Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Epost databas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-05-01, 13:09 #11
ReimerSandberg ReimerSandberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2013
Nykomling

Via e-post marknadsföring kan man sprida aktuella nyheter/erbjudande om företagets produkter till stora grupper av mottagare. E-post marknadsföring är ett mycket kostnadseffektivt sätt att marknadsföra produkter & tjänster. Med hjälp av e-postadresserna kan du enkelt och effektivt kommunicera med nya potentiella kunder.

Vid varje e-mailutskick till kunder och kundämnen skall framgå:

1. Vem som är avsändare av e-mailet, s.k. adresskälla, och

2. Hur mottagaren ska göra för att kunna spärra sig för framtida utskick

E-postmottagarens önskan att slippa motta information och reklam via e-post ska respekteras.

Praktisk tillämpning av lagen för e-postmarknadsföring
För att säkerställa att ni inte bryter mot några lagar - varken skrivna eller oskrivna - är det bra med en nedtecknad policy. Riktlinjer gör lagen mer gripbar i sin tillämpning och kan också fungera som ett underlag för diskussioner kring e-postmarknadsföring. Man skulle kunna säga att information via e-post endast får sändas om följande förutsättningar är uppfyllda:
Mottagaren skall vara en företagsadress, dvs mottagaren skall representera ett företag.

Mottagaren får inte ha tackat nej till att sin e-postadress används i marknadsföringssyfte.

Marknadsföringen som man skickar ut (nyhetsbrev/annons etc) måste gälla produkter/tjänster som riktar sig till företaget. Det får ej rikta sig till mottagaren som privatperson.

E-postutskicken ska innehålla en giltig adress dit mottagaren kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra dvs möjlighet att avregistrera sig mot kommande utskick (så kallad opt-out).

Informationen i nyhetsbrevet får inte ha innehåll som kan uppfattas som stötande, kränkande eller uppmuntrande till brottslig handling.
ReimerSandberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-01, 13:36 #12
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

ReimerSandberg:
Asså, jag hoppas verkligen du förstår att vad du säljer är en adresslista som en spammare kommer köpa av dig. Det spelar ingen roll hur seriös köparen är. Om den används så kommer den användas till spam.

Precis som empty skrev gör du bäst i att slänga listan. Ingen på detta forum - förutom möjligen Nik (temnet.se) uppskattar vad du gör.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-01, 13:43 #13

Citat:
Ursprungligen postat av ReimerSandberg Visa inlägg
Dom är inte med.
Tack. Hoppas du tar bort även andra som ber dig.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-01, 23:19 #14
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Hur kan vi vara säkra på att kvaliteten är som du påstår?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-02, 10:12 #15
corneliisandberg corneliisandberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
corneliisandberg corneliisandberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
Med risk för att bli påhoppad. Men det finns en utbredd missuppfattning i Sverige att all epost som är oönskad är spam. Såklart "tycker" alla vi att ett mejl är spam när vi inte har velat ha informationen, om det råder ingen tvekan. "Spamskyddet" är en regel som gäller privatpersoner och enskilda företag, alla andra bolagsformer får helt enkelt acceptera spam (http://www.konsumentverket.se/Vart-a...l-reklam/Spam/). Mycket reklam som man får oönskat blir iaf inte jag arg över, jag får reseerbjudanden, erbjudanden om tvapparater med mera. Inte alltid jag kan åka iväg på en resa eller köpa en tv men jag brukar kolla reklamen och jag blir ALDRIG arg.

Jag undrar lite över dom personer som reagerar väldigt starkt på spam och blir arga på det företag som skickar ut information (spam). Blir dom lika arga över reklamavbrotten på tv4? eller all reklam i tunnelbanan jag inte bad om? eller reklamen i tidningen Metro som jag heller inte har beställt? Reklamen på SF är väldigt obeställd och dessutom har jag betalat BARA för filmen! Usch, måste vara jobbigt att vara så arg hela tiden.

Om inte epostutskick eller all marknadsföring för den delen vore lönsam skulle den inte finnas helt enkelt. Sen tycker jag att man kan göra som Kristan och be att bli borttagen, dock på ett väluppfostrat och trevligt sätt. Bemöt andra som du själv vill bli bemött.

God Maj!
corneliisandberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-02, 10:16 #16
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Reg.datum: Jun 2012
Äh, va larvigt. Reimer, lycka till med försäljningen!
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-02, 11:48 #17
Nykomling

Nykomling

Hej på er! Listan är nu såld.

Om någon är intresserad eller vill veta mer om e-post marknadsföring och har mer frågor kring e-postadresser är ni välkomna att skicka mig ett pm.
ReimerSandberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-03, 09:50 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av corneliisandberg Visa inlägg
Med risk för att bli påhoppad. Men det finns en utbredd missuppfattning i Sverige att all epost som är oönskad är spam. Såklart "tycker" alla vi att ett mejl är spam när vi inte har velat ha informationen, om det råder ingen tvekan. "Spamskyddet" är en regel som gäller privatpersoner och enskilda företag, alla andra bolagsformer får helt enkelt acceptera spam (http://www.konsumentverket.se/Vart-a...l-reklam/Spam/). Mycket reklam som man får oönskat blir iaf inte jag arg över, jag får reseerbjudanden, erbjudanden om tvapparater med mera. Inte alltid jag kan åka iväg på en resa eller köpa en tv men jag brukar kolla reklamen och jag blir ALDRIG arg.

Jag undrar lite över dom personer som reagerar väldigt starkt på spam och blir arga på det företag som skickar ut information (spam). Blir dom lika arga över reklamavbrotten på tv4? eller all reklam i tunnelbanan jag inte bad om? eller reklamen i tidningen Metro som jag heller inte har beställt? Reklamen på SF är väldigt obeställd och dessutom har jag betalat BARA för filmen! Usch, måste vara jobbigt att vara så arg hela tiden.
Reklam i TV, på bio och i Metro har man aktivt valt, åtminstone indirekt. När du får oönskad e-post så tar den alltid tid från dig. Du bör snarare jämföra det med reklam i brevlådan. Den är det oftast mycket enkelt att bli av med genom EN enda liten klisterlapp. Så länge det inte är lika enkelt att bli av med all e-postreklam så bör den betraktas som oseriös och oprofessionell oavsett avsändare.
Oläst 2015-05-03, 16:39 #19
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Reklam i TV, på bio och i Metro har man aktivt valt, åtminstone indirekt. När du får oönskad e-post så tar den alltid tid från dig. Du bör snarare jämföra det med reklam i brevlådan. Den är det oftast mycket enkelt att bli av med genom EN enda liten klisterlapp. Så länge det inte är lika enkelt att bli av med all e-postreklam så bör den betraktas som oseriös och oprofessionell oavsett avsändare.
Håller med, dom som håller på med e-post spam borde verkligen skämmas! Spelar ingen roll om du kryssar i att du inte vill ha en timme senare har en annan lista köpt den e-post du hade på första listan som du inte ville vara med på och sen är ekorrhjulet igång...
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-03, 18:37 #20
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Fast det funkar ju, skulle inte folk tjänat pengar på spam hade folk inte gjort det.

Så finns ju en hel del folk som köper saker som dom får på mail. Oavsett om man hatar spam så kommer det inte försvinna.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017