FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Träna _och_ stretcha.
Massor med folk som gymmar glömmer att stretcha ut ordentligt. En stel kropp är en snart skadad kropp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag sitter i en billig Allak från IKEA, rekommenderas. Men använd inte tippningenfunktionen, sitt istället upprätt med bra stöd för axlarna. Ett stabilt bord istället för de där fula med utdragbart tangentbord och musfyrkant rekommenderas också. En annan sak är att inte sitta med benen i kors, då sjunker man lätt ihop.
Motionera är bra. Jag brukar ta några varv med "handjagaren" på gräsmattan utanför när segheten sätter in. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Svankstöd, rätt inställningar och träning!
Du är för ung för att ha dålig rygg, den ska räcka i många år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Själv har man haft tur med ryggen, aldrig haft problem förutom någon enstaka gång som höll i sig ett par dagar max. Och då sitter jag minst 7-8 timmar dagligen på kontoret framför burken och ibland en hel del på kvällarna.
Tidigare tränade jag aldrig heller, men senaste året har det blivit gymmet i alla fall 1-2 gånger per vecka. Hjälper förmodligen även fast jag inte haft problem tidigare. Märks mest på sexpacket på magen ;> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag strechar inte men lyssna inte på mig, strecha om du vill. Sedan så är det som många säger att du måste träna magen också. Det måste vara en balans mellan ryggmusklerna och magmusklerna annars så får man rygg problem utav det. Mitt råd är att du köper ett gymkort och börjar träna alla muskler, även bena. Det ser mest abra konstigt ut om du bara tränar ryggen och magen och när du tränar benen så börjar kroppen tillverka testosteron (har för mig det är det) som gör att du bygger muskler lättare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ett annat tips, förutom det de redan nämnt om träning, är att gå hos en massör regelbundet.
Det hjälper inte alltid, det beror ju på på vilket sätt man har ont, men de masserar ju ut alla knutar som gärna sätter sig när man sitter vid datorn (gärna i axlarna och nacken om man som mig har ett lite för högt arbetsbord :/) Efter att jag varit hos massör blev det mycket bättre för mig i rygg, axlar och nacke. Jag fick heller inte huvudvärk lika ofta eftersom hon "knådade ut" alla knutar långt upp i nacken som satt och tryckte. Har dock inte varit på massage på länge nu, så det börjar bli sämre igen, men har beställt en tid nu. ![]() Så gå till en massör du, och även om du inte känner att det hjälper efter första gången så borde massören kunna ge tips på hur man kan undvika smärtan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En kombination av rätt sittande och styrketräning gör susen.
Ställer du dig framför en spegel noterar du oftast att du ser ut som en banan. Räta till ryggen och det ser bättre ut. Känns även bättre i längden. Att styrketräna kommer att räta ut ryggen tids nog och även stärka det mesta... Viktigt är även att träna rätt och ta det lugnt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
|
||