FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Här finns en länk till en enkel uppställning över de regler som gäller vid en enskild firma. http://www.foretagande.com/dftpage/faktabank.htm För ett AB är det enklare, bolaget betalar den hyra man vill. Är hyran högre än marknadsvärdet (och man hyr av ägaren) så blir det istället lön, är det lägre blir det inkomst av kapital hos uthyraren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Var på skatteverket idag i andra ärenden och passade på att fråga då det är intressant för mig också, om man är enskild firma och enbart har kontor är det nästan omöjligt att få det godkänt, om man har lantbruk är det en annan sak eller om man hade någon slags produktion hemma.
Verkar vara olika uppgifter var man än läser och vem man än frågar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Själv så kan jag bara referera till den telefonkontakt jag haft med skatteverket.
Ska speca mitt eget fall. Driver EF. I min lgh har jag ett rum som enbart är kontor, inget annat. För detta rum sätter jag som en kostnad, dvs. jag hyr ut rummet till mig själv. Jag räknar ut hur många kvadratmeter rummet är. Utifrån vad jag betalar för hela min lägenhet så får jag också ut vad rummet kostar/år. Det är denna kostnad som jag hyr ut rummet till mig själv. Dessutom så tar jag med elförbrukning för rummet, som jag uppskattar på egen hand. Detta har jag fått klartecken från Skatteverket att det är helt okey att göra på detta sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det creoweb beskriver är det jag fått veta gäller också. Men det är uppenbarligen lika godtyckligt som allt annat skatteverket hittar på. Godkänner de inte hur det hanterats är det lika bra att fortsätta upp i rätten, så att man får en seriös bedöming av det hela.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Skattemyndigheten är ofta med på noterna om man deklarerar det öppet. Exempelvis tar med en kalkyl + kopior av räkningar som visar på att det man drar av för eller betalar för är rimligt. Om du jobbar hemma så är det nog rimligt att man faktiskt drar av för el och telefon som man annars inte skulle förbruka under dagtid. Dvs något större andel än vad rummet är av den totala ytan, men när det gäller hyran så är det nog en exakt sifra som gäller.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|