Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hemvärnet etc..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-02, 19:45 #11
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar

Reg.datum: Dec 2004
Sorglig historia det där.
Tur i alla fall att skolorna är stängda... annars kanske vi hade fått se skottlossning alá America.
Tur även för kvinnan som kom lindrigt undan.
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-02, 20:44 #12
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag var och campade med min familj... och där hade vi en galning till, så vi hade polisjakt oxå.

Pistolman på Almö camping
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-02, 20:58 #13
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Sverige blir bara sjukare och sjukare
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-02, 21:07 #14
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Medlem

Citat:
Originally posted by daniel_@Jul 2 2006, 18:24
Eftersom man aldrig kompromissar om människoliv så är väl inte kostnadsfrågan det väsentliga. Antingen har man ett stabilt hemvärn utan dårar eller inget alls. Man kan inte resonera som så att det är smällar man får ta. Inte hade någon blivit glad om det var din syster som blev skjuten i benet eller din bror som gjorde självmord.
Nä men nånstans måste ju pengarna komma ifrån eller hur? Med tanke på hur de skär ner redan så lär det ju inte hända utan att pengarna tas någonstans ifrån.
ArreliuS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-02, 21:15 #15
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Originally posted by ArreliuS@Jul 2 2006, 21:07

Nä men nånstans måste ju pengarna komma ifrån eller hur? Med tanke på hur de skär ner redan så lär det ju inte hända utan att pengarna tas någonstans ifrån.
Självfallet blir det så, och då är det bantning av hemvärnet.
Men jag tror i vilket fall inte det kommer bli en hållbar lösning. Händelsen kommer skapa en debatt kring huruvida hemvärnssoldater ska få rätten att ha vapnet i privat ägo eller inte.

Det är inte första gången hemvärnets vapen är med vid kriminella handlingar och säkerligen inte den sista, om vapnen stannar hemma.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-02, 21:28 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Folk blir dödade hela tiden av olika vapen, är skit samma vems eller vilket vapen. Lär gissa att personen även kunnde köpa ett vapen utan problem om han velat det.

Om man räknar antal i hemvärnet som har vapen mot hur stor % det händer att något händer just med deras vapen så är det rätt liten %.

Och självklart kan man inte ha kolla på alla personer som har vapen hemma, det fungerar inte för ingen skulle vilja betala något sådant.

Fast Sverige är så sätt lungt i, andra länder spränger dom varandra mer än vad dom äter eller har många självmordsbombare.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-02, 23:07 #17
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by daniel_@Jul 2 2006, 21:15
Självfallet blir det så, och då är det bantning av hemvärnet.
Men jag tror i vilket fall inte det kommer bli en hållbar lösning. Händelsen kommer skapa en debatt kring huruvida hemvärnssoldater ska få rätten att ha vapnet i privat ägo eller inte.
Det är inte första gången hemvärnets vapen är med vid kriminella handlingar och säkerligen inte den sista, om vapnen stannar hemma.
Den debatten har redan drivits många ggr tidigare och har burit frukt då hemvärnet jobbar för att alla vapen ska centralförvaras. Dock så skjuter man sig lite i foten med regelbverket då det måste finnas beväpnade skyddsvakter på plats när man öppnar kasunerna. Och om ingen har vapen hemma vem ska då vara skyddsvakt?

Men som jag skrev tidigare i tråden så arbetas det med att få bort vapnen från hemmen. Och som det sagts tidigare så är antalet incidenter med hemvärnsvapen försvinnande liten jämnfört med t.ex. jaktvapen. AK4rna är inte attraktiva längre och om hemvärnsmannen gjort det han är skyldig att göra när han inte brukar sitt vapen dvs låsa det med vapenlås så är vapnet obrukbart utan nyckel. (Har man otur så skiter det sig även om man har nyckel :P)
Oläst 2006-07-02, 23:39 #18
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Paragraf 7-undersökning? Hehehe, jo det skulle se ut det, en sådan tar uppemot tre veckor... Då har vi råd med 1000 hemvärnsmän som alla befunnits så pass mentalt friska att de kan få fängelse om de begår brott, väldigt nyttigt att ha som underlag...

Det är åter igen väsentligt mycket fler andra vapen inblandade i brott än de som kommer från HV.

Ammunition har alla hemvärnsmän hemma, men inte mer än 80 patroner omjag inte minns fel, det skall räcka för att de skall kunna lösa inledande uppgifter och ta sig till samlingsplatser där de skall kunna få med utrustning.

Det är dessutom väldigt enkelt att få tag på ammunition, ruskigt mycket enklare än vapnen i sig. Det behövs till exempel bara en kompis i försvaret (!) eller en som håller på med jakt för att få tag på rätt typ av ammunition. 7,62 och 308 Winchester är väl samma ammuniton om jag inte missminner mig, de kostar dessutom väldigt lite...

Hemvärnsmannen kan dessutom säkerligen ha myglat undan ett par askar vid någon övning... För övrigt tyckte jag mig läsa att man trodde han avfyrat 50 patroner, men jag kan ha läst fel, poch det var inte mycket i mina ögon (med tanke på att man skrev att det var ett mindre krig).
Oläst 2006-07-02, 23:43 #19
Supermoderator

Supermoderator

Undrar vad du grundar det på att AK4r inte är attraktiva längre...? Inte för att vapen brukar uppfattas som attraktiva i min värld, men ändå...

Det är ett högst dugligt vapen som fungerar i de allra flesta upptänkliga stridssituationer (och andra där man kan tänkas behöva vapen, typ vansinnesdåd, bankrån, jakt... Tja...).
Oläst 2006-07-02, 23:58 #20
Medlem

Medlem

Klumpigt av mig att inte nämna att detta baserar jag på det jag fått höra av de som varit aktiva längre än mig i hv och som jag anser ha koll på läget. But here it goes.

Inte attraktiva i den bemärkelsen att arbetet som måste läggas ner för att få tag i ett dugligt vapen. Då är det lättare att få tag i andra vapen där man inte behöver lägga ner lika mycket energi. Dvs. leta upp en hemvärnsman som har vapnet i hemmet, göra inbrott i hemmet och leta upp det isärplockade vapnet som _ska_ vara utspritt i hemmet, plocka bort vapenlåset som är ytterst känsligt, så pass känsligt att det kan utlösas även när rätt person ska stoppa i nyckeln och låsa upp. (Detta låset ska enligt vissa ska vara omöjligt, jag har inte försökt iaf)

Det är med detta jag menar attraktivt. Visst är ak4an ett högst dugligt vapen men som sagt, man måste göra en hel del för att få tag i ett fungerande såvida man inte bara knattar fram till en hvman under övening och snor det.

Sen angående ammon så har jag för mig att de dragit tillbaka så att det inte ska finnas ammo i hemmen. dock ej säker på detta så det för man ta med lite socker.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017