en demosajt (engelska) med väl fungerade teknik. Visa hur den fungerar och att du kan hjälpa till att implementera det. Skriv också att den är upphovsrättsskyddad mm så att du skrämmer bort åtminstone amatörerna. Sen ska du lägga ut den och pusha den på olika forum. Har du tur och din lösning fungerar bra får du uppmärksamhet och inlänkar, och kan ta dubbelt så mycket $$$ betalt som webdesigner än innan.

chris77 2008-11-11 13:16

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Nov 11 2008, 14:07
Varför tar det en stor etablerad sajt två dagar att implementera din lösning och dej själv 6-8 månader?
Så långsam är du väl inte.
Gör som du tänkte först: skapa en demosajt (engelska) med väl fungerade teknik. Visa hur den fungerar och att du kan hjälpa till att implementera det. Skriv också att den är upphovsrättsskyddad mm så att du skrämmer bort åtminstone amatörerna. Sen ska du lägga ut den och pusha den på olika forum. Har du tur och din lösning fungerar bra får du uppmärksamhet och inlänkar, och kan ta dubbelt så mycket betalt som webdesigner än innan.

Som Conny sa så tar det lång tid att bygga en affärsplan. En demo sajt skulle gå ganska snabbt att göra. Men vad är egentligen syftet med det? Så fort folk ser hur jag löst problemet så tar det ju inte länge innan alla andra har löst problemet på likadant sätt. Du behöver inte se koden för att förstå hur du ska lösa det.

MMC 2008-11-11 14:54

Jag håller med Derek Sivers (startade CDBaby):

Citat:

To me, ideas are worth nothing unless executed. They are just a multiplier. Execution is worth millions.

Explanation:
AWFUL IDEA = -1
WEAK IDEA = 1
SO-SO IDEA = 5
GOOD IDEA = 10
GREAT IDEA = 15
BRILLIANT IDEA = 20

NO EXECUTION = $1
WEAK EXECUTION = $1000
SO-SO- EXECUTION = $10,000
GOOD EXECUTION = $100,000
GREAT EXECUTION = $1,000,000
BRILLIANT EXECUTION = $10,000,000

To make a business, you need to multiply the two.
The most brilliant idea, with no execution, is worth $20.
The most brilliant idea takes great execution to be worth $20,000,000.
That’s why I don’t want to hear people’s ideas.
I’m not interested until I see their execution.

Dessutom: om det tar några dagar att implementera, fundera en omgång till på om det inte finns en anledning till att ingen annan har genomfört idén än.

ice 2008-11-11 18:19

Den här Derek Sivers... Han verkar vara en klok snubbe!

MMC 2008-11-11 18:25

Citat:

Originally posted by retard@Nov 11 2008, 18:19
Den här Derek Sivers... Han verkar vara en klok snubbe
Definitivt... han startade CDBaby och byggde upp det helt själv utan utomstående investerare, sålde det för snart ett år sedan för 22 miljoner USD, och håller nu på med en ny hemlig grej för musiker.

Kom också ihåg att han startade CDBaby 1997, på den tiden var det inte riktigt lika enkelt som det är nu att starta onlineföretag, allt från kortinlösen och certifiering till servrar etc... innan både PayPal och Google!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson