Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Spamfloden tar över

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-01, 02:00 #11
bya bya är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
bya bya är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Spam är något som engagerar mig mycket eftersom jag får såna ofantliga mängder. För mig har spamfloden förstört mycket av den fantastiska nyttan man skulle kunnat haft av mejl. Jag får varje dag sitta och sortera ut de spam som slinker igenom spamskydden jag använder, detta kostar mig arbetstid, energi och mental styrka, alltihop som jag skulle kunna använda endera för att arbeta mer och effektivare eller få mer fritid.

Jag hatar spammare mer än mycket annat.
du bidrar med mycket på forumet conny, o jag läser mycket av det du skriver, men det verkar som du kör fel mailleverantör.

Här kanske vi andra äntligen får bidra med något i din vardag, som någon skriver ovan, kör google apps =)
bya är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-01, 08:05 #12
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Conny:
Kontakta mig via PM så ska du få testa vår distribuerade antispam-tjänst som tvättar mailen innan de når din mailserver. Sen får du en HTML-formaterad e-postrapport på morgonen så du snabbt kan se om det skulle vara någon falsk positiv.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-01, 11:19 #13
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Spam är något som engagerar mig mycket eftersom jag får såna ofantliga mängder. För mig har spamfloden förstört mycket av den fantastiska nyttan man skulle kunnat haft av mejl. Jag får varje dag sitta och sortera ut de spam som slinker igenom spamskydden jag använder, detta kostar mig arbetstid, energi och mental styrka, alltihop som jag skulle kunna använda endera för att arbeta mer och effektivare eller få mer fritid.

Jag hatar spammare mer än mycket annat.
Vad är det egentligen för spamskydd du använder? De flesta får en enorm mängd spam, men väldigt väldigt liten del slinker igenom ett kompetent spamskydd.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-01, 13:34 #14
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Inte ens Spamassassin släpper igenom sådana mängder av spam... Han verkar köra utan spamfilter...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-02, 06:50 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Jag anser inte att det är mitt webbhotells ansvar att jag får en flod av spam, det är avsändarens ansvar, det är avsändarna jag vill kritisera.

Jag har spamskydd på mina konton utom på just detta älsta konto där jag inte använder det för att se hur spamfloden ser ut.

Problemet med spam är att det inte kostar avsändaren i stort sett något, utan transportören och mottagaren får betala hela kostnaden i form av infrastruktur och arbetstid.

Det är avsändarens webbhotell jag menar ska stänga av spammare direkt de upptäcks.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-02, 07:04 #16

Citat:
Det är avsändarens webbhotell jag menar ska stänga av spammare direkt de upptäcks.
Detta skulle jag säga att det görs av säkert 99.9% av alla webhotell. De få webhotell som härbärgerar spammare brukar släckas ner till slut.

Jag skulle säga att den största utsändarna av spam är vanliga privatpersoner som fått in trojaner i sina datorer.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-02, 07:40 #17
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Citat:
Jag anser inte att det är mitt webbhotells ansvar att jag får en flod av spam, det är avsändarens ansvar, det är avsändarna jag vill kritisera.

Jag har spamskydd på mina konton utom på just detta älsta konto där jag inte använder det för att se hur spamfloden ser ut.

Problemet med spam är att det inte kostar avsändaren i stort sett något, utan transportören och mottagaren får betala hela kostnaden i form av infrastruktur och arbetstid.

Det är upp till dig men att då starta en tråd om att spamfloden tar över är rent trams. De flesta spam som skickas är från kapade datorer, kapade hemsidor eller kapade mailkonto. Så fort de upptäcks stängs de ner, men nya tjänster kapas hela tiden. Har mottagaren ett vettigt spamfilter når bara en minoritet av spammen fram, vilket självklart gör spammandet mindre lönsamt.

Vill du slippa spam utan att använda spamfilter får du sitta och vänta på att smtp kommer att överges till förmån för ett säkrare protokoll. Det kommer fortfarande inte att lösa alla problem, men kommer att vara en bra bit på vägen.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-02, 07:53 #18
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:

Det fanns en tid då jag engagerade mig i att anmäla spam till avsändarens Isp
men eftersom 99% av de man rapporterade ignorerades så la jag ner projektet.

Började istället att blockera avsändarnas iprange i Mailservern så dom droppades direkt, Det visade sig mer effektivt.

Skulle gärna se ett system som automatiskt skickar ett mail till resp isp så fort
ett konto spamar, Dock skulle det aldrig hålla i praktiken tyvärr.
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-02, 16:29 #19
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Som operatör så kan du inte ta ansvar för var en kund gör, för en operatör har inget lagstöd att fakturera slutkund för administrativ kostnad. Det är billigare köra ignore.

Sedan är internet globalt med olika lagstiftningar, många länder finns det typ ingen "internet" lagstiftning ens.

Stor del av spam är utländsk med.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-07, 13:51 #20
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av foks Visa inlägg
De flesta spam som skickas är från kapade datorer, kapade hemsidor eller kapade mailkonto. Så fort de upptäcks stängs de ner, men nya tjänster kapas hela tiden. Har mottagaren ett vettigt spamfilter når bara en minoritet av spammen fram, vilket självklart gör spammandet mindre lönsamt.
Precis, så är det. Om det är så att din nuvarande leverantör inte klarar av att erbjuda ett vettigt spamskydd så bör du byta emailleverantör. Du bör knappt få några spammail om du väljer rätt leverantör.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017