![]() |
Skottlossningen som det står om idag på aftonbladet.se inträffade 300 meter från min lägenhet...
Vaknade 05:30 (på en SÖNDAG) ;) av att polishelikoptern flög över en skogsdunge 50 meter från huset gick knappt att höra sina egna tankar.... Med all respekt för ev. hemvärnets verksamhet samt hemvärnsmän både här och utanför forumet så ställer jag mig ÄNDÅ den kritiska frågan... MÅSTE hemvärnsfolk ha tillgång till mer eller mindre skjutklara automatvapen hemma?!? Täby Centrum här borta är sveriges största och mest välbesökta så man kan ju undra vad som hade hänt om han varit där med sitt vapen 12 timmar senare. |
|
Det är väl lite synd att själva hemvärnet får ta en smäll men det kommer väl visa sig att det var ett hemvärnsvapen som användes och därför bör nyttan i att ha tillgång till vapen genom hemvärnet ifrågasättas.
Rent ironiskt stod det följande på den senaste löpsedeln till Täby allehanda (en fristående lokaltidning som jag förstått det hela) "Hemvärnet skyddar Täby" ..........No further comment :P |
Antingen har man ett försvar och ser till att det fungerar, eller så har man inget. Hemvärnet är det enda försvar som finns avseende kuppberedskap och självklart skall de ha vapen hemma.
Det dödas och skadas betydligt fler med jaktvapen och vapen från olika inbrott än vapen från hemvärnet. Händelsen är förstås tragisk, men det är ungefär som när det vrålades att JAS-projektet skulle läggas ned efter ett par krascher... Shit happens, men man kan ju försöka minimera mängden shit förstås... Sverige har mest skjutvapen i relation till sin befolkning i hela västeuropa och det är inte hemvärnsvapen utan jaktvapen, sportskyttevapen och insmugglade vapen från öst. |
Citat:
|
Citat:
|
Hemvärnet håller på att arbeta så att vapnen inte ska vara kvar i svenska hem längre, antagligen för att undvika sådana här saker och annat tråkigt ska ske i framtiden.
Om man ser vid sidan om att oskyldiga skadades och att en person dog så är det tråkigt att hemvärnet återigen kommer att ifrågasättas. har varit allt för många incidenter med hemvärnsmän och vapen =( |
Jag citerar artikeln från aftonbladet
"Hur han kommit över ammunition till vapnet är ännu oklart." Således får/har inte hemvärnssoldater ammunition i privat ägo. Därför är det inte lika häpnadsväckande eftersom det är ungefär lika svårt att skaffa ammunition som ett skjutvapen. Det man kan ifrågasätta är däremot hemvärnets agerande gentemot 21-åringen som uteblivit från flera övningar, med dåliga bortförklaringar. Man kanske bör lägga in en paragraf 7 undersökning vid intagning till hemvärnet för att undvika psykiskt instabila människor. |
vem skulle betala för en sådan undersökning?
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson