Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hjälp om FSO

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-06-26, 12:18 #11
Scramble Scramble är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Nykomling

Går det att sammanfläta fso createFolder med en upload av images styrt av ett "record" ur databasen?
O mappnamnet skapas dynamiskt genom att man skriver in det i en textruta på samma sida där man browsar upp bilderna för upladdnig till mappen.

förstod du hahah!

//
Scramble
Scramble är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-26, 13:23 #12
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Roberts avatar

Ok, ett litet flöde:

1) Användaren skriver in sitt data, typ personuppgifter och registreringsnummer på fordonet --> Submit

2) Användardatat läggs in i en databas. Skapa mappen med CreateFolder via FSO.

3) Ladda upp en bild (får göras endera via en komponent som finns att köpa eller gratis). Uppladdningen görs endera i steg 1 eller vid senare skede, huvudsaken är att sidan "vet" vem som laddar upp bilden (så att sidan kan lägga den i rätt folder). Du kan även passa på att döpa om den bild som personen laddar upp till registreringsnummret, tex "abc123_1.jpg" (du behöver kanske ingen folder om du gör så)

4) Thumbnails kan du fixa "on-the-fly" när bilderna skall visas som thumbnails (eller spara ner dom som thumbnails när bilduppladdningen görs), beroende på vad du tycker känns bäst (performance?). Thumbnails måste göras via komponent.

När någon sedan surfar fram personens annons så ska det visas bilder ifrån annonsens folder, dvs foldern med regnummret. Snurra då igenom foldern och visa alla bilder som ligger där (om du har tillåtit användaren att ladda upp fler bilder vill säga), eller visa bara 1 bild. Du kan ju döpa bilderna till "[regnummer]_thumbnail.jpg" eller dylikt, beror på hur du vill lösa det hela.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-26, 14:34 #13
Nykomling

Nykomling

Just nu väntar jag på svar från mitt webbhotell.

Jag är klar med allt ang databasen och login så ingen kan komma åt admin sidorna.
(Det ända är att göra FSO sökvägarna dynamiska.) Hur nu det går till haha...

Jag har fått ihop skapandet av en mapp på min egna server men kommer bara åt att göra det precis under c:\"mappen" försöker jag skapa en ny mapp med annan sökväg typ c:\"befintligmapp"\NyMapp så blir det fel medelande ang. "path",,,,,,,,

Jag har en sida för in data, en sida för modifiering av befintliga objekt i databasen och en för radera .
Det som kommer efter "lägg in objekt(bilarnas data)" är möjligheten att ladda upp bilder uppladningen är färdig.

Kanske skall göra en dynamisk dropDown list som hämtar regnummert från databasen.??

Fan fan fan.........
Förstår inte sammanhanget i fso ser lätt ut men massa skaer som inte fungerar trots att det ser ut att fungera.

Det är inte lätt att vara nära utan att veta var lösningen ligger. var lättare när man bara använde statiska sidor haha.......
Scramble är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-26, 15:36 #14
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Om jag inte missminner mej så behöver man bara tillåta körning av scripts för den aktuella mappen där man ska skapa nya mappar.

Kan dock komma ihåg fel.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-26, 15:48 #15
Roberts avatar

Roberts avatar

Använd:

path = Request.ServerVariables("APPL_PHYSICAL_PATH")

för att få sökvägen till webrooten (bra när du flyttar din site till ett webhotell så slipper du ändra sökvägarna om du har hårdkodat dom). Kör helst inte så att dina asp-sidor försöker skapa/spara filer utanför webroten!
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-26, 16:43 #16
nallebjorn nallebjorn är inte uppkopplad
Nykomling

nallebjorn nallebjorn är inte uppkopplad
Nykomling

Ett sätt att "komma förbi" rättigheter med skapande av kataloger är att skapa samt ändra rättigheter på katlogen via ftp
(går bra och lätt att koda)
nallebjorn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017