Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kan jag ta emot $35,000 USD, måste fakturera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-29, 17:01 #11
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Så trådstartaren har tänkt att ta emot ca 200.000 kr (en årslön för många ungdomar) helt privat utan att betala en krona i skatt. Och försöka dölja detta för SKV?

Fullständigt idiotisk tråd. Bara att låsa.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 17:02 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Att starta företag och skatta i Sverige är det bästa man kan göra om man vet vad man gör eller har en revisor som är extremt bra. Men för den som inte vet mycket (som jag) så förlorar man bara på det i form av 50% eller mer pengar som försvinner.

Det blir också svårt när det inte är stadiga inkomster, kan bli hur som helst för mig ena stunden mycket pengar nästa stund ingenting. Då kan man inte använda sig av "utgifts fältet" för hyra av kontor, företagsbil och liknande som är fördelen av att skatta.

Det är som ett konsult jobb, sker bara ibland.
Spelar ingen roll hur bra revisor du har, du kommer ändå få extrem hög skatt i Sverige. Är väldigt lite avdrag du kan göra för tjäna på det i verkligheten om det ska vara helt lagligt.

Du får inte ens ge dig eller dina anställda gratis frukost utan det ska förmånsbeskattas.

Och består din verksamhet till 100% med utländska kunder i USD eller EUR så är det negativt ha företaget i Sverige skulle jag säga.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 17:08 #13
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Och består din verksamhet till 100% med utländska kunder i USD eller EUR så är det negativt ha företaget i Sverige skulle jag säga.
Allt sker utanför Sverige, förstår inte varför det skall vara så hög skatt kanske dags att flytta till något skatte paradis.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 17:08 #14
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Så trådstartaren har tänkt att ta emot ca 200.000 kr (en årslön för många ungdomar) helt privat utan att betala en krona i skatt. Och försöka dölja detta för SKV?

Fullständigt idiotisk tråd. Bara att låsa.
200,000kr av vilket över hälften är utgifter.
Oläst 2014-07-29, 17:11 #15
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Att starta företag och skatta i Sverige är det bästa man kan göra om man vet vad man gör eller har en revisor som är extremt bra. Men för den som inte vet mycket (som jag) så förlorar man bara på det i form av 50% eller mer pengar som försvinner.

Det blir också svårt när det inte är stadiga inkomster, kan bli hur som helst för mig ena stunden mycket pengar nästa stund ingenting. Då kan man inte använda sig av "utgifts fältet" för hyra av kontor, företagsbil och liknande som är fördelen av att skatta.

Det är som ett konsult jobb, sker bara ibland.
Om du inte har räknat med att behöva skatta på vinsten när du la offerten för jobbet har du tänkt väldigt tokigt. Du bedriver uppenbarligen näringsverksamhet. Starta firma eller använd en tjänst för att fakturera via deras f-skatt. Simple as that. Lägg på 50% mer marginal nästa gång...

De metoder som involverar att försöka slippa undan att skatta hör verkligen inte hemma på detta forum.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 17:12 #16

Citat:
Allt sker utanför Sverige, förstår inte varför det skall vara så hög skatt kanske dags att flytta till något skatte paradis.
Med ett komplex upplägg kan du ha företag utomlands och få 0-10% bolagsskatt helt lagligt och ändå komma förbi svenska CFC regler.

Men bor du i Sverige kommer du inte undan inkomstskatt eller kapitalskatt lagligt, där måste du då flytta om du vill ha det lagligt. Om du inte vill resa med väskor med pengar efter varje semester.
Oläst 2014-07-29, 17:13 #17

Citat:
Ursprungligen postat av CotopaXi Visa inlägg

De metoder som involverar att försöka slippa undan att skatta hör verkligen inte hemma på detta forum.
Med komplexa upplägg och sådant kan man komma undan skatt helt lagligt eller alla fall i bra nivå på gråzone.
Oläst 2014-07-29, 17:20 #18
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Med komplexa upplägg och sådant kan man komma undan skatt helt lagligt eller alla fall i bra nivå på gråzone.
De metoder som trådskaparen har föreslagit till sig själv ligger långt utanför denna gråzon och komplexa upplägg lär knappast vara aktuellt då trådskaparen inte ens verkar anse sig ha kunskaper för att starta en enkel enskild firma.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 17:22 #19

Citat:
200,000kr av vilket över hälften är utgifter.
Som är fullt avdragsgilla vid en seriös och laglig verksamhet. Ska du köra allt svart får du skylla dig själv den dagen SKV hittar denna tråd och lägger på 56% + skönstaxering på ytterligare 40%. Du kommer dock inte åka i finkan p.g.a. en EU-dom nyligen.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 17:24 #20
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av CotopaXi Visa inlägg
Om du inte har räknat med att behöva skatta på vinsten när du la offerten för jobbet har du tänkt väldigt tokigt. Du bedriver uppenbarligen näringsverksamhet. Starta firma eller använd en tjänst för att fakturera via deras f-skatt. Simple as that. Lägg på 50% mer marginal nästa gång...

Har hört att tjänster som låter en fakturera inte är pålitliga hörde lite dåliga saker om ett sådant företag, så räknar med att det kan vara svårt att lita på dessa företag. Men jag kan ha fel, bara rykten.

Förstår det att man inte kan diskutera skatteflykt, vilket inte är syftet. Vill få mer information om alternativa metoder.

Det kan inte vara olagligt att flytta till ett annat land där man betalar mindre skatt. Och beloppen jag nämnt är eventuella belopp, kanske jag inte får dem alls eller så öppnar jag konto i ett annat land

Hade jag redan fått pengarna och sedan frågat, då hade det varit olagligt och fel enligt vissa som gillar att betala skatt.

Tycker personligen skatt är bra då vi slipper betala för sjukvård och liknande, men 20% vore ok inte 50%. Särskillt inte för småföretagare, hade inte spelat någon roll om man hade ett företag som omsatte tiotalsmiljoner per år genom lokala intäkter (inom Sverige), då kan man skatta 50% utan att tänka så mycket på det.

Tror forumet är indelat i 2 grupper, dem som gillar att betala skatt och dem som inte gör det.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017