WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Problem med abonnemang uppsägning (webhotell)! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12132)

Riverboy 2006-02-01 18:50

Jag har haft ett webplats hos Loppia sedan 2003, allt har fungerat bra, snabb support och så, mycket nöjd med dem. Men den omfattning min hemsida används tyckte jag att loopias pris är var för dyrt, så när min faktura dök upp nu, tänkte ja att det är dags.

Ringer Loopia för att säga upp min webplats, då får jag höra att de har 90 dagars uppsägningsvillkor vilket gör att jag måste betala för en period till (vilket är 12månader), och hänvisar till de allmäna vilkoren:

Se:
http://www.loopia.se/blanketter/loop...na_villkor.pdf

Så när man får fakturan så är det försent, vilket jag tycker är lite fult, men de är kanske så hos alla webhotell, men jag tycker de kanske skulle kunna skicka ut ett mail iallafall.

Kanske inte så mycket att göra åt det än att bita i det sura äpplet och hosta upp en 1000-lapp, då det står skrivet i de allmanna_villkor.

Men det jag undrar är över eftersom jag skaffade loopia 2003 enligt följande allmäna vilkor, alltså inte till de hänvisar till.

http://web.archive.org/web/200308281....php?p=villkor

Det som var intressant är följande stycke:
Citat:

3. Avtalstid
3.1 Avtalet löper kvartalsvis, halvårsvis eller årsvis beroende på vilken abonnemangsform abonnenten valt.
3.2 Abonnemanget kan av abonnenten sägas upp när som helst men dock minst tre månader i förväg. Uppsägningen skall ske skriftligt.
3.3 Återbetalning av erlagd abonnemangsavgift görs endast i de fall då uppsägningen grundas på förändringar i abonnemangsvillkor eller allvarliga driftsstörningar för vilka Loopia ansvarar. Vid driftstörningar återbetalas avgift motsvarande störningens varaktighet och vid förändringar i abonnemangsvillkoren återbetalas det hela resterande beloppet. Det belopp som skall återbetalas grundar sig på abonnemangets längd och kostnad.

Det jag undrar över är om det är eftersom jag inte godkännt några andra vilkor än de från 2003, är om jag kan åberopa att de har ändrat mitt abonnemangsvillkoren genom att ändra de allmanna vilkorliga och på så viss uppfylla 3.3.

(Övriga ändringar i abonnemangsvillkor de har gjort sedan 2003 är att de har ökat trafikmängden samt storleken på utrymmet, kan väl vara skäl nog att få säga upp det :P )

Eller iallafall säga upp det enligt 3.2 och få resten av året tillbaka?

Har jag någon grund att stå på, eller är det helt kört?

Tacksam för hjälp!

\\Riverboy

Anders Larsson 2006-02-01 19:14

Vad står det i det gamla avtalet om förändringar i avtalet? I många fall behöver de bara uppdatera det på webbplatsen, betalar du för nästa period har du automatiskt godkänt de nya.

Men du kanske kan skaka fram den punkten också.

Riverboy 2006-02-01 19:43

hmmm ok.. hittade detta:

11. Ändringar i avtalet.
11.1 Ändringar i avtalet träder i kraft omedelbart efter att dom publicerats på våra hemsida. Ändringar ersätter det gamla avtalet.

Då är det ganska kört... eller..

Men om de ändrar avtalet så gör de förändringar i abonnemangsvillkor vilket gör att man har rätt enligt 3.3

Eller har jag fel...

Fast om jag då har betalat en avgift när de nya avtalet fanns, blir jag automatisk skyldig att följa det, och då räcker det för dem att lägga upp ett nytt avtal på hemsidan så då måste man följa det..

jonny 2006-02-01 19:54

Hur lång uppsägningstid har du enligt ursprungliga allmänna villkor? Är det 90 dagar då också?

Riverboy 2006-02-01 20:14

typ.. .3 månader står det.

ccato 2006-02-02 13:02

Citat:

Originally posted by Riverboy@Feb 1 2006, 21:14
typ.. .3 månader står det.

Juridiskt sett kan du inte göra något. Ett avtal är ett avtal och har du inte läst igenom det ordentligt innan du skriver på så....

Sett ur företagarens synvinkel så är ju det där avtalet det man tjänar pengar på, vi investerar ju en hel del pengar i bandbredd, hårdvara och personal. Vi måste kunna förutse intäkterna och dessutom göra lite vinst också. Därav avtal och bindningstid.

Riverboy 2006-02-02 13:56

Ur företagenssynvinkel kan jag väl förstå att de har utgifter men att binda upp kunder på sådant sätt tycker jag är lite skit...

Men erkänner att det var lite klantigt av mig men eftesom jag köpte tjänsten för 3 årssedan glömde jag kolla upp det nu när jag ville säga upp det, vilket i min enfald trodde räckte att göra det när jag fick fakturan för nästa period,

Köper man ent tjänst för 12 månader, tycker jag att det är väldigt orimligt att man måste säga upp det 3 månader innnan det går ut, för att inte få en 12 månaders period till...

Har alla webhotell sådana avtal? Kanske dags att leta reda på ett som inte har det till nästa omgång :-)

Ja ja men man lär sig... får väl svälta lite istället :-)

magic 2006-02-02 15:39

Jag tycket att 3 månaders uppsägning för ett webhotell är dåligt när det är shared hosting, det är en sak om det är co-location eller liknande.

Loopias kostnad per kund är så liten att de borde skämmas att ha 3 månaders uppsägning för shared hosting. Och jag blir förvånad när jag hör att de använder denna 3 månaders uppsägning till att tvinga kunder att betala för ytterligare ett år som kunden inte vill ha.

Självklart borde Loopia sträva efter att ha nöjda kunder som gillar deras service och vill stanna hos dem istället för att lura kvar kunder på detta sätt.

Jag förstår att Loopia vill ha kvar så många kunder som möjligt och tjäna pengar, men personligen tycker jag inte att det är etiskt att ha någon uppsägningstid på shared hosting.

Vad Loopia borde ha är en faktura som påminner kunden om att förlänga deras tjänst och om den inte betalas så borde tjänsten avslutas.

Vatos Locos 2006-02-03 12:51

Citat:

Originally posted by magic@Feb 2 2006, 16:39

Vad Loopia borde ha är en faktura som påminner kunden om att förlänga deras tjänst och om den inte betalas så borde tjänsten avslutas.

Varför då? Det är upp till var och en och hålla rätt på sina olika avtal.

Om man nu inte använder något av olika anledningar så bör man väl snarast kolla upp med den aktuella leverantören om vad som gäller vid exempelvis uppsägning och inte hoppas på det bästa och tro att man skall slippa betala, speciellt inte när det klart och tydligt står i de allmänna villkoren vad som gäller vid uppsägning.

Riverboy 2006-02-03 13:22

Jo det är klart... men att man som kund måste ha 3månaders framföhållnning tycker jag är i grövsta laget..

Så om man tar ett abbongemang med 3månader faktura hos loopia behöver man säga upp det samma dag för att inte få tre månader till. Nu har man inte så ofta en webplats så kort tid men men...

Sen blir man så glad när man ser att de har 70% för nya kunder medan en själv åker på en straffrund för på 1000kr :-) wieee.........

Men som sagt man lärs sig...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson