Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

ACME har nya kriterier för kreditgivning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-21, 22:01 #11
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
för oss som belånar kan det vara intressant att veta att dom också har sänkt kreditgränsen till 4500kr + moms (eller något liknande).

Det sjuka med ACME är att dom ALDRIG informerar om vilka förändringar som görs. Det går heller inte att kolla hur många som nekas köp genom Acme (vilket t ex Kreditor gör). Samma sak när det tjänster ligger nere.. det enda sättet att förkomma sina kunder är att konstant ligga och göra testordrar (vilket naturligtvis inte är ett alternativ).
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-22, 01:11 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Min poäng var att samtliga beställningar borde kunna hanteras på ett och samma sätt. Ett företag som Acme borde kunna sätta upp kriterier i samarbete med er för vilka som får handla mot faktura. Alla dessa kunder får handla mot faktura. Den andel som Acme bedömmer kreditvärdiga köps av Acme, resterande fakturor står ni själva för hela risken med.

Borde vara enkelt att automatisera...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-22, 01:36 #13
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Aidex@Jun 16 2006, 12:56
Är det någon annan här som använder ACME och som har märkt att antalet beställningar mot faktura har minskat drastiskt?

De har uppdaterat sitt system för medgivande av kredit. Nu räcker det inte längre med att man inte har några betalningsanmärkningar, utan bedömningen görs även utifrån inkomst och ett flertal kriterier som för mig (och ACME´s support) är okända.

När jag testade tio av mina gamla kunder så gick enbart två igenom. Då testade jag tio kunder som tidigare klarat kreditkontrollen och som sedan även betalade sina fakturor.

Nu får jag mail dagligen från kunder som antingen klagar på att vår webbshop är ”trasig”, eftersom de inte kan beställa mot faktura. Eller så undrar de varför de inte kan få kredit när de har välordnad ekonomi.

Det hela innebär utebliven försäljning och dålig PR för oss. Är kunden yrkesverksam och utan betalningsanmärkningar så är det ganska förolämpande att få beskedet ”Kredit kunde ej medges”. Särskilt om det är frågan om en beställning på 200 kr.

Har ni andra som använder ACME märkt av samma fenomen som jag?
Jag har blivit nekad kredit någongång med förklaring "för många kreditupplysningar". Det var det löjligaste jag hört.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-22, 12:23 #14
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by jonny@Jun 22 2006, 01:11
Den andel som Acme bedömmer kreditvärdiga köps av Acme, resterande fakturor står ni själva för hela risken med.
Och vad har man då vunnit på det hela? Anledningen till att man köper tjänsten är ju att man inte vill ta risken själv. Vill sedan inte kreditbolaget ta risken, varför skulle jag då vilja det?
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-22, 14:34 #15
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Det visade sig att "en parameter låg fel", vilket påverkade vissa kunder. Blir till att kontakta dessa kunder nu och försöka få dom att testa igen. För övrigt så har dom ändrat sin kreditpolicy som nekar fler kunder, vad som är ändrat är hemligt. Börjar bli ganska missnöjd...
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-22, 15:14 #16
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Lindahl
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Den andel som Acme bedömmer kreditvärdiga köps av Acme, resterande fakturor står ni själva för hela risken med.
Och vad har man då vunnit på det hela? Anledningen till att man köper tjänsten är ju att man inte vill ta risken själv. Vill sedan inte kreditbolaget ta risken, varför skulle jag då vilja det?
Lite större risk, men ökad försäljning. Låter som en vinst i de allra flesta fall i mina öron.
Oläst 2006-06-22, 18:11 #17
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
ACME är ett stort skämt. Informerar inte kunderna om någonting, talar inte om vilka alternativ till tjänster man kan köpa av dem och svarar dåligt på support.

Vi skall byta till något annat, det går inte att driva en seriös verksamhet tillsammans med dem.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-22, 18:13 #18
Supermoderator

Supermoderator

Det konstaterade jag redan 2004 när jag försökte anlita dem för inkasso.
Oläst 2006-06-22, 20:05 #19
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Citat:
Originally posted by -Lindahl@Jun 22 2006, 12:23
Citat:

Lite större risk, men ökad försäljning. Låter som en vinst i de allra flesta fall i mina öron.
Fast i så fall skulle det ju bli en ännu större vinst att själv ta risken på de "riskfria" kunderna, och så slipper man kreditbolagen över huvud taget. Smart! Eller?

Hänger allvarligt talat inte alls med om ditt resonemang, och det funkar absolut inte på de produkter som jag säljer. Andelen lycksökare är väldigt hög, och förlusten per beställning ibland femsiffrig.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-22, 22:52 #20
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Det beror väl på vilka kunder man vänder sig till... Inte särskilt svåra förluster på något enstaka förlorat webhotelle eller domän. Säljer man desutom med inriktning mot företag är riskerna ännu mindre...

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017