Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Servrar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-05-01, 15:55 #11
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
HT fungerar på följande sätt:

I en vanlig processor så ställs instruktionerna i kö (och "i rad") för att exekveras internt av processorn. I processorn finns det en massa steg som utför olika typer av beräkningar. En instruktion som skall exekveras kanske bara behöver köras i steg #3 i processorn.
Typ:

Kö med instruktioner -> [#1: flytalsopertioner -> #2: heltalsoperationer -> #3: blablabla ]

Ovanstående var exempel, har inte koll på vad alla steg är för något.


Så till HT teknologin då:
I en HT processor så kan det skapas 2 köer då stegen i processorn delas upp på de båda köerna.
Exempel:

Kö #1 med instruktioner -> [#1: flytalsopertioner -> #3: blablabla ]
Kö #2 med instruktioner -> [#2: heltalsoperationer -> #4: heltalsoperationer -> #5: blablabla ]


Detta innebär att processorn kan köra 2 simultana instruktioner förutsatt att de är av olika typ. Tex att köra 2 st renderingsprogram som överlag använder flyttalsoperationer skulle köras i samma kö (för det mesta).
Däremot så kan man tex kopiera 1 fil samtidigt som man renderar en bild i ett 3d program.

Så HT är för hemmamarknaden, ja. Man kanske kan se några prestandaskillnader på en server men det beror som sagt på vilka typer av program som körs samtidigt...

En äkta dual processor maskin överglänser givetvis en HT processor då du dedikerat kan köra tex SQL server på processor 1 och en IIS server på processor 2.

/edit: stavfel
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-01, 17:37 #12
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Celeron, P4, AMD, Xeon , beror helt på vad man räknat med för belastning.

Vill man klämma in så mycket som möjligt på en enda server, självklart, köp ett moderkort som klarar 4 x XEON.
Vill du sprida och inte belasta en maskin så mycket så fungerar HT alldeles utmärkt, finns ingen anledning att använda Xeon då.
Som tjänsteleverantör är det riktigt dumt att köra så mycket som möjligt på en maskin, då man riskerar att få pluggar och nersegat när enstaka stora operationer tar tid.

Personligen har jag ett par dual-xeon och testar även AMD´s nya 64 , har däremot inte sett att dessa klarar saken bättre än HT, men dessa har overkill just av den anledning att dom aldrig får bli sega eller overloada.

Vår äldsta windowsmaskin kör med tyan tiger moderkort och 2 x amd mp2000+, strulat rätt mycket, men tyan har inte direkt haft bra produkter just vid 2001 då den införskaffades heller.

Men om ni har tänkt köra endast en maskin, som hanterar allt, web, mail, sql o.s.v.. så är xeon gott val, hellre 2gb än 1gb om du som jag skrev innan ska köra allt på samma maskin.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-01, 17:39 #13
Peters avatar
Peter Peter är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 96
Peter Peter är inte uppkopplad
Medlem
Peters avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 96
Tack Decibel för ditt svar! Intressant läsning! Låter som vi har överdimensionerat lite, men å andra sidan så skadar det nog inte då man har lite att växa i. Till specifikationen vi tittat på som supreme skrev, kan tilläggas att vi inledningsvis räknar med 10000 träffar per dag med en del tunga databasförfrågningar..
Nu blir det till att leta co-location plats..

Edit: hann få ett nytt svar under tiden jag skrev detta.. tillägger att "allt" inte kommer skötas på en maskin, sql+web ligger dock på samma..

//Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-01, 17:52 #14
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Decibel verkar inte ha läst mitt inlägg alls... B)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-01, 20:32 #15
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Citat:
Originally posted by desdecado@May 1 2004, 14:52
Decibel verkar inte ha läst mitt inlägg alls... B)
Givetvis läste jag ditt inlägg, och du har helt rätt att två fysiska är bättre om man nu har behov av den hanteringen och belastningen, vilket jag inte har då jag sprider belastning, såsom topicen handlade om från början med erfarenhet.
Jag har dock svårt att tro att man har behov av xeon om man ska köra egen tjänst, möjligen i förebyggande syfte att slippa uppgradera, har man däremot webbhotelltjänst så är xeon självklart val då belastningen rent logiskt är större.

Läste ditt inlägg två gånger till, men hajjar ännu inte vad du ansåg jag missat :blink:
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-01, 21:49 #16
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Originally posted by lunne82@May 1 2004, 08:49
Men hur är det med stabiliteten? Vet av egen erfarenhet att dual-brädor till AMD inte har varit de bästa, hur är det nu?
Jag sitter nu vid en två år gammal dual AMD (2st MP 1900+, 512 mb) och den går bäst under Linux, XP gillade den inte alls. Men med det i bakfickan skulle jag nog inte köra den som server...
Jo, men eftersom jag "programmerar" websidor i PHP och PHP fungerar bäst under LAMP-konfigurationen (Linux/Apache/MySQL/PHP) så har jag _INGA_ problem med mina servers.

Är uppe och traskar i 98dagars uptime nu och den fortsätter att stiga.
Utan problem med "burken" på något sätt.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-01, 22:47 #17
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Pingasus:
Citat:
Skillnaden mellan just intels Xeon cpuer och en vanlig p4 som jag själv har testat då. Om man extraherar 4 filer på cirka 1gb styck på en vanlig p4 så segar det ihop totalt. Den klarar inte riktigt av att ta hand om många olika uppgifter
Du har varken berättat vad du kör får hårdvara eller mjukvara. Jag antar att det är en Pentium 4 HT (Northwood med en FSB på 800MHz) och en Pentium 4 Xeon du jämfört, men är det HT på Xeon-CPU:n också? Och eftersom du ger så lite information antar jag också att det är Windows du kör (inget illa menat, men det är typiskt Windows-anvädnare att inte ge all info). Nu fungerar det så här att om operativsystemet bara generellt är gjort för fler CPU:er men inte speciellt optimerat för HT kan det ge mycket sämre prestanda i vissa fall. Ex. på hur det kan gå om OS-kärnan inte är optimerad för HT:
Man kör en process i 20% CPU-load och sen startar en benchmark-process som ger järnet. Eftersom OS:et ser CPU:n som två separata kör den 20%-processen i ena och benchmark-processen i den andra. OS:et tror att den gjort ett bra jobb, MEN eftersom det egentligen bara är en CPU-kärna och bara ett cache-minne i CPU:n kommer det bli ett bråk mellan de båda processerna. Så fort den ena lagt in sitt data i cache-minnet kommer den andra processen köra över det datat då den läser in sin data. Processerna kommer alltså sinka varandra. Har man t.ex Linux 2.6 så är det dock inget problem längre för den är gjort med fullt stöd för virtuella CPU:er.

Värt att nämna är att nya Prescott har en mer effektiv HT. Bra artiklar finns att läsa på t.ex. www.linuxhardware.org/com samt www.2cpu.com. Föredrar alltid att läsa om hårdwara på linux-siter. Dom är generellt sett mycket bättre än t.ex. Tomshardware.com som bara hanldar om Windows.


Pingasus igen:
Citat:
Jo det är ju sant. Men HT är ju gjort för hemma användare. Och om man ska ha en som står som server så är ju xeon ett mycket bättre val. Vilket fall en vanlig p4 utan ht är ju inget att rekomendera.
Största marknaden är ju privatpersoner om det är så du resonerar, men det är främst i server-miljö man drar nytta av att kunna köra fler trådar samtidigt. Att HT är gjort för nån speciell marknad låter därför inte riktigt i mina öron. Men det låter väldigt troligt det desdecado säger att man inte tjänar så mycket om man kör två trådar som båda kör ungefär samma instruktioner hela tiden. Serverprogramvara använder ju mest grundläggande i386-instruktioner eftersom det är mest när man kör grafiska grejer då man börjar utnyttja MMX, SSE, SSE2 osv. Men kollar man på serverprogramvara-tester så kan man få ändå ett jäkla skjut om man aktiverar HT på i sin burk. Åter igen, mer info och tester finns på t.ex. www.linuxhardware.org/com samt www.2cpu.com.


MaStEr_Pr:
Citat:
Ta en snabb koll på det hela. P4 HT simulerar en processor i sig. Enligt M$ så skall Home Edition vara för hemanvändare.
Home Edition i sig stödjer enbart 1 (EN) processor i systemet." "Har man en P4 HT prolle och M$ XP Home Edition så har man knappast någon nytta utav HT.
Det är sant det du säger att MS XP Home endast klarar en CPU, MEN XP Home klarar visst att köra HT.


Supreme:
Citat:
2st P4 2.8Ghz Xeon processorer <- Kanske bara en till att börja med, men vi ska ha webserver och databas på samma burk.
1 Gig ram <-Kanske 2 gig vad tror ni?
2st 15000rpm 36GB Scsi diskar <- dessa ska vi köara med raid 1 så att vi överlever en krasch
Dubbla 2.8GHz Xeon är jäkligt kraftigt. Det låter som om 1GB minne kommer vara i minsta laget om ni vill utnyttja CPU:erna. Lita inte för mycket på mig bara för jag har väldigt lite erfarenhet av det här. Funderat på att satsa på flera billigare diskar istället? Att dela upp datat på flera diskar kan ju ge massor med prestanda. Kanske lägga swap-partitionen som första partition (där det går som snabbast) på den andra array:en t.ex. Databas-partitionen kan ju var bra att ha i mitten av disken också för att minimera söktider. Bara lite idéer.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-02, 02:08 #18
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Originally posted by priority@May 1 2004, 14:39
Tack Decibel för ditt svar! Intressant läsning! Låter som vi har överdimensionerat lite, men å andra sidan så skadar det nog inte då man har lite att växa i. Till specifikationen vi tittat på som supreme skrev, kan tilläggas att vi inledningsvis räknar med 10000 träffar per dag med en del tunga databasförfrågningar..
Nu blir det till att leta co-location plats..

Edit: hann få ett nytt svar under tiden jag skrev detta.. tillägger att "allt" inte kommer skötas på en maskin, sql+web ligger dock på samma..

//Peter
10.000 träffar borde er burk klara av på under en minut. Menar du kanske 10.000 surfande besökare per dag? Det är nog jordnötter för er burk ändå (beror ju iofs på vad du menar med "en del tunga databasförfrågningar"). Ett stort internet-community jag känner till har normalt 10.000 inloggade samtidigt när det är som värst. Deras databasserver som är en dubbel Xeon på 2,8GHz med 2GB minne behöver inte anstänga sig så mycket. Dock kör dom webbservern på separat burk (2,6GHz Pentium4 HT, 2GB minne) som har jobb så det räcker och blir över. Det säger en hel del tycker åtminstonde jag.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-03, 12:46 #19
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
Jag skulle rekommendera rejält med minne - gärna 2GB om du har råd. Att slå på querycache etc i MySQL gör stor skillnad.

Vi kör bara Xeonburkar - oftast dubbelpluggar och SCSI-diskar.

Om några dagar kommer vår feting: en Apple Xserve dual G5 med 750GB lagring. Återkommer efter test
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-03, 19:40 #20
Edvard Edvard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 62
Edvard Edvard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 62
Efter att ha läst alla svar så har vi kommit fram till att det är något overkill att ha 2st Xeon processorer så vi är överens om att vi ska börja med en processor till att börja med. Men vi har delade meningar om hur vi ska göra om det behövs mer resurser, jag vill satsa på en rack-server som har stöd för dual men alltså bara ha en Xeon i från början, medans priority vill köra på en rack-server med bara en processor och sedan köpa en till. Vilket tycker ni är vettigast?

Sen har vi försökt hitta ett rack som stödjer dual vanlig P4:a men har inte lyckats hitta något, finns detta?

Vi börjar nog med 1gig i ram och bygger ut detta såfort vi ser att det behövs.

Kullervo
Citat:
10.000 träffar borde er burk klara av på under en minut. Menar du kanske 10.000 surfande besökare per dag?
Nej vi räknar med att få 10.000 sidvisningar om dagen till att börja med, alltså kanske 1000 - 2000 unika besökare per dag. Ämnet på sidan är av den typen att vi antagligen kommer att få 75% av dessa besökare på kanske 2-3 timmar om dagen.

Citat:
Det är nog jordnötter för er burk ändå (beror ju iofs på vad du menar med "en del tunga databasförfrågningar")
Det innebär att vissa av besökarna(2-3 st till att börja med) kommer att ha rättigheter att plocka fram ungefär 14 000 rader från databasen varje sådan rad kommer att kräva ungefär 3st joins med indexerade foreign-keys i en MySQL DB. Jag tror själv inte att detta blir så jobbigt för datorn men priority tycker att det verkar mycket.
(kan tillägas att de medlemmar som kan plocka fram 14.000 rader inte kommer att göra det mer än 1gng per dag, och när vi har 3st sådanna kan vi köpa ny server )

Tack för tipset med partioneringen också!

bjornstrom
Tack för tipset med querycache, men som sagt vi kör nog med 1gig minne till att börja med.
Och nä vi är inte ett dugg avundsjuka på din nya server
Edvard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017