Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google Adwords

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-11, 16:34 #11
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Originally posted by henning@Feb 8 2008, 17:35
Har precis för en vecka sedan startat en kampanj på Adwords för några av de tjänster som vi erbjuder.

Några av de sökorden som vi har köpt är väldigt populära och i dessa fall så kan jag förstå att Google kräver en hög CPC. Vi har däremot vissa sökord som är väldigt tekniska, och ovanliga om man inte arbetar med den teknik som vi jobbar med. Innan vi startade kampanjen så körde vi Google keyword tool och på många av dessa orden så fick vi inte fram något förslag på CPC eftersom antalet sökningar på dessa ord var lågt. Nu har Adwords bestämt sig att vi betalar för lite för dessa ord och kräver att vi höjer CPC till minst 35 kr annars så avaktiveras dessa ord. Vad beror detta på?

Till saken hör också att vi på ett flertal av dessa ord har en CTR på 5% och högre (ibland ända upp till 15%) vilket jag förstår är helt ok? Så det borde inte bero på at kvalitén på annonsen är låg?

Är det realistiskt att kostnaden skall ligga så högt på ovanliga ord och är det någon som har tips på ifall man skulle kunna göra något för att minska CPC utan att kampanjerna avaktiveras?

/H.
Vad har du för Matchningsallternativ på Kampanjerna ?

Testa att köra med exact eller frasmatchning i en ny annonsgrupp på de orden som de gnäller på.

Har du många sökord kopplade till en och samma text ?
I så fall skapa flera annonsgrupper med skräddarsydda texter.

Lycka till
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-11, 17:19 #12
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Ursäkta en dum fråga, men varför använder Google sig av "straff"...? Detta är givetvis intressant, men någon CTR på 2% har vi nog aldrig lyckats med och det känns som mycket hög CTR...?
Oläst 2008-02-11, 18:08 #13
jaffa jaffa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
jaffa jaffa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
har ibland drabbats av samma sak som du med höga krav på CPC trots ganska hög CTR. Den förklaring jag då fått är att annonsen måste vara mer relevant (trots hög CTR). När jag ändrat detta har det funkat med lägre bud.

Så mitt tips är att dela upp kampanjen i fler subkampanjer med mer riktade annonstexter.

Du kan ju också kontakta google adwords direkt. Numera är de betydligt enklare att komma i kontakt med (du kan få en account manager till och med).
jaffa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-11, 18:28 #14
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Verkar vara lite oklart här ang CTR. CTR kan vara mycket hög att få den runt 20% är bara bra och renderar inget straff. Men det kräver för att få ned CPC samt att hamna allra överst bland annonserna upptill är att som Finnmera (Jaffa och berneboy är inne på det också) säger att kampanjen är anpassade till sökorden. Inga breda alternativ, utan nischade annonser till landningssidor inom samma ämne.
Relevans är ett nyckelord inom AdWords.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-20, 14:57 #15
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Tydligen så är det så att Google inte tycker att våran sida är relevant i koppling med de sökord som vi har. Klipper lite ifrån adwords:
Citat:
Målsida Denna sida är inte mycket relevant.
Baserat på motsvarande sökords och annonstexts relevans, sidans innehåll och sidans funktion.
Det som är mycket irriterande är att jag tycker att relevansen oftast finns, även fast den inte är kanske helt självklar... Jag kan ta som exempel två ord som just nu är avaktiverade för att google just nu vill ha 70 kr i cpc för att aktivera detta. Dessa orden är "pocsag" och "ermes". Två ord som är namnen på den standard för att skicka över minicallmeddelanden över radionätet till personsökare. Båda orden ser jag som mycket relevanta för en sida som innehåller information om det svenska Minicallnätet som vi äger.
henning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017