WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Google Adwords (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27008)

henning 2008-02-08 16:35

Har precis för en vecka sedan startat en kampanj på Adwords för några av de tjänster som vi erbjuder.

Några av de sökorden som vi har köpt är väldigt populära och i dessa fall så kan jag förstå att Google kräver en hög CPC. Vi har däremot vissa sökord som är väldigt tekniska, och ovanliga om man inte arbetar med den teknik som vi jobbar med. Innan vi startade kampanjen så körde vi Google keyword tool och på många av dessa orden så fick vi inte fram något förslag på CPC eftersom antalet sökningar på dessa ord var lågt. Nu har Adwords bestämt sig att vi betalar för lite för dessa ord och kräver att vi höjer CPC till minst 35 kr annars så avaktiveras dessa ord. Vad beror detta på?

Till saken hör också att vi på ett flertal av dessa ord har en CTR på 5% och högre (ibland ända upp till 15%) vilket jag förstår är helt ok? Så det borde inte bero på at kvalitén på annonsen är låg?

Är det realistiskt att kostnaden skall ligga så högt på ovanliga ord och är det någon som har tips på ifall man skulle kunna göra något för att minska CPC utan att kampanjerna avaktiveras?

/H.

dannelito 2008-02-09 03:37

Se över målsidans kvalitet, kanske saknas det relevant information för köpta sökord?

Leon 2008-02-09 05:57

ca 70% av alla mina sökord ligger på 35:- och över.
(Använder ju såklart inte dom)

Det är faktiskt omänskliga priser google har för mig, och absolut inte hållbart...

berneboy 2008-02-09 08:16

Testa även att köra ett flertal olika annonser. För att se vilken formulering som får bäst CTR.

Det är när CTR på annonsen blir för låg och när målsidans kvalitet blir för låg som klickpriset sticker iväg. Så om du annonserar på allt för generella sökord är det ofta mycket med kostnadseffektivt att bryta upp dem i ett flertal, mer relvanta fraser.

Istället för att annonsera på ordet 'skidor' kan det vara betyldigt billigare att köpa klick på fraser som 'skidor salomon', 'hyra skidor', 'skidor stockholm' osv..

Desstom ger allt som oftast klick på dessa ord en bättre konverteringsgrad i jämförelse med de generella orden.

pokerstjärna 2008-02-09 19:57

Citat:

Originally posted by Leon@Feb 9 2008, 06:57
ca 70% av alla mina sökord ligger på 35:- och över.
(Använder ju såklart inte dom)

Det är faktiskt omänskliga priser google har för mig, och absolut inte hållbart...

Usch det var högt.
Hoppas du får utdelning på det hela då.
Här ligger max på 27kr på ett väldigt vanligt sökord.

WebboT 2008-02-09 20:29

Citat:

Originally posted by Leon@Feb 8 2008, 23:57
ca 70% av alla mina sökord ligger på 35:- och över.
(Använder ju såklart inte dom)

Det är faktiskt omänskliga priser google har för mig, och absolut inte hållbart...

Men det är ju inte Google som sätter priset per klick, det är ju dina konkurrenter.

Gustav 2008-02-09 20:40

Citat:

Originally posted by WebboT@Feb 9 2008, 21:29
Men det är ju inte Google som sätter priset per klick, det är ju dina konkurrenter.
Inte nödvändigtvis. Det finns flera olika straff som gör att man kan bli tvungen att betala priser som är många gånger högre än sina konkurrenter för att uppnå samma placering som de. Du kan mycket väl vara tvungen att betala 35 kr, trots att konkurrenternas högsta bud ligger på 3,5 kr.

----

En ctr på 5 % är helt ok och borde inte leda till "straff". Kan du inte ge lite exempel på ord där du är tvungen att betala överpris henning? På rak arm så skulle jag säga att du har blivit straffad för något. Tyvärr så är det svårt att säga varför.

berneboy 2008-02-10 16:26

Jag frågade en representant för Google vid en föreläsning om det fanns någon gräns gällande CTR för när man kan känna sig lugn. Svaret jag fick var att 2% CTR eller mer inte leder till något straff.

Sedan kan man ju bli straffad för att annonsen inte är tillräckligt relevant (innehåller sökordet till exempel) eller att målsidans innehåll inte heller är tillräckligt relevant...

henning 2008-02-11 09:47

Citat:

Ursprungligen postat av berneboy
Det är när CTR på annonsen blir för låg och när målsidans kvalitet blir för låg som klickpriset sticker iväg. Så om du annonserar på allt för generella sökord är det ofta mycket med kostnadseffektivt att bryta upp dem i ett flertal, mer relvanta fraser.

CTR-en ser jag inte som vi har någor problem med då den ligger över 5% på många av orden

Citat:

Ursprungligen postat av berneboy
Istället för att annonsera på ordet 'skidor' kan det vara betyldigt billigare att köpa klick på fraser som 'skidor salomon', 'hyra skidor', 'skidor stockholm' osv..

Desstom ger allt som oftast klick på dessa ord en bättre konverteringsgrad i jämförelse med de generella orden.

Många av våra vanligare ord är redan i dagsläget kombinationsord, men i detta fallet är det förhållandevis ovanliga ord som vi pratar om. Många av dom så får man inte upp några andra annonser på ifall man söker på dom själv.

/H.

henning 2008-02-11 09:49

Citat:

Originally posted by Gustav@Feb 9 2008, 21:40
En ctr på 5 % är helt ok och borde inte leda till "straff". Kan du inte ge lite exempel på ord där du är tvungen att betala överpris henning? På rak arm så skulle jag säga att du har blivit straffad för något. Tyvärr så är det svårt att säga varför.
Jag PM-ar över ett exempel-ord eftersom jag inte vill ha några click-race på dessa... :D

/H.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson