Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

fördelar med svensk hosting?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-04, 10:25 #11
Korak Korak är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2006
Nykomling

Intressant diskussion, jag har själv ställt mig denna fråga.

Jag tycker det är smått skrämmande vad lite man faktiskt får med svenska webbhotell, jämfört med ex. ett amerikanskt (och då ett seriöst sådant). Jag kan förstå om vissa tycker det känns viktigt att ha sin support på svenska och ett svenskt telefonnummer att ringa till. Men utöver detta?

Om det nu är så att placering i sökmotorer inte påverkas av valet av webbhetelleverantör, och skillnaderna i svarstider är knappt märkbara, så ser jag ingen anledning till varför jag skulle välja ett svenskt hotell före ett utländskt. Det kanske är något jag glömmer att ta med i beräkningarna? Skulle vara intressant att höra vad fler anser om detta.

Vad det gäller detta med webbplatser på svenska ska ha .se domän så tycker jag att .nu i många fall (självklart passar det inte alla typer av webbplatser) kan fungera minst lika bra.
Korak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-04, 11:12 #12
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Detta sades november 2004 på en konferens i Gbg om detta ämne...
http://www.webmasternetwork.se/index...hl=google&s=wn
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-04, 11:16 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det finns mängder med skillnader. Ett webbhotell försöker i möjligaste mån lägga all service utanför kontorstid. Med ett webbhotell i USA kan det innebära att viktiga arbeten utförs runt lunchtid i Sverige.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-04, 12:59 #14
Nykomling

Nykomling

Tack Jonny, mycket intressant läsning! Jag antar att informationen är minst lika aktuell idag.
Jag tar med ett par citat från tråden för andra som är här och kanske har samma funderingar som jag:
Citat:
Ursprungligen postat av Lime
...Barry Lloyd från Makemetop pratade om "Search Engine Marketing in Europe".

Intressant (tycker jag) var sökmotorernas trend mot lokalisering.

Alla sökmotorer framöver (kolla t ex MSN beta) strävar efter att bli mer lokala. Dels för att besökarna ska hitta mer relevanta träffar och (framför allt) så mångdubblas antal möjliga annonsplatser. Detta kommer samtidigt innebära att det blir svårare att optimisera sin sida beroende på målgrupp.

Fortsättning på temat lokalisering. Vissa sökmotorer exkluderar alla utom landets egen TLD vid lokal sökning. För er med en internationell marknad är domänen viktig att tänka på eftersom drygt 30% söker lokalt. Har man t ex en .com kan man exkluderas från 30% av sina potentiella besökare i England. Där får man med vissa sökmotorer på lokal sökning bara träffar med .uk. Detta gäller även andra länder och AdWords, men inte Overture.

En annan detalj angående sökplacering. En domän som hostas i ett annat land än domänen (eller rättare sagt, Google tolkar det som att den hostas utomlands) får sämre listplacering än om den skulle hostas i "rätt land". För topplacering gäller alltså lokal domän och lokal host.

Sedan måste jag erkänna att jag faktiskt instämmer helt med det som Robert skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Skulle bara vilja tillägga att .nu används med fördel till kampanjer.

Sen sitter vissa saker i hos oss som har varit surfare i måååånga år; tex att .com "kan alla registrera", .se "är seriösa" och att .nu "är hemanvändare".

Detta stämmer givetvis inte alls (speciellt inte nu när fler folk reggar domäner + att .se är fritt) men jag kan inte sluta att tänka ungefär som jag beskrev. Känns inte ens seriöst att ha tex en webbutik på .nu... <_<
@ jonny: Just detta med service tycker inte jag håller som argument faktiskt. Jag har ett par internationella webbplatser på både amerikanska och kanadensiska servrar, och jag har aldrig känt att detta drabbat mig annorlunda än på webbplatser jag har på svenska servrar. Jag förstår din tanke, och antar att vissa kanske haft otur med detta hos mindre seriösa leverantörer. Men saom sagt, för min del har det fungerat klockrent.

Hur som helst så tycker jag, efter att att ha läst ovan citat, att det faktiskt finns några självklara fördelar med en .se domän och ett server i Sverige. Men sedan är ju allt relativt. Efter att ha läst ovan citat, och lagt till lite sunt förnuft, har jag nu varje fall en klar bild av hur jag ska gå tillväga med min nästa sajt.
Korak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-05, 12:05 #15
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar

Reg.datum: Mar 2004
Hmmmm enligt Google själva (Aaron D´Souza Software Engineer på Google) så spelar serverns placering ingen roll.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-05, 12:42 #16
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by xpat@Jun 5 2006, 12:05
Hmmmm enligt Google själva (Aaron D´Souza Software Engineer på Google) så spelar serverns placering ingen roll.
Någon roll spelar det. När man söker på "sidor från Sverige" till exempel. Vi har dessutom haft ökad/minskad trafik beroende på i vilket land servrar stått.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-05, 12:50 #17
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2005
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2005
Vi kan nog alla acceptera detta som en "skulle kunna påverka"-parameter.
Men det gör inte att det stämmer.

Google analyserar text och vilka sidor som länkar till siten. Om det är svensk text och endast svenska länkar till siten så finns det egentligen ingen anledning att ta in hostinglandet som parameter.

Det känns ganska generellt som att många i detta forumet tror att alla parametrar alltid spelar in, mer eller mindre.
Men jag har märkt att det snarare är antingen-eller ibland. Problem uppstår då t.ex. när webmasters försöker "spamma lagom", i tron om att det finns en accepterad nivå för varje enskilt parameter. När det snarare är så att Google väger in helhetsbilden.
zpD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017