Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Problem med abonnemang uppsägning (webhotell)!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-03, 13:44 #11
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by magic@Feb 2 2006, 15:39
Vad Loopia borde ha är en faktura som påminner kunden om att förlänga deras tjänst och om den inte betalas så borde tjänsten avslutas.
Detta skulle inte jag vilja ha. Vad händer om man har en viktig sida och fakturan försvinner? Oj, inte betalt, nu stänger vi ner sida.

Sen tycker jag att 3 månader är lång tid. 1 månad tycker jag borde vara mer skäligt.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-03, 14:11 #12
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:
Ursprungligen postat av magic
Vad Loopia borde ha är en faktura som påminner kunden om att förlänga deras tjänst och om den inte betalas så borde tjänsten avslutas.

Detta skulle inte jag vilja ha. Vad händer om man har en viktig sida och fakturan försvinner? Oj, inte betalt, nu stänger vi ner sida.

Sen tycker jag att 3 månader är lång tid. 1 månad tycker jag borde vara mer skäligt.
Vanligtvis så får man en påminnelse.

Om jag har fattat allt rätt så har Loopia 3 månaders uppsägning, om man inte säger upp avtalet 3 månader innan det går ut så förlängs det ett år till, antag att du beställer domän + webhosting av Loopia 1:a januari, 1:a december får du hem en ny faktura som ber dig att betala för ett helt år till, då är det redan försent att säga upp avtalet, du tvingas att betala för ytterligare ett helt år, detta är ett uselt avtal men självklart är det kundens skyldighet att veta vad de ger sig in i, men detta är fortfarande enligt min åsikt ett dåligt sätt att "lura" kvar kunder och förhoppningsvis suga ut pengar för ett år extra.

Ändringar jag skulle vilja se i Loopias avtal är följande:

- 3 månaders uppsägning är kvar, de skickar ut en påminnelse 1 månand innan du måste förlänga och påminner dig om att om du inte vill förlänga så måste du säga upp avtalet före ett datum, kan skicka med fakturan i detta brev och fråga om kunden vill förlänga ytterligare ett år.
- 3 månaders uppsägning, och avtalet förlängs 3 månader i taget efter första året.
- Loopia skickar ut en faktura i god tid innan avtalet löper ut och påminner kunden om att förlänga om de vill ha kvar sitt konto, påminner kunden igen ytterligare en gång innan kontot stängs.
- 1 månads uppsägning i samband med fakturan, och fakturan skall givetvis skickas så man har god tid på sig att säga upp sitt avtal.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-03, 14:29 #13
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by magic@Feb 3 2006, 14:11
Ändringar jag skulle vilja se i Loopias avtal är följande:
- 3 månaders uppsägning är kvar, de skickar ut en påminnelse 1 månand innan du måste förlänga och påminner dig om att om du inte vill förlänga så måste du säga upp avtalet före ett datum, kan skicka med fakturan i detta brev och fråga om kunden vill förlänga ytterligare ett år.
- 3 månaders uppsägning, och avtalet förlängs 3 månader i taget efter första året.
- Loopia skickar ut en faktura i god tid innan avtalet löper ut och påminner kunden om att förlänga om de vill ha kvar sitt konto, påminner kunden igen ytterligare en gång innan kontot stängs.
- 1 månads uppsägning i samband med fakturan, och fakturan skall givetvis skickas så man har god tid på sig att säga upp sitt avtal.
Som kund kanske detta är bra men jag håller inte med dig ändå. Det genererar en merkostnad för leverantören bara för att kunden inte kan hålla reda på sina avtal. Rent bokföringsmässigt så är det också ett problem eftersom alla fakturor då borde bokföras som osäkra fodringar.
Oläst 2006-02-03, 17:53 #14
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
11. Ändringar i avtalet.
11.1 Ändringar i avtalet träder i kraft omedelbart efter att dom publicerats på våra hemsida. Ändringar ersätter det gamla avtalet.
Detta kan jag inte tänka mig gäller. På något sätt måste kunderna meddelas innan publiceringen att avtalet har ändrats och att de börjar gälla vid publiceringen. Varje kund ska således kunna säga nej till nytt avtal innan publicering om det anses att kunderna har lämnat medgivande i och med publiceringen.

Att publicera en avtalsändring innebär inte att den blir gällande. För att den ska bli gällande ska det finnas ett samtycke. Det samtycket ska då ske genom aktivt ja-sägande eller ett passivt-ja-sägande. Passivt innebär att man har en tid på sig att säga nej. Har man inte sagt nej, då har man samtyckt.

Det borde då finnas en tid efter publiceringen som kunderna kan tacka nej.

Det här kan alltid diskuteras. Det som med ett datorprogram som du köper. Då kan det stå på kartongen: "När du bryter förpackningen har du accepterat avtalet." Avtalet ligger dock i förpackningen. Vad gäller? Självklart gäller inte texten om att du har accepterat avtalet om du pryter förpackningen. Du måste få tillgång till avtalet innan någon kan kräva ett godkännande av det av dig.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-03, 18:49 #15
Riverboy Riverboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Medlem

Ja det är också något skumt visserligen har de ändrat den paragrafen lite med det nya allmäna vilkoren, men är knappast mycket bättre för kund iaf....
Citat:

10.3 Loopia har rätt att vidta ändringar av dessa allmänna villkor med ikraftträdande 30 dagar efter att de nya allmänna villkoren har publicerats på Loopia’s hemsida. Om villkorsändring är till uppenbar nackdel för abonnenten har denne rätt att säga upp Abonnemanget till upphörande vid villkorsändringens ikraftträdande.
Men visst ska man hålla reda på man är skyldig att hålla reda på allmäna vilkoren som Jan Eriksson skriver men det kan väl knappast vara skäligt att vare 30dag gå in och läsa vilkoren, för plötsligen kanske de har ändrat sin abonnemangstid att alla blir uppbunda på 5 år och har man inte gått in och läst får man som kund skylla sig själv.
Riverboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-03, 19:30 #16
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Riverboy@Feb 3 2006, 18:49
Men visst ska man hålla reda på man är skyldig att hålla reda på allmäna vilkoren som Jan Eriksson skriver men det kan väl knappast vara skäligt att vare 30dag gå in och läsa vilkoren, för plötsligen kanske de har ändrat sin abonnemangstid att alla blir uppbunda på 5 år och har man inte gått in och läst får man som kund skylla sig själv.
Jag tycker inte det är skäligt att man ska gå in och kolla avtalsändringar en gång i månaden. Jag tycker man är skyldiga att meddela ändringar per e-post eller liknande. Och då ska man visa vad som har ändrats och inte bara skicka ett helt nytt avtal.
Oläst 2006-02-03, 19:36 #17
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Riverboy:
Citat:
för plötsligen kanske de har ändrat sin abonnemangstid att alla blir uppbunda på 5 år och har man inte gått in och läst får man som kund skylla sig själv.
Nja det kan de ju inte göra enligt 10.3
Citat:
10.3 Loopia har rätt att vidta ändringar av dessa allmänna villkor med ikraftträdande 30 dagar efter att de nya allmänna villkoren har publicerats på Loopia’s hemsida. Om villkorsändring är till uppenbar nackdel för abonnenten har denne rätt att säga upp Abonnemanget till upphörande vid villkorsändringens ikraftträdande.
En förlängning av avtalet i fem år får nog anses som en försämring.

Sedan kan jag förstå att en framförhållning i tillvaron på 90 dagar måste vara svår att hantera - Verktygen för att bemästar ett sådan tidsspan finns väl inte? <_<
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-04, 03:05 #18
Medlem

Medlem

hmmm men

upphörande vid villkorsändringens ikraftträdande.

jag tolkar att jag kan säga upp abbonemanget, när villkorsändringens träder ikraft. Vilket den gör automatiskt

ikraftträdande 30 dagar efter att de nya allmänna villkoren har publicerats på Loopia’s hemsida.

Så säger jag inte till innan 30dagar att jag vill säga upp abbonemanget så kan jag inte det, eller tolkar jag det fel.
Riverboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-04, 13:16 #19
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:
Ursprungligen postat av Riverboy
Jag tycker inte det är skäligt att man ska gå in och kolla avtalsändringar en gång i månaden. Jag tycker man är skyldiga att meddela ändringar per e-post eller liknande. Och då ska man visa vad som har ändrats och inte bara skicka ett helt nytt avtal.
Då jag själv är kund hos Loopia så trädde de nya villkoren ikraft sensommaren 2004, detta framgick även som en nyhet i respektives kundzon som ett pop-up fönster som man var tvungen att klicka förbi samt att de lades in Kundzonen så det gick inte att missa dessa, tycker att detta borde räcka väldigt långt och missar man detta så får man faktiskt skylla sig själv.

Sedan så är uppsägningstiden reglerad av abonnemangsform dvs. år eller kvartal.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-04, 13:42 #20
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Vatos Locos
Citat:
Originally posted by -Jan Eriksson@Feb 3 2006, 20:30
Citat:
Ursprungligen postat av Riverboy

Då jag själv är kund hos Loopia så trädde de nya villkoren ikraft sensommaren 2004, detta framgick även som en nyhet i respektives kundzon som ett pop-up fönster som man var tvungen att klicka förbi samt att de lades in Kundzonen så det gick inte att missa dessa, tycker att detta borde räcka väldigt långt och missar man detta så får man faktiskt skylla sig själv.
Sedan så är uppsägningstiden reglerad av abonnemangsform dvs. år eller kvartal.
Är inte själv kund hos Loopia och har inga åsikter om Loopia som webbhotel. Framför bara mina åsikter. Att enbart meddela i en kundzon tycker jag är fel. Visa kunder är inte inne i dessa alls så dom missar sådant.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017