WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hyra ut del av lägenhet till företaget (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11851)

oJones 2006-01-17 11:08

Hej!

Är det någon som känner till reglerna för att hyra ut del av lägenheten till företaget?
Problemet är lite knepigt och försökte reda ut det med skattemyndigheterna som konstigt nog knappt visste själva.
Dessvärre sitter min revisor i möte men jag tänkte lufta tankarna här. Förhoppningsvis är det någon som vet.

Vad säger reglerna om att hyra ut 17 av 77 kvadratmeter av lägenheten till företaget?
Det finns egen ytterdörr och inga andra privata inventarier såsom säng osv kommer finnas där. Bara arbetsrelaterade inventarier.
Krävs det att ägaren av företaget själv står för kontraktet av lägenheten, eller kan en anställd hyra ut rummet till sin arbetsgivare/företaget?
Krävs det att uthyraren är anställd överhuvudtaget, eller kan man i princip hyra svärfars ena rum till företaget man är anställd på (givetvis förutsatt att alla är ok med det)?
Kan man bara göra ett schablonavdrag eller kan man ta ut hyra för rummet?
Ska hyran beräknas på lägenhetens hyra per kvadratmeter, eller för vad normalpriset för lokalshyra är för företag i området? Har man rätt att göra påslag på hyran och därmed räkna in elförbrukning osv?

Alla tankar och åsikter välkomnas!

robertsson 2006-01-17 12:40

Vad jag förståt så finns det inga riktigt solklara regler. Det beror mycket på olika omständigheter och skatteverket kan ha olika åsikter från fall till fall.

Här är lite info som jag fått från min revisor men en annan revisor kan säga nått helt annat och skatteverket ytterligare något annat, allt handlar i slutändan om vad man kan anse vara rimligt.

* Man kan inte hyra ett rum i en tvåa, det måste vara minst en trerummare som man hyr ett rum i.
* Rummet ska vara kontor, d.v.s. inga sängar eller liknande.
* Du ska jobba minst 800 timmar per år i rummet.
* Rumshyran ska vara rimlig i förhållande till lägenhetshyran. Det behöver inte exakt vara exakt som i ditt fall 17/77 delar utan man kan plussa på lite för andra omkostnader.

oJones 2006-01-17 13:19

Ja, det gäller en trea och det är bara kontor. Ingen säng eller liknande.
800 timmar per år ska nog inte vara några problem.

Tackar för ditt inlägg robertsson!
Andra med åsikter/kunskap?

creoweb 2006-01-17 13:46

Glöm inte ta med ev. uppvärmning och el för det rum du förbrukar som kontor.


Annars är det inga problem att hyra ut ett rum i sin egen lägenhet till sig själv.

/Jonas

oJones 2006-01-17 14:37

Pratade med min revisor nyss.
Enligt honom får jag maximalt ut 2000 kronor per år. Skattemyndigheterna är tydligen petnoga när det gäller privatuthyrning. Hade det varit kontorslokal hade det inte varit problem.
Känns inte så lönt i det läget.

ztream 2006-01-17 14:44

Bra svar finns här

http://www.startaeget.se/articles.tips_inf...klarationen.asp

Citat:

Om du jobbar mer än 800 timmar om året hemma kan du dra av 4 000 kronor om du bor i en hyres- eller bostadsrätt. Om du bor i villa får du bara dra av 2 000 kronor. Det här är en schablonregel som är lätt att använda. Gör avdraget i ruta 806 på N1 eller N2 blanketten. Du ska inte ta med kostnaden i bokföringen.

Alternativt kan du dra av den faktiska kostnaden för den del av bostaden som du använder i företaget. Det krävs att du inte använder delen privat, vilket gör att ett vanligt kontorsrum blir besvärligt (mycket besvärligt ) att få igenom, ett skrivbord och en dator räcker inte. Har du däremot en mekanisk verkstad blir det betydligt enklare.

Du kan i det här fallet fördela kostnaden till exempel efter ytan som lokalen upptar av din lägenhet eller villa. Du får fördela hyra, el, vatten, sophämtning, värme etc. Däremot inte räntor och amorteringar.

Reglerna ovan gäller för dig som har enskild firma.

För dig som har ett aktiebolag, handelsbolag eller kommanditbolag gäller ett annat alternativ. Du kan du hyra ut en del av bostaden till bolaget för marknadsmässig hyra. Bolaget får dra av kostnaden och du tar upp den som inkomst av kapital, vilket är skattemässigt förmånligt. Om du däremot tar ut för hög hyra blir det inte ens i närheten av att vara förmånligt. Kolla noga vad som är marknadsmässig lokalhyra på platsen (den exakta platsen) där du bor.


creoweb 2006-01-17 14:51

Men det är en sak att drar av kostnaden i deklarationen eller sätta upp detta som kostnad i sin bokföring.

I en del fallså är det mer fördelaktigt att dra av detta som kostnad eftersom det överstiger dessa 2000 kr som annars är avdragsgillt i deklarationen.

/Jonas

robertsson 2006-01-17 14:51

Citat:

Originally posted by oJones@Jan 17 2006, 15:37
Pratade med min revisor nyss.
Enligt honom får jag maximalt ut 2000 kronor per år. Skattemyndigheterna är tydligen petnoga när det gäller privatuthyrning. Hade det varit kontorslokal hade det inte varit problem.
Känns inte så lönt i det läget.

Det handlar mycket om omsättning. Omsätter du 10k i månaden så är det inte rimligt ta ut 3k i hyra till sig själv, skattemyndigheten ser det som en förtäckt lön. Omsätter du 200k per mån så kan inte skattemyndigheten klaga på att du hyr ut ett rum för 3k för det syns i resultatet att du verkligen har jobbat i rummet.

StefanBergfeldt 2006-01-17 15:12

Någon som vet hur det är när jag är anställd av ett företag, och jobbar hemmifrån. Har ett rum i min 3a avsatt endast för kontor.
Jag är alltså inte ett företag, och mitt företag ska inte hyra rummet, utan jag vill ta upp i deklarationen att jag jobbar hemma.

creoweb 2006-01-17 15:42

Brukar väl vara så att man får en ersättning av sin arbetsgivare i samband som man får lönen?

Annars har jag inte koll på om och hur mycket man kan göra avdrag för detta i deklarationen faktiskt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson