FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Aha, det var via Gustavs länk jag tidsreste 3 månader tillbaka i tiden till en gammal tråd =)
Förstår hur Tartare. menar, det är ju skillnad på att erbjuda en tjänst, och uppmana folk att försvåra för myndigheter. litegrann som på krogen där du får sälja alkohol men du får inte aktivt uppmana kunden att handla. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är helt tillåtet att uppmana folk att kryptera och försvåra övervakning. Så långt har vi inte kommit i övervakningssamhället ännu.
Det kan kanske uppfattas som oseriöst av en del och som riktigt bra av en del andra... Vad som däremot är otillåtet är att uppmana till brott, men så länge som kryptering är tillåtet så är det okej att uppmana folk att göra det. Att aktivt hindra myndighetsperson att utöva sin tjänst, till exempel genom att hindra dem att komma åt utrustning vilken de enligt lag skall ha tillträde till eller efter beslut från rättsvårdande myndighet (förundersökningsledare eller domstol), ja, det är också otillåtet. Dit kan dock inte kryptering och andra tekniska hinder som används för att skydda datatrafik räknas.
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Detta är ett ställningstagande från vår sida. Vi tänker inte hymla med att vi tycker den nya lagen är fullständigt löjlig och integritetskränkande. Med vår reklambanner angående FRA:s övervakning önskar vi hålla igång och främja debatten. Och det är inte bara vi svenskar som blir påverkade, den nya lagen innebär stora konsekvenser även på ett politiskt plan. I Danmark till exempel, är Folketinget (danska versionen av vår riksdag) oroliga över att i stort sett all deras trafik nu kan bli avlyssnad, eftersom de är kunder hos Telia (källa: http://www.computerworld.dk/art/46613).
Eller ta Surftown som exempel: Vi är ett danskt företag med våra serverhallar placerade i Danmark, samtidigt riktar vi oss även till den svenska marknaden. Detta innebär att samtliga av våra svenska kunder som använder sig av våra servers blir påverkade av den nya lagen och kan alltså bli övervakade. Och vi försöker inte skrämma folk, utan det är ren fakta att det varit ett stort antal kunder som hört av sig angående vilka konsekvenser den nya lagen har på deras e-posttrafik. Man skulle kunna tolka det som om att vi är ute efter att försvåra myndighetsutövning, men vi har inte kunnat finna någon information att det skulle vara olagligt att kryptera sin trafik mellan olika länder. Vilket innebär att så länge det är helt lagligt att kryptera sin trafik mellan länder, så kan jag inte se hur det skulle vara olagligt att uppmana folk till att kringgå deras övervakning, det vill säga att kryptera sin e-posttrafik. De borde i så fall lagt restriktioner på hur man får kryptera sin trafik i samband med att de skrev den nya lagen. En annan aspekt kring detta, är ju faktiskt att folk har fått upp ögonen för kryptering och hur det bara blir viktigare och viktigare att skydda sig. Det är ju inte bara myndigheter man kan tänkas vilja skydda sig mot, utan även från rent olagliga avlyssningar. Så ur den synvinkeln är ju FRA:s lag rätt bra, ändå. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för förklaringen Xamda! Jag vill bara påpeka att jag är för det Surftown gör, tror inte det framgick i mitt förra inlägg. Jag är bara nyfiken på hur det här ställer sig i lagens långa arm, och nu vet jag!
Då får vi bara vänta på politikernas nästa skamgrepp på folket.. att förbjuda kryptering i avsikt att dölja information för pappa staten |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|