FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sorglig historia det där.
Tur i alla fall att skolorna är stängda... annars kanske vi hade fått se skottlossning alá America. Tur även för kvinnan som kom lindrigt undan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag var och campade med min familj... och där hade vi en galning till, så vi hade polisjakt oxå.
Pistolman på Almö camping |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sverige blir bara sjukare och sjukare
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men jag tror i vilket fall inte det kommer bli en hållbar lösning. Händelsen kommer skapa en debatt kring huruvida hemvärnssoldater ska få rätten att ha vapnet i privat ägo eller inte. Det är inte första gången hemvärnets vapen är med vid kriminella handlingar och säkerligen inte den sista, om vapnen stannar hemma. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Folk blir dödade hela tiden av olika vapen, är skit samma vems eller vilket vapen. Lär gissa att personen även kunnde köpa ett vapen utan problem om han velat det.
Om man räknar antal i hemvärnet som har vapen mot hur stor % det händer att något händer just med deras vapen så är det rätt liten %. Och självklart kan man inte ha kolla på alla personer som har vapen hemma, det fungerar inte för ingen skulle vilja betala något sådant. Fast Sverige är så sätt lungt i, andra länder spränger dom varandra mer än vad dom äter eller har många självmordsbombare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men som jag skrev tidigare i tråden så arbetas det med att få bort vapnen från hemmen. Och som det sagts tidigare så är antalet incidenter med hemvärnsvapen försvinnande liten jämnfört med t.ex. jaktvapen. AK4 ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Paragraf 7-undersökning? Hehehe, jo det skulle se ut det, en sådan tar uppemot tre veckor... Då har vi råd med 1000 hemvärnsmän som alla befunnits så pass mentalt friska att de kan få fängelse om de begår brott, väldigt nyttigt att ha som underlag...
Det är åter igen väsentligt mycket fler andra vapen inblandade i brott än de som kommer från HV. Ammunition har alla hemvärnsmän hemma, men inte mer än 80 patroner omjag inte minns fel, det skall räcka för att de skall kunna lösa inledande uppgifter och ta sig till samlingsplatser där de skall kunna få med utrustning. Det är dessutom väldigt enkelt att få tag på ammunition, ruskigt mycket enklare än vapnen i sig. Det behövs till exempel bara en kompis i försvaret (!) eller en som håller på med jakt för att få tag på rätt typ av ammunition. 7,62 och 308 Winchester är väl samma ammuniton om jag inte missminner mig, de kostar dessutom väldigt lite... Hemvärnsmannen kan dessutom säkerligen ha myglat undan ett par askar vid någon övning... För övrigt tyckte jag mig läsa att man trodde han avfyrat 50 patroner, men jag kan ha läst fel, poch det var inte mycket i mina ögon (med tanke på att man skrev att det var ett mindre krig).
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Undrar vad du grundar det på att AK4
![]() Det är ett högst dugligt vapen som fungerar i de allra flesta upptänkliga stridssituationer (och andra där man kan tänkas behöva vapen, typ vansinnesdåd, bankrån, jakt... Tja...).
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Klumpigt av mig att inte nämna att detta baserar jag på det jag fått höra av de som varit aktiva längre än mig i hv och som jag anser ha koll på läget. But here it goes.
Inte attraktiva i den bemärkelsen att arbetet som måste läggas ner för att få tag i ett dugligt vapen. Då är det lättare att få tag i andra vapen där man inte behöver lägga ner lika mycket energi. Dvs. leta upp en hemvärnsman som har vapnet i hemmet, göra inbrott i hemmet och leta upp det isärplockade vapnet som _ska_ vara utspritt i hemmet, plocka bort vapenlåset som är ytterst känsligt, så pass känsligt att det kan utlösas även när rätt person ska stoppa i nyckeln och låsa upp. (Detta låset ska enligt vissa ska vara omöjligt, jag har inte försökt iaf) ![]() Det är med detta jag menar attraktivt. Visst är ak4an ett högst dugligt vapen men som sagt, man måste göra en hel del för att få tag i ett fungerande såvida man inte bara knattar fram till en hvman under övening och snor det. Sen angående ammon så har jag för mig att de dragit tillbaka så att det inte ska finnas ammo i hemmen. dock ej säker på detta så det för man ta med lite socker. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|