FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Intressant diskussion, jag har själv ställt mig denna fråga.
Jag tycker det är smått skrämmande vad lite man faktiskt får med svenska webbhotell, jämfört med ex. ett amerikanskt (och då ett seriöst sådant). Jag kan förstå om vissa tycker det känns viktigt att ha sin support på svenska och ett svenskt telefonnummer att ringa till. Men utöver detta? Om det nu är så att placering i sökmotorer inte påverkas av valet av webbhetelleverantör, och skillnaderna i svarstider är knappt märkbara, så ser jag ingen anledning till varför jag skulle välja ett svenskt hotell före ett utländskt. Det kanske är något jag glömmer att ta med i beräkningarna? Skulle vara intressant att höra vad fler anser om detta. Vad det gäller detta med webbplatser på svenska ska ha .se domän så tycker jag att .nu i många fall (självklart passar det inte alla typer av webbplatser) kan fungera minst lika bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Detta sades november 2004 på en konferens i Gbg om detta ämne...
http://www.webmasternetwork.se/index...hl=google&s=wn |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns mängder med skillnader. Ett webbhotell försöker i möjligaste mån lägga all service utanför kontorstid. Med ett webbhotell i USA kan det innebära att viktiga arbeten utförs runt lunchtid i Sverige.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack Jonny, mycket intressant läsning! Jag antar att informationen är minst lika aktuell idag.
Jag tar med ett par citat från tråden för andra som är här och kanske har samma funderingar som jag: Citat:
Sedan måste jag erkänna att jag faktiskt instämmer helt med det som Robert skrev: Citat:
Hur som helst så tycker jag, efter att att ha läst ovan citat, att det faktiskt finns några självklara fördelar med en .se domän och ett server i Sverige. Men sedan är ju allt relativt. Efter att ha läst ovan citat, och lagt till lite sunt förnuft, har jag nu varje fall en klar bild av hur jag ska gå tillväga med min nästa sajt. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hmmmm enligt Google själva (Aaron D´Souza Software Engineer på Google) så spelar serverns placering ingen roll.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vi kan nog alla acceptera detta som en "skulle kunna påverka"-parameter.
Men det gör inte att det stämmer. Google analyserar text och vilka sidor som länkar till siten. Om det är svensk text och endast svenska länkar till siten så finns det egentligen ingen anledning att ta in hostinglandet som parameter. Det känns ganska generellt som att många i detta forumet tror att alla parametrar alltid spelar in, mer eller mindre. Men jag har märkt att det snarare är antingen-eller ibland. Problem uppstår då t.ex. när webmasters försöker "spamma lagom", i tron om att det finns en accepterad nivå för varje enskilt parameter. När det snarare är så att Google väger in helhetsbilden. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|