FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Finns det sökmotorfördelar med att ha en svenskspråkig sida på ett webhotell i sverige? Bortsett från ev. prestandaskillnad?
Annars använder jag normalt amerikanska webhotell. Bra priser och lite strul. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Ska man marknadsföra sig i Sverige så ska man (anser jag) ha ett svenskt webbhotell, en svensk domän (domän.se) och text på svenska.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är inte bara serverns fysiska placering som spelar in.
Metataggar för språk samt attributet "lang" som du kan sätta på bland annat <html> taggen spelar in. Google med flera sökmotorer har idag blivit ganska duktiga på att avgöra vilket språk en webbsida är skriven på, och precis som Intet säger så tycker iaf Google att en webbsdia på svenska är intressantare för de som söker på google.se eller som sitter på ett IP som går att härleda till Sverige. Men om man till exempel har vissa fackuttryck på engelska på sin sida, och om dessa dessutom finns med i titel tagg och metataggar, så är det inte helt säkert att sökmotorerna kommer att förstå att sidans innehåll är skrivet på svenska. Då är det bra att ha angivit språk i metataggar och attribut. (Och naturligtvis hjälper det även om servern är fysiskt placerad i Sverige.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Med tanke på att nästan alla myndigheter och företag i många länder i tredje världen hostar på serverfarmer i USA och Europa så lär det påverka deras möjligheter till rättvis ranking i sökmotorer ganska rejält ifall en del av dem hostar lokalt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Då jag skrev "fysisk placering" avser jag förståss om ip-numret går att härleda till ett land.
Ur sökmotorernas ögon är det enda sättet att avgöra om en webbplats är fysiskt placerad i Sverige om det går att härleda ip-numret till sverige. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag vet inte om det har nogon betydelse var serven står placerad.
Jag jobbar/kontoret i Spanien. Jag har endast Engelsk språkig sida. Servern ar placerad i Tyskland. Vi har mycket bra placeringar po Googles, Yahoo och MSN. Men vi är på gång med att byta webbhotel till ett i England for att se om det blir ännu bättre placeringar. Aterkommer med resultatet senare om det blev bättre placeringar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
(google) "sidor från Sverige" verkar INTE betyda att den endast ska inkludera sidor ifrån servrar inom svea rikes gränser
exempel: http://www.google.se/search?hl=sv&q=...cr%3DcountrySE www.jaghatar.se kommer upp som andra resultet (här iaf) och den här hostad på en server i usa (site5) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tror att en viktigare faktor är från villket land du får dom flesta av dina inlänkar. Men jag tror inte att det heller spelar en så fruktansvärt stor roll. Det viktigaste är att din sida matchar sökningen och har många bra inlänkar (överallt ifrån
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|