Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Systemetbolag vann domänstrid över systemnet.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-21, 00:03 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Feb 21 2008, 00:42
tartareandesire - Faktum är att det spelar egentligen all roll i världen just rörande detta - Det estniska företaget har registrerat ett domännamn enligt först till kvarn - de har ett namnskydd av namnet - vilket ger dem legitimt intresse av domänen och därmed skulle inte ens ATF ägt rum - Allt enligt gällande premisser som gäller för http://www.iis.se/support/aboutATF2.
Tråkigt nog måste jag hålla med dig ytterligare en gång och det gäller utfallet av abbaarena - men läser du protokollet, är det pga sämre insats av ABBs ombud som åberopat fel saker.
Men det jag tjatar mig hes av varenda gång är att jag vill ha tydliga regler så att alla vet vad som gäller, är tillåtet och otillåtet.
Och nu är vi där igen - tartareandesire - lilla gubben - du vet absolut ingenting om mig så måla inte upp några fantasier om att du har vänner osv för det genomskådas ganska snart.
Hehe, detsamma du, mina vänner har nog inget intresse av att träffa dig =) Det är ingen fantasi konstigt nog, det framgår tydligt av vad du själv skrivit här och din egen sajt att du ägnar dig åt domänhandel. Erkänner du inte det så ljuger du ju uppenbarligen antingen här eller där, det har inget med mig att göra. Du får ägna dig åt vad du vill, känner du ett behov av att skylla ifrån dig så kanske det ligger något mer bakom det hela? =)

Du om någon borde inse att det inte går att ha ett kristallklart regelverk som per automatik avgör mål utan det kommer alltid att finnas ärenden där man t.ex. måste bedöma om ond tro är inblandat eller inte. Förhoppniningsvis gör sådana här mål det svårare för några av de mindre seriösa aktörerna på webben att kränga sina typo-domäner och liknande framöver.
Oläst 2008-02-21, 00:36 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 21 2008, 01:03
Hehe, detsamma du, mina vänner har nog inget intresse av att träffa dig =) Det är ingen fantasi konstigt nog, det framgår tydligt av vad du själv skrivit här och din egen sajt att du ägnar dig åt domänhandel. Erkänner du inte det så ljuger du ju uppenbarligen antingen här eller där, det har inget med mig att göra. Du får ägna dig åt vad du vill, känner du ett behov av att skylla ifrån dig så kanske det ligger något mer bakom det hela? =)

Du om någon borde inse att det inte går att ha ett kristallklart regelverk som per automatik avgör mål utan det kommer alltid att finnas ärenden där man t.ex. måste bedöma om ond tro är inblandat eller inte. Förhoppniningsvis gör sådana här mål det svårare för några av de mindre seriösa aktörerna på webben att kränga sina typo-domäner och liknande framöver.
Jag är medveten om vad som står på sidan, men det är heller inte frekvent jag säljer domäner, de flesta används på ett eller annat sätt. Mätt i antal domänförsäljningar jag skrivit mitt namn på tillhör jag nog de lägsta 20% på WN, vilket då gör i princip alla på WN till "främst domänhandlare" i dina ögon.

jag har vidare inget "ekonomiskt intresse i att man får registrera i princip vad man vill " - förstår inte hur du tänker för det är precis det man får nu och jag förespråkar en förändring som bekant; Ett tydligt regelverk som gäller lika för alla.

Och inte av den godtycklighet som du verkar tycka ska finnas när lusten faller på - tydliga regelverk behöver aldrig ifrågasättas om det sköts konsekvent. Så är inte fallet nu, utan varierar beroende på vem som tilldelas som tvistlösare.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 08:45 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Men hallå bara att bolaget heter Systemnet är ju rennomésnyltande även om det gått igenom som bolagsnamn i Estland.

Namnet har avsiktligt valts för att snylta på Systembolagets varumärke Systemet. Systemnet känns inte som "system net" utan mer som en felstavning av "systemet".

Jag får nog ändå tycka att det var rätt beslut i denna ATF.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 11:52 #14
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
nån som vet hur systembolaget kommit över "bolaget.se"?

Var man själva först att registrera eller var det tvist där med?
mkj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 13:04 #15
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Jag är medveten om vad som står på sidan, men det är heller inte frekvent jag säljer domäner, de flesta används på ett eller annat sätt. Mätt i antal domänförsäljningar jag skrivit mitt namn på tillhör jag nog de lägsta 20% på WN, vilket då gör i princip alla på WN till "främst domänhandlare" i dina ögon.
jag har vidare inget "ekonomiskt intresse i att man får registrera i princip vad man vill " - förstår inte hur du tänker för det är precis det man får nu och jag förespråkar en förändring som bekant; Ett tydligt regelverk som gäller lika för alla.
Och inte av den godtycklighet som du verkar tycka ska finnas när lusten faller på - tydliga regelverk behöver aldrig ifrågasättas om det sköts konsekvent. Så är inte fallet nu, utan varierar beroende på vem som tilldelas som tvistlösare.
Utfallet i rättegånger påverkas också av vilka advokater och domare som är inblandade. Det går aldrig att komma ifrån när det är bedömanden och avväganden som måste göras....
Oläst 2008-02-21, 13:06 #16
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by jonny@Feb 21 2008, 09:45
Men hallå bara att bolaget heter Systemnet är ju rennomésnyltande även om det gått igenom som bolagsnamn i Estland.
Namnet har avsiktligt valts för att snylta på Systembolagets varumärke Systemet. Systemnet känns inte som "system net" utan mer som en felstavning av "systemet".
Jag får nog ändå tycka att det var rätt beslut i denna ATF.
Skönt att se att folk i branschen också värnar om god etik och rättssäkerhet på nätet. Detta fall är tämligen uppenbart men det finns ju svårare bedömningar som sker.
Oläst 2008-02-21, 13:36 #17
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Johan H
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det torde nog vara ganska uppenbart att tvistens utfall var berättigat....
Vad har systembolaget och systemnet för gemensamt?
Rent namnmässigt? Inget.
Det är inte många som säger Systembolaget utan de flesta säger "Bolaget" eller "Systemet" och åtminstone det sistnämnda är deras registrerade varumärke. Utöver den självklara anledningen till namnvalet så bedrev det estniska bolaget verksamhet inom exakt samma bransch. Mer uppenbart än så blir det sällan i sådana tvister...
Oläst 2008-02-21, 18:09 #18
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Dem borde registrera glasbanken.se - är den helt klart vanligaste benämningen i min umgängeskrets, eller möjligtvis "Anitra-butiken" när lusten faller på
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 18:35 #19
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Yepp@Feb 21 2008, 19:09
Dem borde registrera glasbanken.se - är den helt klart vanligaste benämningen i min umgängeskrets, eller möjligtvis "Anitra-butiken" när lusten faller på

Hehe, glasbanken var nytt för mig =)
Oläst 2008-02-21, 23:45 #20
[email protected] tawnyonline@gmail.com är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
[email protected] tawnyonline@gmail.com är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Fan vad löljligt att systembolaget fick rätt i den här tvisten.
Märks verkligen hur maktgalna de är.
tawnyonline@gmail.com är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017