Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Servrar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-05-03, 21:54 #21
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by Supreme@May 3 2004, 16:40
bjornstrom
Tack för tipset med querycache, men som sagt vi kör nog med 1gig minne till att börja med.
Och nä vi är inte ett dugg avundsjuka på din nya server
Eftersom det handlar om få krävande databasförfrågningar antar jag att querycache inte gör sig någon markant nytta. Det är väl främst (eller kanske t.om endast) när man frågar samma frågor ofta som querycache kan returnera ett cache:at resultat?
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-03, 23:39 #22
Edvard Edvard är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem

Citat:
Eftersom det handlar om få krävande databasförfrågningar antar jag att querycache inte gör sig någon markant nytta. Det är väl främst (eller kanske t.om endast) när man frågar samma frågor ofta som querycache kan returnera ett cache:at resultat?
Jag tror faktiskt att det endast är dessa frågor som vi kommer att ha nytta av querycache nu när jag tänker efter, men eftersom dom körs så sällan så lär det inte innebära någon direkt vinst.

Anledningen till att vi inte lär tjäna något på de andra förfrågningarna är för att det som ska visas ska kombineras med varje användares inställningar.

Hittade lite intresant info på mysql.com
Citat:
Some performance data for the query cache follow. These results were generated by running the MySQL benchmark suite on a Linux Alpha 2 x 500MHz with 2GB RAM and a 64MB query cache.

* If all of the queries you're performing are simple (such as selecting a row from a table with one row), but still differ so that the queries cannot be cached, the overhead for having the query cache active is 13%. This could be regarded as the worst case scenario. In real life, queries tend to be much more complicated, so the overhead is normally significantly lower.

* Searches for a single row in a single-row table are 238% faster with the query cache than without it. This can be regarded as close to the minimum speedup to be expected for a query that is cached.
dev.mysql.com/doc/mysql/en/Query_Cache.html
Edvard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-04, 00:48 #23
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Våra vB forum flyger fram sedan vi slog på QueryCache i MySQL 4.0.18. Kör med 64MB cache.

(vi kör så på en server av tre just nu - kör fortfarande 3.23.59 på dom andra)
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-04, 00:55 #24
Medlem

Medlem

bjornstrom
Tackar så mycket för infon, vi har funderat en del till och kommit fram till att en stor del av användarna kommer inte att vara medlemmar och då kommer querycache att hjälp oss

Så det kommer att aktiveras, iaf för utvärdering!
Edvard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-04, 10:59 #25
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Den burken som Xeonerna satt i är en Dubbla Xeon P2 450 med cirka 1gb ram pc 133 och det är 100mhz buss på dom cpuerna. Och maskinen som jag sitter på är en "vanlig" p4 2.4ghz. med 512 i ram. 533 mhz bussen.
Det sitter scsi i båda burkarna ultra 160 och raid 1. Så det var en fair test enligt mig.

Kör Win 2003 på båda maskinerna

Men hade jag köpt en webserver nu. Så hade jag köpt en burk ifrån dell. Med 1Gb Ram och 1 xeon cpu. Men sen när det går bättre och man behöver mer power så är det ju bara köpa en till och trycka i.

Tillexempel Dell Power Edge 2650. Det finns plats för 4st scsi diskar. Det är Renudanta nätagg.
Tommy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017