Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Distanslagen - 14 dagars ångerrätt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-04, 04:36 #11
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Flitig postare

Tja, då kan ju alla hävda att de sålde nya produkter som privatpersoner. Jag har bland annat en enskild firma, kan jag då hävda att lagen inte gällde för det var ju jag själv som sålde produkten.

Hon har faktiskt framställt en produkt, som hon säljer och tar betalt för. Är inte det näringsverksamhet?

Om hon hade framställt boken och gett bort den helt gratis hade det varit en annan sak, men faktum är att hon säljer den.

Det kan ju faktiskt finnas folk som köper boken, och när de får den så ser de att "nä, det var inte den boken jag tänkte på".

Lagen är till för att skydda kunden, inte handlaren. Faktiskt.

Sen må bokens ämne vara hur behjärtans värt som helst. När det är tv-insamlingsgalor så används ofta SMS och betalsamtal. Skall inte Rädda Barnen etc behöva följa lagen ifall ett småbarn skulle olovligen ringa/sms:a för stora summor utan att föräldrarna vet om det och har tillåtelse? Lagen gäller väl även där?
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-07, 01:44 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by mistress@Mar 3 2006, 16:36
"En näring ska vara varaktig, och att skriva en bok och sedan sälja den kan nog knappast anses som varaktigt och därmed skulle ett av de kriterier som gäller för att vara en näringsverksamhet förfalla."
Jo, så är det, samt så ska det ju vara vinstdrivande, i detta fallet blir det ingen som helst vinst i första fasen. Tvärtom. Meningen är mer att sprida ett budskap. (Som positiv bieffekt kan man få fler volontärer till fler vägbyggen.)
Tack för omtanken, men hoppas och tror knappast skattemyndigheten har något att säga om någon drar på sig kostnader i ett sådant ärende....
Ha det Gott allihopa.
(Jag fick boken idag, den tar tag i en och berör så djupt efter bara några meningar...)
JAg tycker du ska kontrollera med skattemyndigheten för det verkar definitivt som ett perfekt läge för skattmasen att slå till och ödelägga hgennes ekonomi och sätta henne i finkan om de vill.

Chansa aldrig med en sån grej!

Man kan inte bedriva en verksamhet i vinstsyfte utan att skattmasen ska ha betalt.

Det är bättre att upprätta en rörelse som enskild firma och sköta bokföring, ha F-skatt så alla papper är i ordning när masen kommer på besök. Då är även de flesta kostnader avdragsgilla vilket de INTE är om man bedriver en "hobby"-verksamhet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-07, 11:12 #13
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Mar 7 2006, 02:44
Man kan inte bedriva en verksamhet i vinstsyfte utan att skattmasen ska ha betalt.
Tack för omtanken Conny och alla övriga synpunkter Hedberg. (Självklart kan man inte träffa avtal om köp med barn/minderåriga vare sig privat eller som näringsidkare.) Ska vidaresända detta till författaren.

Dock kvarstår faktum att det INTE är i vinstsyfte. Det beräknas inte bli mer än kostnader nu i första fasen. Annonser, tryckerikostnaderna är högre än förväntade intäkter. Det är inte heller något varaktigt. Jag förmodar att om det skulle bli plus att det går till fortsatta vägbyggen och informationsverksamhet, så då kanske det är bra att lägga in det i stiftelsen? Som det är nu vill författaren stå för kostnaderna och ha mer kontroll över sin bok än att gå via ett bokförlag.

Det var intressant det här.
Låt oss säga att någon skriver en bok, som tas hand om av ett bokförlag, ska man då ses som näringsidkare, även om inte kommer att sälja stora volymer? Vem skulle våga skriva böcker då? Knappast en arbetslös som skrivit några dikter? (Skräckscenario: Blir utstämplad från a-kassan och säljer några böcker per år?!) Eller den sjukskrivne som skrivit en larmrapport om hur han behandlats av sjukvården osv. En bok är nog att ses som ett tillfälligt projekt (om det inte blir en internationell storsäljare.)

Frågeteckena är många...

Tack igen, och ha de så bra alla Goa & Glada
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-07, 12:26 #14
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
I ditt senare exempel får man ersättning från bokförlaget för sålda böcker. Ren anställningssituation med andra ord där bokförlaget betalar ut ersättning med avdragen a-skatt och inbetalda arbetsgivaravgifter.

Skillnaden är att i detta fallet är det författarinnan som själv säljer och administrerar allting och borde eventuellt ha f-skatt. Jag hade dock kontaktat skatteverket för att få klarhet i frågan.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-07, 21:32 #15
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Det beräknas inte bli mer än kostnader nu i första fasen
Vilket är ganska vanligt i de flesta nystartade verksamheter...
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-08, 08:44 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Min uppfattning efter att ha läst diskussionen i tråden är att hon bedriver näringsverksamhet. Det är förmodligen dessutom positivit för henne att registrera sig för F-skatt och moms. Visserligen får slutkunden betala 6% (om jag minns rätt) moms för boken, men hon får själv dra av alla kostnader på ett annat sätt.

Det frågan egentligen gäller är huruvida distansavtalslagen gäller och min personliga åsikt är att den faktiskt gör det. Lagen är till för att skydda köparen. Näringsidkare är i sig inte definierat i den lagen och även om hon inte är registrerad som enskild näringsidkare eller verksamheten faller under annan liknande företagsform så agerar hon som om hon vore näringsidkare och därmed bör lagen vara tillämplig.

Min rekommendation är att antingen utgå från att ångerrätten om 14 dagar gäller eller att kontakta en advokat för att få ett svar på frågan från någon med utbildning och erfarenhet av detta.

Att plombera böckerna ser jag ingen mening med. Musik kan enkelt kopieras och därför kan det finnas en fördel med plombering - nu var det länge sedan jag handlade från Ginza, men jag tror inte de plomberar skivorna de säljer - en bok är däremot svår att kopiera. Om någon nu kopierar boken sida för sida i en kopieringsmaskin för att sedan utnyttja sin ångerrätt är det väl ändå en risk värd att ta? Jag har svårt att tänka mig att många orkar engagera sig såpass - dessutom kostar kopiorna en del också.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-08, 09:04 #17
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Mar 8 2006, 08:44

Att plombera böckerna ser jag ingen mening med. Musik kan enkelt kopieras och därför kan det finnas en fördel med plombering - nu var det länge sedan jag handlade från Ginza, men jag tror inte de plomberar skivorna de säljer - en bok är däremot svår att kopiera. Om någon nu kopierar boken sida för sida i en kopieringsmaskin för att sedan utnyttja sin ångerrätt är det väl ändå en risk värd att ta? Jag har svårt att tänka mig att många orkar engagera sig såpass - dessutom kostar kopiorna en del också.
Anledningen till att plombera böcker är inte för hindra eventuell kopiering, utan att kunden helt enkelt läser boken och sedan skickar tillbaks den.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-08, 15:48 #18
Medlem

Medlem

"Anledningen till att plombera böcker är inte för hindra eventuell kopiering, utan att kunden helt enkelt läser boken och sedan skickar tillbaks den.
//Björn
"
Precis så var vår tanke. DVS: Att boken ska vara obläddrad, orörd och fräsch för den som köper en ny bok.
(Bläddrade böcker hör till REA-hyllan eller till antikvariaten samt loppisens bokhylla.)
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-09, 00:13 #19
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Mar 7 2006, 01:44
Diskussionen har inte handlat om att unvika skatt eller inte. Hur du än säljer om det så även är på Tradera så måste du betala skatt. Det handlar i sådant fall bara om var gränser går för privatpersoner, när deras försäljning blir skattepliktig.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-20, 16:56 #20
Flitig postare

Flitig postare

Lite krasst sagt kan man faktiskt säga att det inte finns något som heter ideellt i Sverige. Allt har ett vinstsyfte - däremot kanske vinsten går till lite olika saker

I mitt fall: Leva livet.
I SOS Barnbyars fall: Att barn skall kunna leva.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017