Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hyra ut del av lägenhet till företaget

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-17, 18:41 #11
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by creoweb@Jan 17 2006, 15:51
Men det är en sak att drar av kostnaden i deklarationen eller sätta upp detta som kostnad i sin bokföring.

I en del fallså är det mer fördelaktigt att dra av detta som kostnad eftersom det överstiger dessa 2000 kr som annars är avdragsgillt i deklarationen.

/Jonas
Det blir ingen skillnad. En bokförd kostnad som inte är avdragsgill återläggs ju i deklarationen som ej adragsgill kostnad. Om du ex bokför 10.000 i hyra när det skattemässigt högsta beloppet är 4000 så ska 6000 återföras till beskattning i deklarationen.

Här finns en länk till en enkel uppställning över de regler som gäller vid en enskild firma. http://www.foretagande.com/dftpage/faktabank.htm

För ett AB är det enklare, bolaget betalar den hyra man vill. Är hyran högre än marknadsvärdet (och man hyr av ägaren) så blir det istället lön, är det lägre blir det inkomst av kapital hos uthyraren.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-17, 21:19 #12
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Var på skatteverket idag i andra ärenden och passade på att fråga då det är intressant för mig också, om man är enskild firma och enbart har kontor är det nästan omöjligt att få det godkänt, om man har lantbruk är det en annan sak eller om man hade någon slags produktion hemma.

Verkar vara olika uppgifter var man än läser och vem man än frågar.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-17, 21:35 #13
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Själv så kan jag bara referera till den telefonkontakt jag haft med skatteverket.

Ska speca mitt eget fall. Driver EF.

I min lgh har jag ett rum som enbart är kontor, inget annat.
För detta rum sätter jag som en kostnad, dvs. jag hyr ut rummet till mig själv.
Jag räknar ut hur många kvadratmeter rummet är. Utifrån vad jag betalar för hela min lägenhet så får jag också ut vad rummet kostar/år. Det är denna kostnad som jag hyr ut rummet till mig själv. Dessutom så tar jag med elförbrukning för rummet, som jag uppskattar på egen hand.

Detta har jag fått klartecken från Skatteverket att det är helt okey att göra på detta sätt.
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-17, 21:53 #14
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det creoweb beskriver är det jag fått veta gäller också. Men det är uppenbarligen lika godtyckligt som allt annat skatteverket hittar på. Godkänner de inte hur det hanterats är det lika bra att fortsätta upp i rätten, så att man får en seriös bedöming av det hela.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-17, 22:11 #15
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Skattemyndigheten är ofta med på noterna om man deklarerar det öppet. Exempelvis tar med en kalkyl + kopior av räkningar som visar på att det man drar av för eller betalar för är rimligt. Om du jobbar hemma så är det nog rimligt att man faktiskt drar av för el och telefon som man annars inte skulle förbruka under dagtid. Dvs något större andel än vad rummet är av den totala ytan, men när det gäller hyran så är det nog en exakt sifra som gäller.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017